//
کدخبر: ۳۷۷۶۲۱ //

قطعات یدکی این خودرو در ایران نایاب می شود؟

سال ۲۰۱۵ بود که برند آلمانی بورگوارد پس از تقریباً نیم قرن عدم فعالیت، احیا شد. این برند قدیمی با کمک شرکت چینی بیکی فوتون موتور که زیرمجموعه گروه بایک است، مجدداً به عرصه خودروسازی بازگشت.

 قطعات یدکی این خودرو در ایران نایاب می شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

در ابتدا امید می‌رفت بورگوارد بتواند مثل ولوو با حمایت چینی‌ها اوج بگیرد. حتی قرار بود با اختصاص سرمایه کلان، یک کارخانه بزرگ در برمن آلمان برای تولید محصولات این برند احداث شود. اما ظاهراً حمایت چینی‌ها جواب نداده و اخیراً بورگوارد مجدداً اعلام ورشکستگی کرده است. حال باید دید که سرنوشت خدمات پس از فروش خودروهای موجود در بازار ایران چه خواهد شد، این ریسک عملاً وجود دارد که در پی ورشکستگی کامل این برند، تامین قطعات یدکی برای تعداد معدود خودروهای حاضر سخت‌تر از قبل شود.

بورگوارد پس از احیا، با کراس‌اوورهای BX۳ ،BX۵ ،BX۶ و BX۷ وارد بازار چین شد. این کمپانی اصالتاً آلمانی با نسخه تمام الکتریکی BX۷ نیز شانس خود را امتحان کرد. طبق آمار، این برند در سال ۲۰۱۹ توانست با فروش ۵۵۰۰۰ خودرو، بهترین سال خود را در عصر جدید پشت سر بگذارد. اما اوضاع آنقدر دگرگون شد که فروش بورگوارد در سال گذشته تنها به ۳۶۰۰ دستگاه کاهش یافت.

بورگوارد و بیش از نیم میلیارد دلار ضرر در کمتر از دو سال

از نظر مالی و براساس آمار، در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ بورگوارد ۵۶۴ میلیون دلار ضرر کرده است. نکته تأمل‌برانگیز اینکه ضرر این کمپانی در سال گذشته فراتر از رقم مذکور بوده است‌. حالا طبق گزارش نشریه اتوموتیو نیوز اروپا، این شرکت اعلام ورشکستگی کرده و منتظر تأییدیه دادگاه است تا بتواند دارایی‌های خود را بفروشد.

بد نیست اشاره کنیم مقر کمپانی بورگوارد در اشتوتگارت آلمان قرار دارد؛ ولی تمام فرایندهای مربوط به تولید محصولات آن در چین طی می‌شود. این کمپانی پس از احیا تلاش زیادی کرد تا بتواند محصولات خود را در خارج از مرزهای چین و در نقاطی مثل اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس به فروش برساند. حتی پای خودروهای این شرکت به خیابان‌های کشور ما نیز باز شد، اما عدم آشنایی مشتریان ایرانی با برند آن، قیمت‌های غیررقابتی و خدمات پس از فروش ضعیف شانس موفقیت آن را از بین برد. در اروپا هم لوکزامبورگ تنها کشوری بود که میزبان محصولات بورگوارد شد.

شیوع ویروس کرونا یکی از مهمترین دلایلی است که بورگوارد را به سمت ورشکستگی سوق داد؛ زیرا با خروج مشتریان از بازار خودرو، برندهای نوپا بیشتر با مشکل فروش روبه‌رو می‌شوند. پس از احیا در سال ۲۰۱۵، این شرکت در نظر داشت تا سال ۲۰۲۰ آمار فروش سالانه خود را به ۸۰۰ هزار دستگاه افزایش دهد.

شایان ذکر است برند بیکی فوتون موتور ۶۷ درصد سهام بلند بورگوارد را در سال ۲۰۱۹ به شرکت چینی Ucar واگذار کرد. این شرکت در زمینه سفرهای اشتراکی و اجاره خودرو فعالیت می‌کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۷۶۲۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان