//
کدخبر: ۳۸۰۴۰۹ //

واکنش بورس به سیاست‌های جدید بانک مرکزی/ ریزش ۵۵ هزار واحدی شاخص در ۱ روز

در واکنش به ۴ پالس منفی اقتصادی در روز های اخیر، شاخص بورس روز اول هفته را با ریزشی ۵۵ هزار واحدی شروع کرد.

واکنش بورس به سیاست‌های جدید بانک مرکزی/ ریزش ۵۵ هزار واحدی شاخص در ۱ روز
به گزارش فرتاک نیوز،

بازار سرمایه که حال و هوای مثبتی را در هفته‌های گذشته تجربه کرده بود، شاخص بورس روز اول کاری هفته اخیر را با ریزشی حدود 55 هزار واحدی کانال یک میلیون و 600 هزار واحد را از دست داد.

شاخص هم وزن نیز با ریزشی 11 هزار واحدی به محدوده 470 هزار واحد رسید و در اکثر نمادها با فشار فروش مواجه بود. اگرچه رشد با سرعت شاخص کل در هفته‌های اخیر، به اصطلاح تکنیکالیست‌ها نیاز به استراحت دارد و مقاومت روانی 1 میلیون و 600 هزار واحدی به اعتقاد اکثر کارشناسان مقاومت مهمی برای بازار به حساب می‌آمد، اما به نظر می‌رسد در پی ابلاغ سیاست‌های جدید بانک مرکزی مبنی بر تثبیت نرخ نیما و همچنین زمزمه‌های افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی، بازار سرمایه علی‌الحساب ترمز صعود را کشیده و صفحه معاملات این چنین به رنگ قرمز درآمده است.

لازم به ذکر است که تغییر و تحولاتی که در بانک مرکزی رخ داده است و سیاست‌های جدیدی که بانک مرکزی در دستور کار قرار داده، یقینا بازار سرمایه را تحت شعاع قرار می‌دهد و اولین منفی سنگین بازار بعد از صحبت‌های رئیس جدید بانک مرکزی مهر تاییدی بر این ادعا است. 4 پالس منفی اقتصادی به بازار سرمایه اولین نکته‌ای شاید بتوان ریزش سنگین امروز بازار را به آن مربوط دانست، سیاست تثبیت نرخ ارز نیمایی است، سیاستی که شاید چندان به مذاق صادرکنندگان خوش نیاید اما برای رئیس بانک مرکزی تثبیت نرخ کالا در بازار ها از اولویت‌های غیرقابل انکار است.

دومین نکته‌ای که از صحبت‌های دیروز فرزین برداشت می‌شد و کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی در گوشه و کنار بر استفاده از آن اشاره می‌کنند، استفاده از ابزار رایجی به اسم نرخ بهره است که به نظر می‌رسد افزایش آن در دستور کار رئیس جدید بانک مرکزی باشد. همچنین سومین عاملی که شاید ریزش امروز بورس را به توان به آن نسبت داد، عقب‌نشینی بورس کالا از ابلاغیه جدید خود مبنی بر عدم تغییر نرخ محاسباتی کالاهای بورس کالا از نرخ نیما به نرخ توافقی است، اگر چه این ابلاغیه با واکنش انتقادی وزارت صمت مواجه شد اما از سویی به نظر می‌رسد این ابلاغیه با سیاست‌های تثبیتی بانک مرکزی نیز هم‌خوانی ندارد و بعید است حداقل تا سال آتی اجرایی شود. اگر چه عامل چهارم به اندازه 3 عامل قبل تاثیرگذار نیست اما به هرحال شاید چهارمین عاملی که ترمز رشد بازار سرمایه را در روز جاری کشید، روند افزایشی نرخ سود بین بانکی و رسیدن آن به 21.03 بود.

گفتنی است که نرخ سود بین بانکی هفته گذشته بار دیگر وارد کانال 21 درصدی شده بود؛ که قبل از آن نیز در تیرماه یک بار نرخ 21.31 درصد برای سود بین بانکی ثبت شده بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۰۴۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان