//
کدخبر: ۴۵۹۹۶۸ //

استعلام خلافی موتورسیکلت به آسانی: روش‌های مختلف و گام به گام

اگر قصد دارید به‌صورت آنلاین خلافی موتور خود را مشاهده کنید، به اطلاعات مالک موتور ازجمله کد ملی و شماره موبایل و همین‌طور شماره پلاک موتور سیکلت نیاز خواهید داشت. به‌غیر از این موارد، به اطلاعات دیگری نیاز نیست.

استعلام خلافی موتورسیکلت به آسانی: روش‌های مختلف و گام به گام
به گزارش فرتاک نیوز،

در شهرهای شلوغ و پرهیاهو، موتورسیکلت به‌عنوان یک وسیله نقلیه محبوب و کارآمد، جای خود را در بین مردم باز کرده‌است. چه برای رفت‌وآمدهای روزانه و چه برای انجام انجام کار مانند پیک موتوری و خدمات دلیوری، موتور سیکلت به‌عنوان یک راه‌حل سریع و کم‌دردسر به‌حساب می‌آید؛ اما در کنار مزایای متعدد آن، رانندگی با موتورسیکلت خطرات و چالش‌هایی را نیز به‌همراه دارد.

664b380306e97

عدم‌استفاده از کلاه ایمنی، ردکردن چراغ قرمز، رانندگی در خط ویژه، سرعت غیرمجاز و ...، ازجمله تخلفات رانندگی رایج موتورسواران هستند که می‌توانند منجر به جریمه و درنهایت توقیف موتورسیکلت شوند. بی‌اطلاعی از جریمه‌ها و تعداد تخلفات ثبت‌شده، می‌تواند مشکلات و هزینه‌های بیشتری را به‌دنبال داشته باشد. به‌همین‌دلیل، استعلام خلافی موتور سیکلت با پلاک و پرداخت آن در اسرع وقت، راه‌حلی ضروری برای تمامی موتورسواران است.

در گذشته جهت استعلام خلافی موتور سیکلت، ناچار بودید به مراکز پلیس +۱۰ رفته، چند دقیقه یا حتی چند ساعت در صف‌های طولانی منتظر بمانید تا بتوانید خلافی موتور خود را استعلام گرفته و پرداخت کنید. این روزها به‌لطف وب‌سایت‌ها و حضور سوپراپلیکیشن‌های موبایل، شما در هر ساعت از شبانه‌روز و در هر جایی که باشید، قادر به استعلام و مشاهده خلافی موتور تنها با استفاده از موبایل خود هستید.

برای مشاهده آنلاین خلافی موتور سیکلت چه اطلاعاتی مورد نیاز است؟

بسیاری از کاربران تصور می‌کنند مشاهده آنلاین خلافی موتور سیکلت دردسرساز است و به مدارک زیادی احتیاج دارد؛ به‌همین‌خاطر هم ترجیح می‌دهند به مراکز حضوری مراجعه کنند؛ اما شما با گوشی هوشمند خود و در عرض چند دقیقه، می‌توانید این کار را انجام دهید. اگر قصد دارید به‌صورت آنلاین خلافی موتور خود را مشاهده کنید، به اطلاعات مالک موتور ازجمله کد ملی و شماره موبایل و همین‌طور شماره پلاک موتور سیکلت نیاز خواهید داشت. به‌غیر از این موارد، به اطلاعات دیگری نیاز نیست.

آیا امکان تسویه خلافی موتور سیکلت به‌صورت آنلاین وجود دارد؟

جرایم راهنمایی‌ورانندگی شما همگی در سامانه‌ای به نام سامانه راهور ثبت می‌شوند. دراین‌بین، برخی از سوپر اپلیکیشن‌های خدماتی به این سامانه متصل بوده و به شما اجازه می‌دهند با پرداخت خلافی موتور خود، آن را به‌صورت آنلاین و درجا تسویه کنید. این درحالی است که در گذشته برای پرداخت خلافی، حتما باید به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کرده و صف‌های طولانی را تحمل می‌کردید.

 

آیا نتیجه استعلام خلافی موتور، کاملا به‌روز است؟

این سؤال برای بسیاری از کاربران به‌وجود آمده‌است که آیا نتیجه استعلام خلافی موتور سیکلت با پلاک به‌روز است؟ همان‌طورکه گفته شود، اپلیکیشن‌های خدماتی به سامانه راهور متصل هستند؛ بنابراین، هر زمانی که قصد استعلام خلافی موتور سیکلت با پلاک را داشته باشید، جزییات خلافی براساس آخرین و تازه‌ترین اطلاعات راهور نمایش داده می‌شوند.

آیا امکان استعلام خلافی موتور بدون اطلاعات مالک اصلی وجود دارد؟

باتوجه‌به قوانین وضع‌شده، جهت مشاهده و استعلام خلافی موتور سیکلت، شما نیازمند ورود اطلاعات مربوط به مالک اصلی آن هستید که شامل شماره موبایل و کد ملی می‌شود؛ در غیراین‌صورت، نمی‌توانید تنها ازطریق پلاک موتور سیکلت، خلافی موتور خود را مشاهده و پرداخت کنید.

آیا استعلام خلافی موتور بدون احراز هویت در سامانه سخا امکان‌پذیر است؟

برخلاف خودروها، برای استعلام خلافی موتورسیکلت نیازی به ثبت‌نام در سامانه سخا (خدمات الکترونیکی انتظامی) نیست. شما می‌توانید به‌راحتی و با نصب اپلیکیشن‌های خدمات راهور نظیر سوپر اپلیکیشن تاپ، نسبت به مشاهده خلافی موتور سیکلت خود به‌صورت آنلاین و درلحظه اقدام کنید.

کدام جرائم موتور سیکلت درصورت عدم‌پرداخت، دو برابر می‌شود؟

قوانین راهنمایی‌ورانندگی بین اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌ها یکسان هستند؛ بنابراین، نوع جرایمی که دوبرابر می‌شوند نیز بین آن‌ها مشترک است. توصیه می‌کنیم همیشه با استعلام خلافی موتور سیکلت با پلاک و پرداخت به‌موقع جرایم رانندگی خود، از مشکلات احتمالی نظیر دوبرابر شدن جریمه جلوگیری کنید؛ اما شاید برای شما هم این سؤال وجود داشته باشد که کدام جرایم درصورت عدم پرداخت به‌موقع دو برابر می‌شوند؟

جرایم رانندگی به دو دسته کلی «الصاقی و تسلیمی» و «دو برگی و ثبت با دوربین» تقسیم می‌شوند. جرایم الصاقی و تسلیمی توسط مأموران راهنمایی‌ورانندگی به‌صورت حضوری به راننده متخلف تحویل داده می‌شوند. اگر این جریمه‌ها در مدت 60 روز (دو ماه) از تاریخ صدور پرداخت نشوند، دو برابر خواهند شد.

ازسوی‌دیگر، جرایم دو برگی و ثبت با دوربین به‌صورت غیرحضوری و ازطریق دوربین‌های ثبت تخلف یا ارسال برگ جریمه، به آدرس محل سکونت راننده صادر می‌شوند. برخلاف جریمه‌های الصاقی و تسلیمی، این جریمه‌ها هیچ‌گاه دوبرابر نمی‌شوند. بهترین راه برای جلوگیری از دوبرابر شدن جریمه‌ها، پرداخت آن در زمان مقرر است. مهلت پرداخت جریمه‌ها دو ماه پس از تاریخ درج‌شده در قبض جریمه است.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۹۹۶۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان