//
کدخبر: ۳۶۹۶۱۱ //

آیا قیمت اتریوم از قیمت بیت کوین پیشی خواهد گرفت؟

بیت کوین، نخستین و بزرگ‌ترین رمز ارز جهان، همواره یکه‌تاز بازار ارزهای دیجیتال بوده است. اکنون اما زمزمه‌هایی از گوشه‌وکنار شنیده می‌شود که روزی سرانجام دوران تاخت‌وتاز بیت کوین به سر خواهد آمد و این اتریوم خواهد بود که با پیشی گرفتن از همتای دیرینه خود در جایگاه نخست برترین رمز ارزها می‌ایستد.

آیا قیمت اتریوم از قیمت بیت کوین پیشی خواهد گرفت؟

سبقت احتمالی ارزش بازار اتریوم از بیت کوین، رخدادی است که اهالی بازار رمز ارزها از آن با عنوان «فلیپنینگ» (Flippening) یا «عبور» یاد می‌کنند؛ اتفاقی که در صورت وقوع می‌تواند قواعد بازی را در میدان رمز ارزها زیر و رو کند و روش انرژی‌بر استخراج رمز ارزهای مبتنی بر اثبات کار را بیش از پیش در تیررس انتقادات قرار دهد. هم‌اکنون ارزش بازار اتریوم، در حدود ۲۰۰ میلیارد دلار و برابر با نصف ارزش بازار بیت کوین است.

با‌این‌حال، بسیاری از اتریوم‌ دوستان بر این باورند که دیر یا زود، بیت کوین، تاج و تخت پادشاهی رمز ارزها را به اتریوم خواهد باخت. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم که پیش‌بینی تحلیلگران پیرامون رخداد فلیپنینگ چیست و چه آینده‌ای در انتظار بیت کوین و اتریوم، دو رمز ارز پیشتاز بازار است.

پیش‌بینی کارشناسان از قیمت اتریوم تا پایان سال ۲۰۲۲

قیمت ارز اتریوم

اتریوم از دیرپاترین رمز ارزهای بازار است که طی سالیان اخیر توانسته طرفداران پروپاقرصی را در میان کاربران عادی و حتی سازمانی برای خود دست‌وپا کند. کاربردهای گسترده این بلاک چین پیشتاز، آنقدر فراگیر است که موفق شده میزبان طیف وسیعی از برنامه‌های غیرمتمرکز باشد. اتریوم همچنین دارای پرشمارترین جامعه توسعه‌دهندگان در میان ارزهای دیجیتال است.

این افراد به‌طور پیوسته در حال کار روی بهبود و ارتقای شبکه اتریوم هستند تا بتوانند زمینه را برای پذیرش هرچه فراگیرتر این شبکه بلاک چینی فراهم کنند.

چندی پیش هم با انتشار خبر سرمایه‌گذاری یکی از بانک‌های پرآوازه به نام «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» در شبکه اتریوم، قیمت رمز ارز ETH توانست رشد چشم‌گیری را تجربه کند. در سال گذشته و در گرماگرم بازار صعودی رمز ارزها، بهای اتریوم، سقف تاریخی تازه‌ای را در محدوده قیمتی ۴۸۹۱ دلار به ثبت رساند؛ اما با فرا رسیدن زمستان رمز ارزی، این ارز دیجیتال نیز با افت قیمت مواجه شد.

به‌روزرسانی اتریوم ۲.۰، پیاده‌سازی روش اثبات سهام و روند فزاینده توسعه اپ‌های غیرمتمرکز در بستر اتریوم، همگی دست به دست هم داده‌اند و مانع از ریزش بیشتر قیمت این رمز ارز شده‌اند. برخی از تحلیلگران با توجه به قابلیت‌های نهفته شبکه اتریوم و توسعه روزافزون آن بر این باورند که به‌رغم حاکم‌بودن جوی نزولی بر کلیت بازار رمز ارزها، قیمت اتریوم تا پایان سال ۲۰۲۲ از محدوده ۲۳۷۴ دلار عبور می‌کند.

پیش‌بینی کارشناسان از قیمت بیت کوین تا پایان سال ۲۰۲۲

بیت کوین، طلایه‌دار بازار رمز ارزها است که عنوان «طلای دیجیتال» را یدک می‌کشد. این رمز ارز گرچه کمی بیش از یک دهه عمر دارد، اما به‌سرعت توانسته جای خود را در میان فعالان بازارهای مالی و کاربران اینترنت باز کند. نهادهای دولتی و بانک‌های مرکزی، بارها تلاش کردند تا با مانع‌تراشی و وضع قوانین محدودکننده، مانع از رشد بیت کوین شوند؛ اما این رمز ارز، تمامی این تلاش‌ها را تابه‌حال ناکام گذاشته است.

بیت کوین با دو کابرد اصلی خود یعنی ذخیره و انتقال ارزش می‌تواند روزی ارزهای رسمی و رایج را از گردونه رقابت بیرون کند و به سلطه بی‌چون‌وچرای بانک‌های مرکزی بر خدمات مالی و پولی پایان دهد. طی دو سال اخیر و در کوران همه‌گیری ویروس کرونا، بسیاری از دولت‌ها با زیر پا گذاشتن قواعد مالی، دست به چاپ بی‌حساب‌وکتاب پول زدند؛ اتفاقی که امروز به شکل تورم‌های بی‌سابقه، اثر مخربش را در سبدهای خرید خانوارها نمایان کرده است.

بیت کوین، آمده است تا نقطه پایانی بر سیاست‌های مخرب چاپ پول دولت‌ها باشد و با ویژگی ضدتورمی خود مانع از دست‌درازی بانک‌های مرکزی به منابع مالی مردم شود. برخی از تحلیلگران بر این باورند که ادامه روند تورمی کنونی در اقتصاد جهانی، راه را برای پذیرش گسترده‌تر بیت کوین هموار می‌کند و حتی ممکن است باعث افزایش قیمت این رمز ارز به محدوده ۱۰۰ هزار دلار شود.

فارغ از دورنمای مثبت بیت کوین و عوامل بنیادی تأثیرگذاری در بهای آن، کارشناسان می‌گویند که قیمت این رمز ارز تا پایان سال جاری میلادی در محدوده ۲۵ هزار دلار در نوسان خواهد بود. برخی از تحلیلگران خوش‌بین اما بر این باورند که احتمال افزایش قیمت بیت کوین تا آستانه ۳۰ هزار دلار هم تا پایان سال ۲۰۲۲ وجود دارد. به‌روزرسانی «تپروت» (Taproot) از جمله رویدادهای بنیادینی است که شعله امید به رشد قیمت بیت کوین در میان‌مدت را روشن نگه داشته است.

با تکمیل این به‌روزرسانی، انتظار می‌رود که بستر لازم برای کاهش کارمزدهای شبکه بیت کوین فراهم شود و با گسترش استفاده از راهکار لایتنینگ، دامنه پذیرش بیت کوین و خرید ارز دیجیتال بیت کوین فراتر رود.

پیش‌بینی کارشناسان در رابطه با بیشتر شدن قیمت اتریوم از قیمت بیت کوین

برخی از تحلیلگران می‌گویند که با مهاجرت اتریوم از روش اثبات کار به سازوکار اجماع اثبات سهام، بخت این شبکه برای تصاحب جایگاه بیت کوین بسیار بیشتر می‌شود. در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ و طی روزهای آینده، بلاک چین اتریوم، شاهد یک به‌روزرسانی بزرگ به نام «ادغام» (Merge) است. با انجام این فرایند، دیگر بساط استخراج اتریوم با دستگاه‌های ماینر جمع می‌شود و پردازش و صحت‌سنجی تراکنش‌ها تنها با سازوکار اثبات سهام قابل انجام است.

تحلیلگران با استناد به همین رویداد گفته‌اند که اتریوم پس از گذار به نسخه دوم خود، علاوه‌بر آنکه از فرایند انرژی‌بر استخراج فاصله می‌گیرد و از نظر زیست‌محیطی پایدارتر می‌شود، با تحول در شیوه عرضه ارز اتر، روند انتشار رمز ارز بومی خود را هم کنترل می‌کند. بنابراین با تقویت ساختارهای ضدتورمی اتریوم، دور از انتظار نیست که عرضه واحدهای تازه این رمز ارز با کاهش مواجه شود و همین اتفاق به افزایش بهای آن در آینده دامن بزند.

علاوه‌براین، قرار است کارمزدهای اتریوم نیز طی یک جدول زمانی منظم و پیوسته، سوزانده یا امحا شوند، در حالی که کارمزدهای اهدا شده در قالب پاداش استخراج در شبکه بیت کوین، هیچ‌گاه از چرخه معاملات بازار خارج نمی‌شوند. ازاین‌رو، با کاهش روند عرضه اتریوم و با فرض ثابت ماندن تقاضا، قیمت این رمز ارز در مقایسه با بهای بیت کوین با سرعت بیشتری افزایش خواهد یافت.

از دیگر عواملی که می‌تواند در میدان رقابت میان اتریوم و بیت کوین، اولی را به کرسی بالاتری بنشاند، قابلیت‌های پرشمار شبکه اتریوم در میزبانی از دی‌اپ‌ها و قراردادهای هوشمند است. به‌گفته کارشناسان، اتریوم به‌عنوان سکوی زیربنایی اقتصاد غیرمتمرکز از بخت بیشتری برای پذیرش همگانی برخوردار است. این در حالی است که کاربرد بیت کوین، تنها به ذخیره و انتقال ارزش محدود است و تابه‌حال نتوانسته بستری برای راه‌اندازی و میزبانی دیگر پروژه‌های رمز ارزی باشد.

در مجموع می‌توان مدعی شد که پیشی گرفتن ارزش بازار اتریوم از رقیب دیرینه‌اش یعنی بیت کوین، طی سال‌های آتی، چندان دور از انتظار نیست.

اتریوم بخریم یا بیت کوین؟

قیمت بیت کوین

بازار ارزهای دیجیتال هنوز در مرحله آغازین رشد خود به سر می‌برد و همچنان با نوسانات گاه و بیگاه دست به گریبان است؛ بنابراین نه‌تنها بیت کوین و اتریوم که دیگر رمز ارزها هم افت‌وخیزهای قیمتی بسیاری را تجربه می‌کنند. در این میان، بیت کوین تا به اینجا توانسته برتری خود را در بازار ارزهای دیجیتال حفظ کند. سال گذشته بهای این رمز ارز توانست دوباره سقف تاریخی جدیدی را در حوالی ۷۰ هزار دلار ثبت کند. اما اتریوم در بهترین حالت موفق شد به آستانه قیمتی ۵ هزار دلار برسد.

گرچه بسیاری، بیت کوین و اتریوم را رقیب هم می‌دانند، اما آمار و ارقام نشان می‌دهد که قیمت این دو رمز ارز،‌ پیوند نزدیکی به هم داشته است. به‌گونه‌ای که ضریب هم‌بستگی میان این دو دارایی در بیشتر موارد بین ۰.۷ و ۰.۸ در نوسان بوده است (توجه کنید که عدد ۱ نشان‌دهنده بیشترین هم‌بستگی است). برخی از کارشناسان بر این باورند که بیت کوین، همواره طلایه‌دار بازار رمز ارزها خواهد ماند و سقوط آن به رده‌های پایین‌تر می‌تواند به حیات دیگر ارزهای دیجیتال هم خاتمه بدهد. آن‌ها بر این باورند که اتریوم هنوز راه درازی برای گذار به نسخه دوم خود و تحقق وعده‌هایش پیش رو دارد.

برخی دیگر از تحلیلگران با ابراز خوش‌بینی نسبت به آینده اتریوم گفته‌اند که این رمز ارز با پشت سر گذاشتن موفقیت‌آمیز به‌روزرسانی‌ها می‌تواند ظرفیت پردازش خود را برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها دست‌کم هزار برابر کرده و بیت کوین را از گردونه رقابت حذف کند. فارغ از این ماجرا اگر می‌خواهید دست به سرمایه‌گذاری در هر یک از این رمز ارزها بزنید، بهتر است با پایبندی به اصل متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری، هم خرید ارز دیجیتال بیت کوین را در دستور کار خود قرار دهید و هم بخشی از سبد خود را به  خرید ارز اتریوم اختصاص دهید.

خرید ارز دیجیتال اتریوم

برای خرید ارز دیجیتال اتریوم و همچنین بررسی قیمت ارز بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، می‌توانید به صرافی ارزپایا مراجعه کنید. ارزپایا را می‌توان بهترین سایت خرید ارز دیجیتال با مناسب‌ترین نرخ کارمزد در کشور دانست که با اتکا به نیروهای جوان و متخصص خود تمام تلاشش را به‌کار گرفته تا بهترین تجربه را از خرید و فروش رمز ارزها در اختیار کاربران قرار دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۹۶۱۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان