//
کدخبر: ۸۴۸۰۲ //

آیا مسکن باز هم گران می‌شود؟

یک کارشناس بازار مسکن پیش‌بینی می‌کند که در سال ۹۷ همچنان روند صعودی قیمت مسکن ادامه پیدا می‌کند.

 آیا مسکن باز هم گران می‌شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

اخیرا بانک مرکزی در آخرین گزارش رسمی خود از افزایش ۲۶ درصدی قیمت مسکن در اسفندماه سال ۹۶ خبر داد. آیا این افزایش قیمت در سال ۹۷ هم تکرار خواهد شد؟

 بر اساس ارزیابی بهروز ملکی، کارشناس بازار مسکن محتمل‌ ترین سناریو در سال جاری افزایش نرخ رشد قیمت مسکن بیشتر از نرخ تورم است.

ملکی در این مورد توضیح داد: اگر بخواهیم رفتار بازار مسکن طی ۲۵ سال گذشته را مرور کنیم، دوره‌های رونق و رکود متوالی قابل مشاهده است. از نیمه دوم سال ۹۲ بازار مسکن وارد دوره رکودی خود شد. این شرایط پس رفت تقریبا تا اوایل سال ۹۵ ادامه داشت. در سال ۹۵ طلیعه رونق در این بازار مشاهده شد و این بازار وارد دوره گذار به سمت رونق شد.

وی اضافه کرد: بازار مسکن از اواخر سال ۹۵ دوره رونق خود را شروع و یک رونق با شیب ملایم را تجربه کرد. از شهریور سال ۹۶ و مقارن با کاهش دستوری نرخ‌های سود بانکی، تعداد از سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را از بانک خارج کردند و به سمت مسکن تزریق کردند؛ چرا که بازار پول مهمترین رقیب بازار مسکن است. بنابراین از نیمه سال ۹۶ قیمت مسکن در شهر تهران با یک شیب تند افزایشی مواجه شد.

ملکی در پایان تصریح کرد:اینکه میزان رشد در سال ۹۷ چند درصد باشد بستگی به عوامل متعددی دارد که مهم‌ ترین آن‌ها مولفه های بازار پول و ارز کشور، نرخ تورم عمومی، میزان رشد اقتصادی و…است. متناسب با وضعیت این شاخص‌ها، رشدهای متفاوتی در بازار مسکن قابل وقوع است؛ اما محتمل‌ ترین سناریو این است که در سال ۹۷ نرخ رشد قیمت مسکن بیشتر از نرخ تورم عمومی خواهد بود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۴۸۰۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان