//
کدخبر: ۳۴۵۶۶۲ //

وزیر صمت: باید به سمت صادرات دانش بنیان برویم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته ۴۸ میلیارد دلار صادرات بدون خدمات فنی و مهندسی داشتیم، از این رو باید به سمت صادرات دانش بنیان برویم.

 وزیر صمت: باید به سمت صادرات دانش بنیان برویم
به گزارش فرتاک نیوز،

عصر امروز سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه شواری اداری نیشابور اظهار کرد: ادغام صنایع معادن با اتاق بازگانی کار بسیار درستی بود که به نادرستی انجام شد. یعنی در سال ۹۰ به جای ادغام تجمیع شد که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به طور کامل بازنگری کردیم و تلفیق اتفاق افتاد‌. چون تولید و تجارت پیوستگی بسیار زیادی دارند. حداکثر تا نیمه اول سال این تلفیق به طور کامل انجام شده و شاهد کاهش چالش‌ها خواهیم بود.

وی افزود: ساز وکارهایی که در بورس مطرح است حرکت درست یا غلط بورس در بازار را رقم می‌زند. ما تجربه خوبی را در نیمه دوم سال گذشته تجربه خوبی را بورس کالا داشتیم. در حوزه سیمان، فولاد و فلزات که نتایج بسیار خوبی را داشت‌‌. از شهریور سال گذشته تلاطم‌های زیادی پیش آمد. قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان رسید و گاز واحدهای فولادی چندین ماه قطع بود.  اما قیمت ورق و شمش کاهش پیدا کرد و با تلاطمات جهانی همراه نشد. و سهمیه بندی هم برداشته شد. این یعنی کمک به تولید.

فاطمی امین در ادامه گفت: چند شرکت فولادی از خرداد ماه تا آخر سال شمش را برای فروش عرضه کرده، پس یک تولید کننده می‌تواند از الان برای شهریور، مهر و آبان شمش بخرد و نگران تهیه مواد اولیه به قیمت روز نباشد. ۲۵ ابزار را در بورس کالا عرضه کردیم. بنابراین کارهایی که در بازار  فولاد انجام شد و اثربخش بود باید در پتروشیمی هم انجام شود.

وی خاطرنشان کرد در سال جاری قیمت گاز برای پتروشیمی ۵ هزار تومان، برای فولاد ۲هزار تومان و برای سایر صنایع ۵۰۰ تومان تصویب شده است که به این ارزش‌افزوده هم اضافه خواهد شد. افزایش قیمت گاز را در سال جاری نخواهیم نداشت‌‌. من هم با قیمت‌گذاری دستوری و هم قیمت گذاری بازار و رهاشدگی مخالف هستم. بنابراین باید در قیمت‌گذرای برای هر بازاری باید ضابطه‌هایی را بگذاریم تا برآن اساس عرضه و تقاضا متعادل به هم پیوند بخورد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: ممکن است به دلایل مختلف از واحدهای تولیدی وجوهی دریافت شود. از این رو باید آیین‌نامه‌ایی برای مسئولیت‌های اجتماعی تدوین کنیم. البته الزام نخواهد داشت و داوطلبانه خواهد بود و کمک می‌کند به واحدهای تولیدی تا با طور شفاف سازی فشارهای متعدد رها شود‌.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته تورم بالا بانک‌ها را به سمت فروش اوراق برد که سبب کاهش تولید در واحدهای تولیدی شد. از این‌رو برای رونق کسب و کارهای تولیدی باید ابزارهای مالی را اصلاح کنیم. و بهترین روش این است که چند ابزار مالی جدید را طراحی و عملیاتی کنیم.

فاطمی امین با اشاره به این‌ که ۲ ابزار مالی مشخص را با همکاری بانک مرکزی و بانک اقتصاد عملیاتی کردیم، افزود: با عملیاتی شدن این دو کار در ۳ ماهه اول سال جاری به طور حتم ۷۰ درصد مشکلات گردش مالی ما حل خواهد شد.

فاطمی امین خاطر نشان کرد: اگر چه که کشور در تولید لوکوموتیو مشکل دارد با یان وجود باید بار واحدهای تولیدی بزرگ از جاده برداشته و به سمت حرکت ریلی بروند.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: با توجه به این که مجوز پارک علم و فناوری را وزارت علوم صادر می‌کند. و با توجه به شعار سال بخش‌هایی از شهرک‌های صنعتی باید به پارک علم و فناوری اختصاص یابد، اما نباید وابسته به نفت شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این نکته که کارگاه‌های آماده در شهرک‌های صنعتی آماده اجاره و واگذاری است، تاکید کرد: در ۱۰سال گذشته باید ۳۰۰۰ مگابایت در صنعت برق و ۸۰ هزار دلار در بخش گاز سرمایه گذاری می‌کردیم که انجام نشد. اکنون باید این عقب‌ماندگی و در بعضی موارد رشد منفی را جبران کنیم.

فاطمی امین تصریح کرد: بومی‌گزینی از اصول دولت است‌ و دنبال واگذاری شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو هستیم. البته ساختارها به گونه‌ای اصلاح می‌شود که شخص محور نباشد و سیستم محور باشد.

وی اظهار کرد: واگذاری واحدهای معادن در حال بازنگری است که فقط با قیمت گذاری انجام نشود. و طبق قانون معادن ۱۵ درصد از حقوق دولتی که دولت دریافت می‌کند، باید در همان منطقه هزینه شود. در دوره جدید شرط مزایده معادن بزرگ این است که معادن بزرگ باید یک درصدی از سهام را باید در راستای عدالت و بهره‌مندی به مردم همان منطقه اختصاص بدهند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۵۶۶۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان