//
کدخبر: ۲۳۵۱۴ //

چراجهانگیری ستاد ندارد/ معاون رئیس جمهور تاکنون چقدر هزینه کرده است؟

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من به دلایل مختلفی اصلا ستاد تبلیغاتی ندارم؛ فکر می کنم مجموعه اقداماتی که صدا و سیما انجام داد و فرصت‌هایی که در فضای مجازی دوستان علاقه مند به کاندیدا به وجود می آورند، دیگر نیازی به ستاد و تبلیغات آنچنانی نیست.

چراجهانگیری ستاد ندارد/ معاون رئیس جمهور تاکنون چقدر هزینه کرده است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

اسحاق جهانگیری شامگاه شنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که به طور زنده از شبکه 2 سیما و شبکه رادیویی ایران پخش شد، اظهار کرد: مهمترین مطلب، رویکرد ما به دولت است که ما دولت را چگونه دولتی می بینیم؟ تفاوت این دیدگاه در این است که دولتی که مردم به آن متکی باشد، دولت خود را ارباب ملت می بیند و شفاف و مسئولیت پذیر نیست و رئیس جمهوری بیشتر نقش توزیع کننده پول را به عهده می گیرد؛ از اقتصاد شکوفا خبری نیست و بیشتر به مجادله می پردازد و دولت روز به روز نقشش پر رنگ تر می شود.

وی ادامه داد: برعکس، دولتی که خود را متکی به مردم می‌داند باید در برابر هر عملکردش پاسخگو باشد؛ رئیس جمهوری نقشش در این دولت راهبری جامعه است و برای چنین دولتی خلاقیت نوآوری و توانمندی اقتصاد و پاکدستی مدیران مهم است.

جهانگیری افزود: در رویکرد دوم یک دولت کارآمدی شکل می گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که انقلاب اسلامی در آستانه چهل سالگی است و بررسی‌ها نشان می دهد که موفقیت های قابل توجهی داشته و در بخش هایی عقب ماندگی های قابل تاملی داریم، گفت: در طول این 40 سال موفقیت های بزرگی داشتیم؛ نظام توانسته است از تمامیت ارضی خود دفاع کند و اجازه ندهد حتی یک وجب از خاک کشور از دستش خارج شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: نظام شرایطی ایجاد کرده است که مردم به هویت ملی و دینی خودشان افتخار می کنند و ایرانشان را دوست دارند؛ در کنارش نواقصی هم داشته ایم؛ در اقتصاد آنگونه که نیازمند عزت مردم بوده است رشد نکرده ایم و به این دلیل از رشد اقتصادی پایداری برخوردار نبودیم؛ در این سال‌ها رشد بالای 10درصدی و منفی شش و هشت دهم درصد داشته‌ایم؛ تورم 40 درصدی و تورم تک رقمی هم داشته ایم.

 

جهانگیری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه «برخی رفتارها همچون اشرافی گری و دست اندازی به منابع عمومی با استفاده از رانت، آسیب هایی جدی به سرمایه اجتماعی وارد کرده است، شما در انتخاب اعضای کابینه چقدر به چنین شاخص هایی توجه خواهید کرد و در صورتی که از مفاسد اقتصادی مطلع شوید، به عنوان رئیس جمهوری نخستین کاری که انجام خواهید داد چه خواهد بود؟ و چه زمانی مردم را از این فساد مطلع می کنید؟ اگر خدای نکرده این امور توسط نزدیکان شما و دولت شما باشد روالتان همین خواهد بود و از نظر شما دست قوه قضائیه چقدر باید باز باشد؟» گفت: پاکدستی جزو مهمترین ویژگی‌های دولت باید باشد؛ مدیران پاکدست که به بیت‌المال دستبرد نزنند، از اصلی ترین و پیش‌نیاز انتخاب هر مدیری است؛ نه تنها در سطح وزیران و اعضای اصلی کابینه و حتی در سطح مدیران میانی کشور.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بعضی از مشخصه ها، مشخصه اصلی است که اگر وجود نداشته باشد طرف نمی تواند مسئولیتی داشته باشد؛ اینکه فساد در دستگاه دولتی کشف شود و مشخص شود که یک مدیری به بیت المال دست درازی کرده باید در اولین لحظه با آن برخورد شود؛ فرقی نمی کند از نزدیکان باشد یا از افراد غیر نزدیک باشد؛ چون برای رئیس جمهوری هیچ فردی نزدیک‌تر از کسانی که منصوب می کند وجود ندارد. کسانی که منصوب اصلی رئیس جمهوری هستند باید بلافاصله با آنها برخورد شود.

 

وی در پاسخ به اینکه «بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، محرومان را ولی نعمتان انقلاب نامیدند و برای رسیدگی به آنها سفارش‌های ویژه ای به مسئولان داشتند اما به نظر می رسد این رسیدگی ها کمرنگ شده است، برنامه شما برای رسیدگی به محرومان چه خواهد بود؟» گفت: محرومان به هر حال یک واژه ای بود که از ابتدای انقلاب اسلامی به عنوان مستضعفان جزو یکی از آرمان‌های اصلی نظام بود و امام بر همین اساس جهاد سازندگی درست کرد؛ در آن مقطع کسانی که به جهاد رفتند و روستاها و مناطق محروم رفتند، در واقع رفتند که این پیام و آرمان نظام جمهوری اسلامی را بتوانند محقق کنند؛ به فضل الهی کارهای بزرگی انجام شده است؛ در این سالهایی که ازعمر نظام می گذرد، وقتی کارنامه نظام در زمینه خدمات رسانی به مناطق محروم نگاه می کنیم از این نظر کمبودی نداریم و افتخار آفرین است.

کاندیدای دوازدهمین انتخاب ریاست جمهوری در این ارتباط افزود: بخشی از مطالب مقایسه ای این بخش در ابتدای امسال رهبر معظم انقلاب بیان کردند که در برخی شاخص ها 40 درصد، 50 درصد و 100 درصد نسبت به آن موقع رشد داشتیم؛ من چون اوایل انقلاب در جهاد بودم و سرکشی می کردم، حتی از یک جاده روستایی برخوردار نبودند اما الان شاهدیم که آن مناطق راه آسفالته ، آب، برق و بهداشت دارند.

وی ادامه داد: رسیدگی به محرومان جامعه باید همچنان جزو اولویت ها و دستورکار باشد؛ ممکن است نیازهایی که امروز مطالبه می کنند با نیازهای 20 سال گذشته متفاوت باشد و ما متناسب با نیازهای امروز باید به این مناطق رسیدگی کنیم.

جهانگیری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «هزینه‌های تبلیغاتی شما در این انتخابات چقدر است و آن را از چه منابعی تامین کردید؟» گفت: من به دلایل مختلفی اصلا ستاد تبلیغاتی ندارم؛ فکر می کنم مجموعه اقداماتی که صدا و سیما انجام داد و فرصت‌هایی که در فضای مجازی دوستان علاقه مند به کاندیدا به وجود می آورند، دیگر نیازی به ستاد و تبلیغات آنچنانی حداقل من برای خودم چنین نیازی احساس نکردم؛ همین گفت و گوهای رو در رو می‌تواند کار را انجام دهد و لذا هزینه ای تا الان نبوده و فکر نمی کنم از این به بعد هم هزینه ای وجود داشته باشد.

 

وی در پاسخ به این سئوال که «آیا دردولت شما در همه شرایط قانون فصل الخطاب خواهد بود یا ممکن است در برخی موارد به تشخیص خودتان عمل کنید؟» اضافه کرد: قانون حتما فصل الخطاب است؛ رئیس جمهوری در اولین روز کاری خود در مجلس شورای اسلامی سوگند یاد می کند که سوگند بسیار مسئولیت زایی است که به قانون اساسی عمل کند؛ به صورت طبیعی جامعه ای که در آن قانون وجود نداشته باشد حتما هرج و مرج می شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر مقام ارشد کشور نشان بدهد که به بی قانونی اهمیت می دهد و خودش کار غیر قانونی انجام می‌دهد باید بپذیرد که ده ها و صدها کار غیر قانونی در کشور انجام شود؛ رئیس جمهوری مقامات ارشد باید سمبل قانون گرایی باشند و من فکر می کنم در هر کاری، حرف آخر را قانون می زند.

جهانگیری در پاسخ به سئوال دیگر مبنی بر اینکه «آیا در دولت شما مطبوعات بدون نگرانی از متهم شدن به ضدیت با دولت و یا سیاه نمایی می توانند از دولت شما انتقاد کنند»؟ گفت: این سئوال، غیر طبیعی به نظر می رسد چون وظیفه مطبوعات نقد کردن است، آزادی مطبوعات به عنوان مهمترین رکن نظارت عامه مردم بر حکومت، مهمترین دستاورد جمهوری اسلامی است.

وی گفت: ممکن است گفته شود در دولت یازدهم گاهی اوقات گلایه ای شده است؛ دو گروه مطبوعات داریم؛ یکی مطبوعاتی که در فضایی رسانه ای شکل می‌گیرد؛ افرادی علاقه مند به کار مطبوعاتی مجوز می گیرند و مطبوعه ای را با منابع خود شکل می‌دهند و هدفشان نقد است؛ احزاب روزنامه ای ایجاد می کنند که هم افکار خود را مطرح کنند و هم افکار دولت را نقد کنند. باید از اینها کامل حمایت کرد.

جهانگیری گفت: این چیزی که بد است، این است که یک نهاد حکومتی، رسانه ای که با پول بیت‌المال درست شده است را بکار بگیرد و یک بخش دیگری از حکومت را نقد کنند؛ معنایش این است که آن بخش حکومت هم می تواند رسانه درست کند و بخش دیگر را نقد کند؛ این نقدهایی که از منابع دولت علیه دولت صورت می گیرد پذیرفته شده نیست؛ نباید با پول عمومی کشور، رسانه ای درست کنیم برای نقد بخش دیگری از حکومت؛ نقد هم نه، اتفاقا سیاه نمایی؛ به برخی از تیترهای روزنامه ای که از بودجه های عمومی منتشر می شوند نگاه کنید، جز سیاه نمایی، گاهی اوقات تیترهایی می زنند که حتی نشریه های خارج از کشورکه با جمهوری اسلامی دشمنی دارند، چنین تیترهایی علیه دولت نمی زنند؛ با این بخش باید کنترل کنیم و نباید اجازه دهیم که از بودجه دولت علیه دولت کار شود؛ ولی منهای آن، همه مطبوعات باید بتوانند در آزادی کامل در فضای نقد فعالیت و دولت را نقد کنند؛ بزرگترین هدیه ای که به تعبیر امام به مسئولین کشور اعطا می کند این است که بتوانند فضای نقد به وجود بیاورند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «انقلاب اسلامی و امنیت کشورمرهون خون پاک صدها هزار شهید و فداکاری هزاران جانباز و آزاده است، برای حفظ ارزش ها و آرمان هایی که شهدا و جانبازان برای آنها پا به میدان گذاشته اند چه تعهدی به ملت ایران می‌دهید؟» گفت: آنهایی که جنگ و انقلاب را درک کردند، من هم یکی از آنها هستم، خیلی از جوان‌های عزیز برای انقلاب خون خود را دادند؛ جوانانی که می‌توانستند برای خود آینده ای مختلف ترسیم کنند؛ در مقطعی که جمهوری اسلامی نیاز داشت؛ در مقطعی که فریاد کمک به دین خدا بلند شده بود، در مقطعی که دشمنان دین خدا و ایران به ایران تجاوز کرده بودند و ایران مورد تجاوز دشمنان قرار گرفته بود، جمعی از بهترین فرزندان این کشور که هر کدام از ما حتما تعدادی از آنها را می شناسیم و من هم خیلی از آنها را می شناسم و توفیق داشتم بخشی از عمرم را با آنها بگذرانم، جان خود را فدا کردند که نظام جمهوری اسلامی و آرمانهای امام در این کشور مستقر شود.

جهانگیری افزود: هر کاری که بتوانیم در تحقق آزمان‌های شهدا و ایثارگران و جانبازان انجام دهیم و به خانواده ایثارگران و شهدای کشور بتوانیم‌ خدمتگزاری کنیم، فکر می کنم یکی از وظایف قطعی دولت است که به این بخش از جامعه توجه کند؛ ما با خون شهدا و تکیه بر آرمانهای شهدا می توانیم برای سالهای سال هنوز این انقلاب را پیش ببریم.

وی در پاسخ به این سوال که «بنیه دفاعی جمهوری اسلامی ایران را چگونه تقویت خواهید کرد تا پاسخ بازدارنده ای برای تهدیدهای موجود باشد؛ بعضا مشاهده می شود که برخی کشورها، تقویت نکردن بنیه دفاعی را از شرط های ارتباط با کشور ما قرار می‌دهند؛ واکنش شما چیست» اضافه کرد: قطعا برای کشورما و شاید هر کشوری حفاظت از کشورش جزو اولویت های اول است؛ خصوصا برای ایران که دشمنی های جدی از ابتدای انقلاب با صراحت علیه ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران موضع گیری کردند؛ چنین نظام، حکومت و مردمی حتما از بنیه دفاعی مناسبی باید برخوردار باشند تا بتوانند برابر تهاجم ها بتواند از کشور خود دفاع کنند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما جنگی را پشت سر گذاشتیم که همه قدرت‌های دنیا علیه ملت یاران قرار گرفتند و از انواع اقسام سلاح های کشتار جمعی علیه مردم ایران استفاده شد؛ این تجربه تلخ حتما به ما می گوید که ما باید بنیه دفاعی کشور را تقویت کنیم و برای این کار از هیچ کس نباید اجازه بگیریم؛ آن چیزی که تشخیص داخل کشور است عمل می کنیم.

وی ادامه داد: بودجه بنیه دفاعی در این دولت در سال 96 نسبت به سال 91 چهار برابر افزایش یافت.

جهانگیری در پاسخ به سوالی به اینکه « آمریکا برای نشان دادن دشمنی اش به جمهوری اسلامی ایران، چنگ و دندان نشان دادن به ملت ایران برای مرعوب کردن است، به نظر شما بهترین راهکار برای مقابله با چنین تاکتیکی چیست؟» گفت: برای آمریکایی ها یا هر کشور دیگری که بخواهد در مقابل ایران شاخ و شانه بکشد، مهمترین تکیه ما بر مردممان است؛ باید همواره به این موضوع آگاهی داشته باشیم که هیچ سرمایه ای بزرگتر و مهمتر از انسجام و اقتدار ملی، در اختیار مسئولان نیست؛ تکیه گاه اصلی مسئولان جمهوری اسلامی این مردمی هستند که در هر مقطعی به صحنه آمده اند.

وی اضافه کرد: در کنار این، موضوع مهم دیگر دیپلماسی فعال و مقتدرانه است که باید جمهوری اسلامی داشته باشد؛ در این دیپلماسی فعال است که آمریکا را می شود در صحنه بین المللی به چالش کشید و موقعیت ممتاز جمهوری اسلامی و اینکه جمهوری اسلامی از منطق قوی و روشن در مقابل آمریکایی ها برخورد است می تواند در فضای بین‌‌المللی جا بیاندازد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به اینکه «با توجه به بدعهدی ها و حتی نقض عهدهای آمریکا در توافق هسته ای، تمهیدات شما برای حقوق ملت ایران و ایستادگی در برابر این زیاده خواهی ها چه خواهد بود» گفت: برجام یک نرمش قهرمانانه راهبردی بود که جمهوری اسلامی ایران برای عبور از یک گردنه تاریخی و صعب العبور انتخاب کرد که دشمنان به بهانه برنامه هسته ای علیه ایران تحمیل کرده بودند.

وی ادامه داد: در برجام اهداف خوبی به دست آوریدم؛ در بعد سیاسی، اراده ملت ایران بر اراده قدرت هایی که می خواستند ملت ایران را به انزوا بکشانند تحمیل کردیم؛ ملت ایران در جهان موفق شد یک بار اراده خود را نشان دهد که قادر است اراده خود را بر کشورهای بزرگ تحمیل کند؛ به همین دلیل بعد از برجام هر مسئولی به ایران آمد، این موفقیت را تبریک گفت.

جهانگیری افزود: از بعد امنیتی، مقابله با امنیتی سازی که علیه ایران شکل گرفته بود و ایران هراسی در دنیا تبلیغ می شد و در شورای امنیت، ایران به عنوان جایی که صلح را به خطر انداخته است تهدید و قطعنامه صادر کردند؛ این فضای امنیتی به فضای ایران دوستی تبدیل شد.

وی اضافه کرد: در بعد هسته ای مهمترین هدفی که برجام داشت این بود که شعار انرژی هسته ای حق مسلم ماست تحقق عملیاتی پیدا کند؛ ما می دانستیم که همه قدرت ها ایستاده بودند در سالهای گذشته تا با هر وسیله ای ایران را از دانش هسته ای محروم کنند؛ امروز موفق شدیم این دانش را در اختیار داشته باشیم؛ در بعد اقتصاد دنبال لغو تحریم های اقتصادی بودیم که اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کرده بود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما فکر می کنیم به اهداف برجام به خوبی رسیدیم؛ برجام یک توافق بین المللی است که 6کشور زیر آن را جز ایران امضا کردند؛ سازمان ملل آن را تصویب کرده است؛ اینطور نیست که یک کشور قادر باشد با برجام متعهد نباشد و تخلف کند؛ ساز وکارهای مناسب در برجام پیش بینی شده است؛ کشوری که بخواهد برجام را به هم بزند، در دنیا منزوی می شود.

وی گفت: آن کشور چه آمریکایی چه کشور دیگری باشد؛ با برجام توانسته ایم اجماع جهانی و حتی اجماع اروپا و آمریکا را به هم بزنیم؛ الان اروپایی ها از موضع منطقی ایران حمایت می کنند؛ اگر این خط منطقی و مستدل قانونی را پیش ببریم، آمریکایی ها نمی توانند به برجام آسیب بزنند؛ ممکن است در مواردی مشکل درست کنند که در آن موارد ما هم می توانیم مقابله به مثل کنیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش دیگری در مورد برقراری رابطه دولت با مردم گفت: ارتباط مسئولان با مردم، یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام شود و من به شدت به این کار باور دارم؛ خوشبختانه در مقطع فعلی فضای مجازی شرایط خوبی برای ارتباط دولت با مردم به وجود آورده است؛ امیدوارم علاوه بر استفاده کامل از این فضا، ارتباط مستقیم با مردم برقرار شود؛ به همه مدیران دولتی دستور داده می شود که وقتی از هفته خود را برای دیدار با مردم و سفرهای استانی و شهرستانی اختصاص دهند.

وی همچنین در پاسخ به این که «کم شدن فاصله طبقاتی افراد پردرآمد و کم درآمد در پایان دوره چهار ساله دولت شما چقدر برای مردم ملموس خواهد بود؟» گفت: اینکه ما به سمت این برویم که فاصله را کم کنیم، یکی از اهداف اصلی خواهد بود؛ دو اقدام باید برای این امر انجام شود؛ یکی اینکه نظام مالیاتی کشور باید نظامی موثر و قوی باشد؛ باید افرادی که ثروت بیشتری پیدا می کنند مالیات بپردازند.

وی افزود: تولید ثروت باید مورد حمایت دولت قرار گیرد؛ اینکه شروع کنیم علیه تولید کنندگان ثروت قانونی در کشور فضاسازی منفی کنیم، یعنی نمی خواهیم کشور توسعه پیدا کنیم؛ اینها به سرمایه گذاران خارجی علامت است اما وقتی گفته می شود مالیات باید پرداخت کنیم امری طبیعی است؛ در مقابل، به طبقات ضعیف جامعه کمک می کند؛ آنها را توانمند می سازد برای آنها کار و درآمد ایجاد می کند؛ با این اقدامات حتما فاصله ها کمتر خواهد شد.

** کانون 70 درصد ریزگردها خارج از کشور است

جهانگیری در مورد چالش ریزگردها و اینکه آیا حل این موضوع در کوتاه مدت امکان پذیر است گفت: ریزگردها یک پدیده کوتاه مدتی نیست که بگوییم یک سال یا دو سال است با این پدیده روبه رو بودیم؛ ما مهمترین کاری که در دولت یازدهم انجام دادیم کانون‌های ریزگرد خارج از کشور را شناسایی کردیم با کشورهای هدف صحبت کردیم؛ 70 درصد ریزگردها کانونش در خارج از کشور است؛ در عراق، سوریه، عربستان، مرز عراق و اردن است؛ سازمان ملل را فعال کردیم که در این بخش کمک کند تا بشود این مشکل را حل کرد.

وی اضافه کرد: در داخل کشور هم باتلاق هایی بوده که در اثر کم آبی خشک شده است باید به سرعت راه حل هایی پیدا کرد و آب منتقل کرد؛ در جاهایی باید درخت کاری کرد و یک جاهایی مالچ پاشی کنیم؛ در منطقه کویری هم با پدیده شن های روان روبه رو هستیم و آنجا هم باید کارهای مشابهی انجام شود؛ این مساله جزو کارهایی است که باید به آن پرداخته شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که چقدر به جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران اعتقاد دارید؟ گفت: جنگ نرم واقعیتی است وجود دارد و دشمنان همیشه می خواهند به کشورها آسیب بزنند؛ مهم این است که ما از جنگ نرم به عنوان موضوع سیاسی علیه بخش دیگری از مردم کشور استفاده نکنیم؛ اگر از جنگ نرم علیه بخش دیگری از مردم استفاده شود، خطرش از جنگ نرم دشمن بیشتر است؛ در مقابل جنگ نرم، مثل جنگ سخت، آنچه لازم است هشیاری، انسجام و وحدت مردم است.

وی در پاسخ به این سئوال که «حدود هشت سال از تصویب و ابلاغ قانون دسترسی آزاد به اطلاعات می‌گذرد اما همچنان عدم شفافیت اطلاعات یکی از بسترهای ایجاد رانت و فساد است، چه راهکاری عملی برای ایجاد شفافیت بیشتر به ویژه در بخش دولتی دارید» گفت: راجع به قانون و دسترسی آزاد به اطلاعات، در سالهای دولت قبل تصویب شد اما ابلاغ نشد؛ در این دولت عملیاتی شد؛ آئین نامه ها در این دولت تصویب و ابلاغ شد؛ دستگاه ها مکلف شدند اطلاعاتی که مورد نیاز جامعه است باید در سایت ها در اختیار قرار بگیرد.

وی ادامه داد: فساد یکی از اصلی ترین مشکلات این کشور است؛ فساد باعث شده است که رشد اقتصادی کشور متوقف شود؛ فساد منجر به این می شود که سرمایه گذار انگیزه سرمایه گذاری اش را از دست بدهد؛ وقتی می بیند یک نفر با رابطه و زد و بند به سرمایه باد آورده می رسد و فرد دیگری سالها نتوانسته است به یک عدد چند صدم آن هم برسد انگیزه فعالیت خود را از دست می دهد.

جهانگیری افزود: سرمایه گذار خارجی به کشوری که در آن فساد وجود دارد ورود نمی کند و بخش خصوصی قدرتمند از صحنه خارج می شود؛ من در آسیب شنایی که از مسایل فساد کردم، مشاهده کردم فساد در برخی موارد به موضوع سیاسی تبدیل می شود که من چگونه رقیبم را از صحنه خارج کنم و به او یک مارک فساد بزنم؛ اگر کسی که فساد کرده از دوست من و گروه سیاسی من و نزدیکان من است نباید با آن برخورد شود و اگر از طرف مقابل است باید فسادش چند برابر نشان داده شود؛ اینها آثار مخربی بوده که فساد داشته است.

 

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات جهانگیری افزود: برخی مسایلی که کشف شد، یک نفر در فضای مجازی مطلبی را منتقل کرد؛ در مواردی ممکن است با کشف کننده برخورد شده باشد باید جلوی این کارها گرفته شود؛ من در تعامل با نیروهای امنیتی این عزم را جزم خواهم کرد که ریشه فساد خصوصا فسادهای بزرگ در کشور برچیده شود.

وی در مورد آسیب های اجتماعی و برنامه های خود برای مقابله با این مسایل گفت: آسیب های اجتماعی یکی از دغدغه هایی است که همه ملت ایران روی آن باید حساس باشند؛ این دولت یکی از مهمترین موفقیت هایش این بود که به این موضوع به عنوان یک مساله اساسی پرداخت.

وی گفت: آسیب های اجتماعی منجر به این می شود که اعتماد مردم را به کارآمدی نظام کم می کند و مهمترین سرمایه کشور که سرمایه اجتماعی است کاهش پیدا می کند؛ کشوری که سرمایه اجتماعی اش کاهش پیدا کند خطر فروپایی اش وجود دارد؛ باید اعتماد مردم را به نظام افزایش دهیم و سرمایه اجتماعی کشور را افزایش دهیم. راهش این است که با آسیب های اجتماعی مقابله کنیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در دولت یازدهم در زمینه حاشیه نشینی کارهایی جدی انجام داده ایم؛ در زمینه اعتیاد، مراکز بازپروری ایجاد کردیم؛ دریک پاییش که انجام شده است، در مقطعی که آمار دردولت قبل بیش از 3 میلیون معتاد بود و طبق دستور یک مقام رسمی که داده بود گفته بودند این سه میلیون را اعلام نکنید و عدد کمتری اعلام شده بود ما این عدد را اعلام کردیم و الان بر اساس آخرین آمارها به 2 میلیون و 200 هزار کاهش پیدا کرده است؛ در طلاق نیز روند منفی‌اش کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: علت این دستاوردها این است که روش علمی برای مبارزه با آسیب های اجتماعی درپیش گرفتیم؛ سازمان اجتماعی ایجاد کردیم وهم سطح شورای اجتماعی را بالا بردیم؛ هم در شورای انقلاب فرهنگی مسایل اجتماعی در دستور کار قرارگرفت ؛ وقتی گزارش تقدیم رهبر معظم انقلاب شد، گزارش های وزارت کشور و نهادهای مسئول ارایه شد و آن گزارش ها سبب شد که در یکی از این جلسات رهبری فرمودند 20 سال قبل باید این کارها را می کردیم.

جهانگیری افزود: عزمی که امروز برای مبارزه با آسیب های اجتماعی با روش علمی و مطالعه شده دقیق در دستور کار دولت قرار گرفته است حتما منجر به روندی کاهشی در آسیب های اجتماعی خواهد شد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از کارهایی که باید در دستور کار دولت آینده قرار بگیرد مساله مقابله با فقر است؛ فقرای ما یا فقیری است که بیکار است یا شاغلی است که فقیر است و یا کسی است که فقیر است و توانمندی کار ندارد یا در مناطق جغرافیایی ای قرار دارند که فقیر مانده اند؛ برای هر کدام از اینها باید سیاست های مشخصی وضع کنیم؛ برای کسانی که بیکارند باید آنها را توانمند کنیم و کمک کنیم که در بازار کار وارد شوند و ازمحل کار خود درآمد داشته باشند.

وی ادامه داد: خوشبختانه نهادهای خدماتی طرح های خوبی برای اینگونه بیکارهای طراحی کرده اند که بتوانیم اینها را شاغل کنیم؛ برای کسانی که کارمند و شاغل هستند اما درآمد آنها کفاف زندگی شان را نمی‌دهد، باید اقتصاد رونق بگیرد که اینها بتوانند استفاده کنند؛ برای مناطق فقیر باید سیاست های مالیاتی و عوارضی دقیق طراحی کنیم.

جهانگیری در مورد سهام عدالت نیز گفت: در سال 1385، 49 میلیون برگ سهام توزیع شد؛ در دولت یازدهم تمرکز کردیم که سهام عدالت باید آسیب شناسی شود، مشکلاتش حل شود که مردم سهامدار شوند؛ در سال گذشته این کار تکمیل شد؛ طبق قانون مجلس، سال 95 پایان سال سهام عدالت بود که باید سهامدار قیمت سهامش را پرداخت می کرد و سهامدار می شد.

وی اضافه کرد: همه خانواده های تحت پوشش که در مجوز رهبری گفته شد که اینها از 50 درصد قیمت معاف هستند و تخفیف 50 درصدی به آنها داده شد مالک سهام عدالتشان خواهند شد؛ ارزش هر سهام 2 میلیون تومان است یعنی یک خانواده 5 نفره، 10 میلیون تومان ارزش سهامشان است که از ابتدای سال 96 در اختیارشان قرار می گیرد؛ یک خانواده 5 نفره هر سال حداقل 500 هزار تومان در سال سود سهامشان است که به آنها تعلق می گیرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آنهایی که تخفیف ندارند، بخش عمده ای از پول سهامشان در طول این 10 سال از محل سود 60 شرکت واگذار شده به سهام عدالت پرداخت شده است؛ ارزش امروز سهام آنها یک میلیون تومان است و به آنها فرصت داده شده است که مابه التفاوت را پرداخت کنند که ارزش سهام آنها 2 میلیون تومان می شود؛ آنها هم قادر هستند از امسال حساب باز کنند و سود سهام خود را دریافت کنند.

درواقع چون این شرکت ها بورسی هستند، از امسال 50 میلیون نفر به سهامداران بورس کشور اضافه خواهند شد و مردم و طبقات ضعیف جامعه، سهامدار کارخانه های مشخصی خواهند شد.

 

منبع: میزان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۵۱۴ //
ارسال نظر
 
  • ناشناس

    روحانی باید توضیح دهد کشوری که سه سال و نه ماه قبل تحویل گرفته است، چه شرایطی دا شته و با چه مشکلات پیچیده‌ای دست‌وپنجه ن رم می‌کرده است. آن هنگام است که می‌تواند پایگاه خوبی در میان رأی‌دهندگان پیدا کن د و پیروز انتخابات شود.
    این گونه اظهار نظرها نشان از بی سوادی یا تطمیع ای ن نماینده محترم از سوی جریان دولت است چر ا که دراین 4 سال اگر به آمار بیکاری، طلا ق، افسردگی، احساس ناامنی و... توجه شود م شخص می شود که عملکرد دولت مورد نظر این ن ماینده محترم چقدر بوده است. بلند کردن وز نه 250 کیلو گرمی مردانی مانند رضازاده و بهداد سلیمی نیاز دارد . مدیریت کشور بزرگ ی مانند ج.ا. ایران نیازمند شخصیتی توانا و مدبر است نه شعاری. اگر جمعیت و گستره ج مهوری اسلامی ایران را برای هر انسان عاقل ی تشریح کنیم مسلما نمی گوید در 100 روز ه مه چیز رو براه می شود کسانی که این چنین صحبت می کنند و در 100 روز قول می دهند نظ ام اقتصادی را سرو سامان دهند یا سواد کاف ی ندارن و یا مردم را .....می پندارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان