//
کدخبر: ۳۵۳۷۹۲ //

پرداخت مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان چه زمانی واریز می شود

تا پایان هفته جاری، خرداد ۱۴۰۱ به نیمه خود می‌رسد. چنانچه در هفته‌های پیشرو تکلیف افزایش حقوق کارگران بازنشسته در هیات دولت روشن نشود، به احتمال قوی بازنشستگان تامین اجتماعی در پایان خرداد نیز به صورت علی‌الحساب مستمری می‌گیرند.

به گزارش فرتاک نیوز،

همچنان از افزایش حقوق  تامین اجتماعی  خبری نیست، خرداد ۱۴۰۱ کم کم به نیمه نزدیک می‌شود، اما هنوز هیات  دولت  از تصویب افزایش  حقوق  کارگران بازنشسته خودداری می‌کند.

علی دهقان‌کیا، مسئول نهاد صنفی بازنشستگان  استان تهران  دلیل این تاخیر را مخالفت سازمان برنامه  بودجه  با مصوبه هیات مدیره  سازمان تامین اجتماعی  می‌داند.

وی در این باره می‌گوید: در هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، مستمری سال جدید براساس مصوبه  شورای عالی کار  افزایش یافت. یعنی درآمد حداقل‌بگیران ۵۷ درصد و  درآمد  سایر سطوح‌بگیران ۳۸ درصد زیاد شد.

مسئول نهاد صنفی کارگران بازنشسته استان تهران ادامه داد: طبق تشریفات قانونی، اعمال این افزایش نیازمند مصوبه هیات دولت است. در هیات دولت سازمان برنامه از مخالفان افزایش دستمزد‌های سال ۱۴۰۱ است. در نتیجه مانع افزایش حقوق کارگران بازنشسته می‌شود.

دهقان‌کیا از مصوبه دیگر هیات دولت در خصوص افزایش ۱۰ درصدی  دستمزد  کارگران شاغل در بخش دولتی به عنوان شاهد ادعای خود یاد کرد و در ادامه افزود: همین نگاه تا به امروز، مانع افزایش حقوق کارگران بازنشسته شده است.

مخالفت با مصوبه شورای عالی کار

مخالفت با افزایش ۳۸ تا ۵۷ درصدی دستمزد سال ۱۴۰۱ کارگران اتفاقی جدید است. در صف این مخالفان از اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی  بخش خصوصی  تا برخی از وزرا و اعضای هیات دولت تا اعضای کمیسون اقتصادی مجلس قرار دارند.

به صورت مشخص، ماه قبل رئیس  کمیسیون اقتصادی  مجلس از لزوم بازنگری و کاهش مزد سال ۱۴۰۱ سخن گفت. این اظهارات با واکنش منفی دولت مواجه شد، اما در عمل کارگران بخش دولتی با یک مصوبه هیات دولت از شمول این افزایش مستثنی شدند.

افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران اعمال نشد؟

در روز‌های اخیر موجی از مراجعه کارگران به دیوان عدالت اداری برای اقامه دعوی علیه مصوبه مورد اشاره هیات دولت به راه افتاده است.

همه این اتفاقات در حالی است که هنوز وضعیت افزایش حقوق کارگران بازنشسته نامعلوم است. هیات دولت همچنان از بررسی پیشنهاد هیات امنای سازمان تامین اجتماعی برای افزایش مستمری سال ۱۴۰۱ خودداری می‌کند.

اعلام زمان پرداخت مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان؟ / حساب موسپیدان چه زمانی پرپول خواهد شد؟ ( ۱۰ خرداد ۱۴۰۱)

کارگران بازنشسته علی‌الحساب مستمری می‌گیرند؟​

تداوم این اتفاق در دو هفته پیشرو به معنای آن است که برای سومین بار در سال ۱۴۰۱، بازنشستگان تامین اجتماعی به صورت علی‌الحساب و به نرخ سال قبل مستمری بگیرند.

دهقان‌کیا در این‌باره می‌گوید: البته به تازگی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در بحث مستمری تامین اجتماعی مقابل  سازمان برنامه و بودجه  ایستاد و خواستار تصویب هرچه سریع‌تر پیشنهاد هیات‌مدیره توسط دولت شد.

وی ادامه می‌دهد: البته معلوم نیست که در مواضع قبلی رئیس کمیسیون اقتصادی راجع به افزایش دستمزد کارگران شاغل تغییری ایجاد شده باشد.

این فعال صنفی کارگران بازنشسته می‌افزاید: فارغ از همه این مباحث، خود وزارت  اقتصاد  تورم ۴۸ درصدی در سال گذشته را تایید کرد.

وی می‌گوید: در چنین شرایطی کارگران شاغل و بازنشسته چطور می‌توانند با ۱۰ درصد افزایش حقوق زندگی کنند؟ همین حالا موج جدیدی از  تورم  را در زندگی روزانه مشاهده می‌کنیم. آیا دولت تضمین می‌دهد که در نتیجه تحولات اخیر اقتصادی از کیفیت زندگی خانوار‌های کارگری چیزی کم نشود؟

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۳۷۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان