//
کدخبر: ۹۵۴۳۸ //
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران خبر داد:

تامین حجم بالایی از نیاز ارزی توسط سامانه نیما

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: بانک مرکزی توانسته با استقرار سامانه نیما، حجم بالایی از تقاضای واقعی بازار ارز را تامین کند.

تامین حجم بالایی از نیاز ارزی توسط سامانه نیما
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از صداوسیما؛ محمد لاهوتی با اشاره به مدیریت عرضه و تقاضای ارز در سامانه نیما گفت: بانک مرکزی توانسته با استقرار نظام یکپارچه معاملات ارزی یا نیما که به منظور ثبت معاملات، شفافیت نظام ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات راه اندازی شده است، حجم بالایی از تقاضای واقعی بازار ارز را تامین کند.

وی با بیان اینکه به علت تجمیع اطلاعات ارزی کشور در سامانه نیما باید ضریب امنیتی آن افزایش پیدا کند، گفت: اگر اطلاعات جمع‌آوری شده در سامانه به هر دلیلی فاش شود، مشکلات جدی را برای نظام ارزی کشور به وجود می‌آورد.

رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به اقدامات مثبت دولت برای مدیریت بازار ارز خاطرنشان کرد: برای کنترل نوسانات شدید بازار ارز ضروری بود که دولت به کمک سامانه نیما بر ورودی و خروجی ارز، نظارت دقیقی داشته باشد.

وی با بیان اینکه نرخ ۴۲۰۰ تومان نمی‌تواند تمام نیازهای ارزی بازار را برطرف کند، گفت: چنان‌چه دولت نرخ دوم را نپذیرد، نمی‌تواند بازار ثانویه را مدیریت کند. بنابراین با شرایط کنونی بهتر است دولت نرخ مصوب را تنها به کالاهای اساسی و ضروری تخصیص دهد و نیازهای دیگر را از طریق نرخ دوم تامین کند.

لاهوتی همچنین خروج آمریکا از برجام را بر بازار ارز بی‌تاثیر دانست و عنوان کرد: به دو علت قاچاق دانستن هرگونه معامله خارج از شبکه رسمی از سوی دولت و نبود تقاضا برای نرخ‌های غیر واقعی در بازار ثانویه، قیمت دلار با کاهش همراه بوده است؛ درحالی‌که بر خلاف پیش‌‌بینی‌‌ها مبنی بر افزایش نرخ ارز بعد از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، بازار نسبت به این موضوع واکنش منفی نشان داد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۵۴۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان