//
کدخبر: ۴۶۹۸۷ //

افزایش قیمت کالاها/یخِ کاهش قدرت خرید مردم، باز نشد

بررسی بازار کالای اساسی نشان می دهد که افزایش قیمت برخی اقلام با شیب تندی پیش رفته، به طوریکه با قدرت خرید خانوار سنخیتی ندارد.

افزایش قیمت کالاها/یخِ کاهش قدرت خرید مردم، باز نشد
به گزارش فرتاک نیوز،

بانک مرکزی گزارش قیمت خرده فروشی برخی از اقلام خوراکی در هفته منتهی به سیزدهم مرداد ماه را اعلام کرد که براین اساس نرخ دو گروه کالایی تخم مرغ و سبزی های تازه، افزایش قیمت را نشان می دهد.

 

براساس اعلام بانک مرکزی، نرخ حبوبات، میوه های تازه، قندوشکر،گوشت قرمز روند کاهشی و اقلامی همچون برنج، مرغ، چای، لبنیات و روغن نباتی با ثبات قیمت مواجه هستند.

 

بررسی بازار کالای اساسی سفره خانوار نشان می دهد که افزایش قیمت برخی اقلام با شیب تندی پیش رفته، به طوریکه با قدرت خرید خانوار سنخیتی ندارد.

 

گزارش های میدانی از بازار عمده فروشان حاکی از آن است که علی رغم فراوانی اقلام در مغازه ها اما تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد و به گفته کسبه مردم بیشتر تماشاگر هستند تا خریدار.

 

حال به سراغ مسئولان مربوطه می رویم تا از آخرین وضعیت نوسانات اقلام اساسی سبد خانوار با خبر شویم:

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  از افزایش 30 درصدی قیمت تخم مرغ طی یک ماه اخیر خبر داد و گفت: در پی شیوع آنفولانزای حاد پرندگان و معدوم سازی رقم قابل توجه مرغ های تخم گذار ، نرخ تخم مرغ در بازار با نوساناتی روبرو شد.

وی کمبود تولید را دلیل اصلی افزایش قیمت دانست و افزود: با توجه به کمبود منابع مالی مرغداران و محدودیت های سازمان دامپزشکی امکان جوجه ریزی مجدد وجود ندارد.

 

نبی پور ادامه داد: اگرچه در گذشته با مازاد 200 هزارتن تخم مرغ در کشور روبرو بودیم اما در شرایط کنونی به نقطه سر به سر رسیدیم به طوریکه کاهش عرضه افزایش قیمت تخم مرغ درب مرغداری را به  همراه داشته است.

 

به گفته این مقام مسئول نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری از 4 هزار و 100  به 5 هزار و 500 تومان افزایش یافت.

 

رکود بر بازار اقلام اساسی حاکم است

قاسمعلی حسنی عضو اتحادیه مواد غذایی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار داشت: ثبات قیمت در اقلام حبوبات، چای، روغن، برنج و کاهش نرخ محصولاتی نظیر قند و شکر را در بازار شاهد هستیم.

وی افزود: تا روی کار آمدن دولت دوازدهم و اعمال سیاست های جدید در کنار کاهش قدرت خرید خانوارها پیش بینی می شود که سکوت، آرامش و رکود بر بازار اقلام اساسی حاکم باشد.

 

کاهش نرخ 500 تومانی گوشت در بازار

منصور پوریان یک تامین کننده دام و گوشت در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به کاهش 500 تومانی نرخ گوشت قرمز داخلی در بازار بیان کرد: در حال حاضر نرخ هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با کاهش 1.2 درصدی به 36 هزارتومان رسیده است.

 

وی افزود: با توجه به توزیع گسترده گوشت های وارداتی با کیفیت در بازار پیش بینی می شود که روند کاهش نرخ گوشت در بازار ادامه یابد.

 

پوریان ادامه داد: علی رغم کاهش نرخ گوشت بره ، نرخ میش در مردادماه افزایش یافت، چراکه تقاضا برای بره های پرواربندی با وزن بالا کاهش یافته است.

 

 این تأمین کننده دام و گوشت با اشاره به عوامل مؤثر در استمرار کاهش نرخ گوشت در بازار بیان کرد: از وزارت جهادکشاورزی تقاضا داریم که مجوز واردات گوشت میش به میزان محدود را به واردکنندگان دهد، چراکه نبود تنوع در سبد گوشت خانوار از جمله دلایل اصلی نوسانات قیمت طی ماه های اخیر به شمار می رود.

 

وی تصریح کرد: با وجود افزایش تقاضا طی ایام پیش رو برای دام زنده و گوشت قرمز در بازار ، تنها تنوع گوشت در سبد خانوار می‌تواند از ایجاد خلأ در سیستم دلالی جلوگیری نماید.

 

افزایش نرخ سبزی شایعه ای بیش نیست

حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه افزایش نرخ سبزی های تازه در بازار صحت ندارد، اظهار داشت: در حال حاضر نرخ هر کیلو سبزی خوردن با کاهش 10 تا 15 درصدی هزار و 300 تا هزار و 800 تومان و سبزی جور(پلو،آش،قورمه) 800 تا هزا رو 300 تومان است.

 

به گفته وی افزایش تولید همزمان با فصل برداشت از جمله دلایل اصلی کاهش نرخ سبزی در بازار به شمار می رود.

 

مهاجران تصریح کرد: نرخ تمامی اقلام میوه به جز گیلاس تکدانه در بازار 30 درصد کاهش یافته است.

 

نوسانات نرخ مرغ در بازار

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به آخرین وضعیت بازار مرغ بیان کرد: اواخر خرداد ماه نرخ مرغ 12.2 درصد در بازار افزایش یافت که این روند همچنان در بازار ثابت مانده است.

 

وی در ادامه افزود: پیش بینی می شود که تا اواسط شهریور ماه نرخ مرغ از 8 هزار و 400 تا 8 هزار و 600 تومان در نوسان باشد.

 

به گفته یوسف خانی سختی تولید در فصل گرما،کاهش جوجه ریزی و افزایش نرخ نهاده های تولید اعم از جوجه یکروزه از جمله دلایل اصلی گرانی نرخ مرغ در بازار به شمار می رود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۹۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان