//
کدخبر: ۸۸۹۱۲ //
رویا رجب زادیان تشریح کرد:

روند صدور و تمدید گواهینامه شغلی برای ایرانیان شاغل در خارج از کشور

معاون مدیر کل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی ها در امور خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از روند صدور و تمدید گواهینامه شغلی برای ایرانیان شاغل در خارج از کشور سخن گفت.

روند صدور و تمدید گواهینامه شغلی برای ایرانیان شاغل در خارج از کشور
به گزارش فرتاک نیوز،

در سال 1393 و در راستای تحقق بخشی از وعده‌های دولت تدبیر و امید مبنی بر حمایت از هم‌وطنان مقیم کشورهای خارجی و با هدف ایجاد بانک اطلاعات ایرانیان شاغل در خارج از کشور با توجه به اینکه تا آن زمان هیچ گونه آمار و بانک اطلاعات رسمی از تعداد و میزان پراکندگی ایرانیان شاغل در کشورهای دیگر وجود نداشته است این موضوع مورد توجه جدی قرار گرفت تا علاوه بر ایجاد بانک اطلاعاتی مورد نیاز ، زمینه برخورداری ایرانیان شاغل در خارج از کشور از مزایا و معافیت‌های قانونی نیز از طریق اعطاء گواهینامه شغلی به افراد واجد شرایط فراهم گردد و بر همین اساس سایتی الکترونیکی تحت عنوان " بانک اطلاعات ایرانیان شاغل در خارج از کشور " به منظور جمع‌آوری اطلاعات ، صدور و تحویل گواهینامه شغلی به ایرانیان شاغل در خارج از کشور به نشانی الکترونیکی : Shgovahi.mcls.gov.ir ایجاد و فعالیت رسمی آن از تاریخ 15/09/1393 آغاز گردید.

در حال حاضر کلیه متقاضیان فردی گواهینامه شغلی ، می‌بایست جهت ثبت نام ضمن بارگذاری کلیه مدارک هویتی خود و افراد تحت تکفل در سامانه ، مدارک شغلی خودرا قبل از مراجعه به سامانه ، به تأیید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اشتغال خویش برسانند  وسپس بارگذاری نمایند.

ضمنا متقاضیان فردی گواهینامه شغلی می توانندباتوجه به راه اندازی 4 دفتر هدایت وحمایت از نیروی کارایرانی شاغل درکشورهای عمان،استرالیا،کانادا و ترکیه،به این دفاتر مراجعه نمایند.

رویا رجب زادیان معاون مدیر کل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی ها در امور خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با فرتاک نیوز  در حاشیه نمایشگاه جابکس به سوالات خبرنگار ما پاسخ داد که با هم می خوانیم.

چه کسانی مشمول دریافت گواهینامه شغلی می‌گردند ؟    

کلیه ایرانیان شاغل در خارج از کشور که به صورت فردی ویا درقالب صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور (شرکتی ) عزیمت نموده‌اند می‌توانند با ورود به سامانه جهت دریافت گواهینامه شغلی ثبت‌نام نمایند .

روش‌های ثبت‌نام چگونه است ؟

ثبت ‌نام در سایت به دو روش انجام می‌گیرد و  افراد مستقل و شرکتی می‌توانند ثبت‌نام کنند.

 ثبت‌ نام افراد مستقل ، افرادی را شامل می‌شود که به صورت مستقیم و یا از طریق کاریابی‌های غیردولتی خارجی اعزام و در خارج از کشور اشتغال دارند .

همچنین ثبت‌ نام افراد شرکتی نیز افرادی را شامل می‌شود که به عنوان نیروهای کار شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی مهندسی در خارج از کشور اشتغال دارند .

مراحل ثبت‌نام چگونه است؟

متقاضیان مستقل برای ثبت‌نام در ابتدا باید در سامانه  Shgovahi.mcls.gov.ir وارد بخش ثبت‌ نام افراد مستقل شوند و در بخش اطلاعات پایه کلیه اطلاعات موردنیاز پر نمایند.

لازم به توضیح است که ثبت اطلاعات فیلدهای ستاره‌دار در این بخش الزامی است و تا زمانی که بخش اطلاعات پایه به‌طور کامل و دقیق تکمیل نگردد ، ورود به بخش افراد تحت تکفل امکان‌پذیر نیست .

پس‌ازاین مرحله ورود به بخش افراد تحت تکفل وثبت اطلاعات کلیه افراد تحت تکفل به‌طورکامل و بارگذاری مدارک هویتی افراد تحت تکفل متقاضی است.

مرحله بعد نیز  ورود به بخش سابقه کار ، ثبت اطلاعات مورد نظرو بارگذاری مدارک دال بر اشتغال متقاضی در خارج از کشور می‌باشد.

آن دسته از متقاضیان مستقل که تاکنون در سامانه ثبت‌نام نموده‌اند ولیکن مدارک هویتی و شغلی خویش را در سامانه بارگذاری ننموده‌اند می‌بایست مدرک شغلی خود را به تأیید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اشتغال خویش رسانیده و سپس از طریق لینک ویرایش نسبت به اصلاح تغییرات احتمالی اطلاعات ثبتی و بارگذاری مدارک تأییدشده از سوی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران اقدام نمایند .

اما در رابطه با متقاضیان شرکتی اولین مرحله ورود مقام مسئول از سوی شرکت صادرکننده خدمات فنی و مهندسی به بخش ثبت‌نام افراد شرکتی است.

در ادامه نیز باید با ورود به بخش اطلاعات پایه، کلیه اطلاعات موردنیاز نیروی کار اعزامی از سوی شرکت به خارج از کشور درج شود و عکس نیروی کار نیز بارگذاری شود.

برای این افراد نیز تا زمانی که بخش اطلاعات پایه به‌طور کامل و دقیق تکمیل نگردد ، ورود به بخش افراد تحت تکفل امکان‌پذیر نیست .

ورود به بخش افراد تحت تکفل ودرج اطلاعات کلیه افراد تحت تکفل نیروی کار و درج اطلاعات سابقه کار از مراحل دیگر  است  که پس‌ازاین مراحل مقام مسئول از سوی شرکت صادرکننده خدمات فنی و مهندسی باید به  انجمن صنفی صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مراجعه کند و مدارک و مستندات مربوط به فعالیت شرکت در خارج از کشور و اعزام نیروی کار را ارائه دهد.

نحوه تحویل گواهینامه‌های شغلی صادرشده به متقاضیان چگونه است؟

گواهینامه‌های شغلی متقاضیان مستقل در کشور قطر توسط وابسته کار مقیم در نمایندگی‌ جمهوری اسلامی ایران صادر و به متقاضیان واجد شرایط تحویل می‌گردد و برای سایر ایرانیان شاغل در کشورهای دیگر ، گواهینامه‌های شغلی از سوی دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌ها صادر و به متقاضی در زمان حضور  وی در ایران و یا یکی از بستگان درجه یک متقاضی با ارائه کارت شناسایی معتبر تحویل می گردد .

همچنین برای متقاضیان شرکتی پس از تأیید اطلاعات هویتی و شغلی نیروی کار ایرانی شاغل در خارج از کشـور ( اعزامی توسط از شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی ) از سوی انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ، گواهینامه های شغلی توسط دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی ها صادر و برای انجمن صنفی صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به منظور تحویل به شرکت‌ها ارسال می‌گردد .

دارندگان گواهینامه شغلی از چه مزایا و معافیت‌های قانونی بهره‌مند می‌شوند؟

ازجمله این مزایا می‌توان  به معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور برای دارنده گواهینامه شغلی و افراد تحت تکفل در صورتی که اطلاعات آن‌ها در گواهینامه شغلی قیدشده باشد اشاره کرد.

همچنین هماهنگی‌های لازم با گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق تکالیف مصرح در ماده 12 قانون استفاده حداکثری از توان تولیدی و خدماتی و ماده 10 قانون واردات و صادرات به منظور برخورداری دارندگان گواهینامه شغلی از معافیت‌های گمرکی ( معافیت ورود ابزار کار به کشور توسط دارنده گواهینامه شغلی ) انجام‌شده است.

بر اساس ابلاغیه اداره کل درآمد سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر الزام شعب سازمان مذکور برای دریافت لیست و حق بیمه آن دسته از نیروهای کار ایرانی شرکت‌های صادرکننده خدمات فنـی و مهندسی که در خارج از کشور شاغل و دارای گواهینامه شغلی می‌باشند، از شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی و همچنین نیروهای مستقل کار ایرانی در خارج از کشور نیز می‌توانند در صورت تمایل نسبت به عقد قرارداد با سازمان تأمین اجتماعی به منظور واریز حق بیمه به صورت اختیاری اقدام نموده و از مزایای بازنشستگی و برخی پوشش‌های حمایتی سازمان مذکور برخوردار گردند .

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۸۹۱۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان