//
کدخبر: ۳۴۶۰۱۳ //

طمع گران‌فروشان بر بازار ماه پرهیزکاری

آغاز ماه مبارک رمضان بلافاصله بعد از تعطیلات نوروزی تنظیم بازار موادغذایی را با مشکلاتی روبه‌رو کرد. به طوری که قیمت گوشت گوسفندی به‌رغم فراوانی به کیلویی ۲۰۰ هزار تومان رسید.


طمع گران‌فروشان بر بازار ماه پرهیزکاری
به گزارش فرتاک نیوز،

آغاز ماه مبارک رمضان بلافاصله بعد از تعطیلات نوروزی تنظیم بازار موادغذایی را با مشکلاتی روبه‌رو کرد. به طوری که قیمت گوشت گوسفندی به‌رغم فراوانی به کیلویی ۲۰۰ هزار تومان رسید و قیمت خرما نیز به کیلویی ۱۱۰ هزار تومان افزایش یافت.

این گرانی‌ها در نخستین روزهای ماه مبارک رمضان در حالی است که رئیس‌جمهور و اعضای کابینه همواره بر متعادل‌سازی قیمت‌ها تأکید دارند، اما از آنجایی که قیمت‌گذاری دستوری در برخی از بازارها نتیجه عکس می‌دهد، ظاهراً گرانی گوشت و خرما نیز به همین دلیل است.

هر چند که روز گذشته مسئولان وعده دادند قیمت‌ها را ظرف دو روز آتی کاهش می‌دهند.

قیمت زولبیا و بامیه در ماه رمضان

هر ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان دولت قیمت مصوب آش، حلیم، زولبیا و بامیه را اعلام می‌کند. امسال نیز قیمت زولبیا به دلیل گرانی قیمت شکر با افزایش ۲۲ هزار تومانی روبه‌رو شده‌است و دولت نرخ مصوبی برای آش و حلیم هنوز اعلام نکرده‌است. خبرهای رسیده حاکی از آن است که دولت تصمیم دارد قیمت آش و حلیم بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود، غافل از اینکه سپردن قیمت دو کالای پر مصرف در این ایام به بازار منجر به آشفتگی قیمت‌ها و گرانی می‌شود.

در این خصوص علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادی تهران در گفتگو با مهر در مورد قیمت زولبیا و بامیه در ماه رمضان اظهار کرد: «قیمت زولبیا و بامیه دیروز از سوی سازمان صمت استان تهران تعیین و ابلاغ شد که بر این اساس، این کالا در واحدهای درجه یک کیلویی ۷۰ هزار تومان و در واحدهای درجه ۲ کیلویی ۶۰ هزار تومان به فروش خواهد رسید.»

رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی تهران افزود: «سال گذشته قیمت زولبیا و بامیه در واحدهای درجه یک کیلویی ۴۸ هزار تومان بود که امسال به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ‌ها تغییر کرد. البته نرخ برخی از مواد اولیه مورد استفاده در قنادی‌ها بیش از صددرصد افزایش یافته‌است.»

بهره‌مند گفت: «دولت برای تنظیم بازار ماه رمضان اقدام به توزیع شکر و روغن با نرخ دولتی برای واحدهای قنادی کرده‌است، اما کفاف واحدها را نمی‌دهد.»

هر کیلو شقه گوسفندی در فروشگاه مسئول تنظیم بازار ۱۹۷ هزار تومان شد

قیمت انواع گوشت قرمز در روزهای اخیر افزایش عجیب و غریبی را تجربه کرده‌است، به طوری که بر اساس مشاهدات میدانی هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در فروشگاه شرکت پشتیبانی امور دام که مسئولیت تنظیم بازار را به عهده دارد ۱۹۷هزار تومان فروخته می‌شود.

در شرایطی که به گفته مسئولان تقاضا برای خرید گوشت در ایام نوروز کاهش یافته‌است، قیمت انواع گوشت قرمز گوسفندی و گوساله در روزهای اخیر افزایش زیادی را تجربه کرده‌است، به‌طوری که بر اساس مشاهدات میدانی، هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در بازار از ۱۵۵ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان در تهران به فروش می‌رسد.

این محصول در فروشگاه شرکت پشتیبانی امور دام که مسئولیت تنظیم بازار محصولات پروتئینی را به‌عهده دارد ۱۹۷ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت هر کیلوگرم گوشت سردست منجمد گوسفندی تنظیم بازاری ۱۰۸ هزار تومان، گوشت سردست منجمد گوساله تنظیم بازاری ۱۰۷ هزار تومان و مرغ منجمد تنظیم بازاری ۲۰ هزار تومان است که به وفور در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های اینترنتی به فروش می‌رسد.

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی گرم به‌صورت لاشه ۱۱۶ هزار تومان، نیم‌شقه سردست ۱۲۰ هزار تومان و نیم‌شقه ران ۱۲۵ هزار تومان است، هرکیلوگرم مرغ گرم نیز ۳۱ هزار تومان به فروش می‌رسد که البته برای خرید آن باید در صف ایستاد.

نرخ مصوب فروش خرما در بازار رعایت نمی‌شود

در حالی که انبارها مملو از خرما است، با فرارسیدن ماه مبارک رمضان بار دیگر دلالان فعال‌تر شده و قیمت را گران افزایش دادند، به طوری که قیمت خرما تا کیلویی ۱۱۰ هزار تومان نیز رسیده‌است. رئیس انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه بازار نرخ مصوب فروش خرما را رعایت نمی‌کند، می‌گوید: «بر اساس توافق با وزارت جهاد کشاورزی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید خرما را با سود ۱۲ درصد بفروشند، اما معمولاً با ۵۰ درصد افزایش می‌فروشند.»

رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرمای ایران در گفتگو با فارس، در پاسخ به این سؤال که دلیل گران شدن خرما با ورود به ماه مبارک رمضان چیست، می‌گوید: «مشکلی در عرضه این محصول پرتقاضا در ماه مبارک رمضان وجود ندارد و هر میزان تقاضا وجود داشته باشد، می‌توانیم تأمین کنیم. امسال یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خرما در کشور تولید شده که تمام نیاز کشور را به راحتی تأمین می‌کند.»

رئیس انجمن ملی خرمای ایران به این نکته هم اشاره کرد که بر اساس تفاهمنامه‌ای که بین ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای منعقد شده، این فروشگاه‌ها مجازند ۱۲ درصد روی قیمت خرما بکشند، اما معمولاً رعایت نمی‌کنند و با سود ۴۰ تا ۵۰ درصد می‌فروشند.

فرخی اضافه کرد: «در حال حاضر هر کیلو رطب مضافتی در سردخانه ۴۰ هزار تومان و خرمای کبکاب کیلویی ۲۰ هزار تومان است و با شرایط فعلی گرانی نهاده‌ها و نرخ تورم این قیمت بالایی نیست، اما زمانی که اینگونه محصولات به بازار می‌رسد، شاهد رشد قیمت‌ها هستیم که در این‌باره باید مسئولان نظارتی نظر بدهند و اقدام کنند.»

به گفته این مسئول دو نوع خرمای مضافتی و کبکاب نیاز غالب مردم در ماه مبارک رمضان است که قیمت‌های بالایی در مبدأ تولید ندارند. آنچه به عنوان قیمت‌های سرسام‌آور کیلویی ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان گفته می‌شود، خرمای پیارم است که معمولاً عده‌ای خاص از آن استفاده می‌کنند و معمولاً نیاز مردم در ماه رمضان محسوب نمی‌شود. رئیس انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه تولید خرما عمدتاً در شش استان فارس، بوشهر، خوزستان، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان است، گفت: سردخانه‌های این استان‌ها پر است و از آنجا به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

وی توضیح داد: «برخی افراد خرما را با قیمت‌های کیلویی ۴۰ هزار تومان برای خرمای مضافتی و ۲۰ هزار تومان برای کبکاب از سردخانه‌ها خریداری می‌کنند و پس از محاسبه هزینه حمل به فروشگاه‌ها می‌فروشند و آن‌ها باید ۱۲ درصد روی این قیمت بکشند، اما در عمل این نرخ مصوب رعایت نمی‌شود.»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۶۰۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان