//
کدخبر: ۳۴۱۳۶۶ //

درج قیمت روی کالا برای مقابله با گران‌فروشی

وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح درج قیمت تولید کننده را با هدف مدیریت گرانی ها اجرایی کرد و به گفته رئیس سازمان حمایت از زمان اجرای این طرح قیمت برخی کالاها بین 3 تا 65 درصد کاهش یافته است.

درج قیمت روی کالا برای مقابله با گران‌فروشی
به گزارش فرتاک نیوز،

طرح درج قیمت تولیدکننده به جای قیمت مصرف کننده بر روی کالا یا همان «پویش خرید شفاف» با تصمیم سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت به منظور شفاف سازی قیمت انواع کالا از چهارم دی ماه امسال اجرایی شد.

براساس این طرح، تولیدکننده باید قیمت تمام شده کالاهای تولیدی را بر روی کالا ثبت و فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف کننده براساس سود متعارف تعیین شده هستند.

* مفتح: درج قیمت تولید کننده برای مدیریت گرانی‌ها

محمد صادق مفتح قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی درباره «پویش خرید شفاف»  گفت: فرآیندهایی که هزینه اضافی به مصرف‌کننده نهایی تحمیل می‌کند در واقع باعث بوجود آمدن آمدن گرانی می‌شود که مبنای پروژه درج قیمت تولیدکننده به جای قیمت مصرف‌کننده نیز مدیریت همین موضوع است.

مفتح با بیان اینکه رقابت در حوزه توزیع و فروش باید شکل بگیرد، افزود: بزرگترین اقدام در جهت حمایت از حقوق مصرف‌کننده، کاهش هزینه‌های بعد از درب کارخانه بود که با این پروژه محقق شده و با ایجاد رقابت در حلقه‌های توزیع و فروش حقوق مصرف کننده به خوبی رعایت می‌شود. 

 بنابراین وزارت صمت برای مقابله با گران فروشی، طرح درج قیمت تولید کننده را با کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای نظیر آب معدنی، نوشابه گازدار، ماء‌الشعیر، آب میوه، پودر ماشین لباس شویی، دستمال کاغذی، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت، مایکرویو، تلویزیون، یخچال و فریزر، آغاز کرد و به‌سرعت کالاهای مشمول این طرح را افزایش داد و همچنان رو به افزایش است. 

در این طرح که قرار است فقط قیمت تولیدکننده بر روی کالا درج شود برای کنترل قیمت مصرف‌کننده نیز در سطح عرضه تمهیداتی اندیشیده شده است بر این ترتیب که حداکثر قیمت مصرف‌کننده برای کالاهای مصرفی ۲۰ درصد بیشتر از قیمت تولید کننده آن کالا و حداکثر قیمت مصرف‌کننده در مورد کالاهای سرمایه‌ای ۳۰ درصد بیشتر از قیمت تولید کننده آن کالا در اقصی نقاط کشور تعیین شده است. 

براین اساس مصرف کننده کالا با مشاهده قیمت تولیدکننده درج شده بر روی کالا می‌تواند قیمت خرید خود را تخمین بزند ضمن اینکه فروشندگان برای ایجاد بازار رقابتی می‌توانند از سود قانونی در نظر گرفته شده درصدی را نیز به عنوان تخفیف لحاظ کنند،  اما با توجه به سود مشخص نسبت به قیمت تولیدکننده بساط تخفیف‌های غیرواقعی ۴۰ و ۵۰ درصدی از روی کالاها نیز برداشته می‌شود. 

 قیمت تولید کننده بر روی کالا مبنای دریافت مالیات است

یکی از مسائلی که در طرح درج قیمت تولید کننده دارای اهمیت است ثبت قیمت تمام شده واقعی بر روی کالا توسط تولید کننده است که در این باره قائم مقام وزیر صمت گفت که برای کنترل این موضوع، قیمت تولید کننده درج شده بر روی کالا مبنای دریافت مالیات از تولید کنندگان است و براساس تولید کننده نمی تواند قیمتی بیش از قیمت تمام شده بر روی کالا درج کند. 

*رئیس سازمان حمایت: کاهش قیمت ۱۷۰۰ قلم کالای مشمول درج قیمت تولید کننده 

یکی از اهداف اساسی وزارت صمت در رابطه با اجرای طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالا، کنترل قیمت کالا و جلوگیری از گران فروشی بوده است که در مورد نتایج این طرح از زمان اجرا تاکنون، عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان اعلام کرده است که از ۳۳۰۰ قلم کالایی که فعلا مشمول درج قیمت تولیدکننده شده‌اند، یک ۱۷۰۰ قلم کالا از ۳ درصد تا ۶۵ درصد کاهش قیمت داشته‌اند. 

*  نوده فراهانی: «خرید شفاف» مهمترین نتیجه طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالا

قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف ایران درباره طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالا گفت: مهمترین نتیجه طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالا خرید شفاف است، اما باید به این نکته توجه داشت که هر اقدام بزرگی در ابتدا ممکن است یک سری مشکلات داشته باشد که با گذشت زمان حل می شود، که در مورد اجرای این طرح نیز مسائلی مطرح است. 

* تابش:  امکان بازنگری طرح درج قیمت تولیدکننده وجود دارد

عباس تابش رئیس سازمان حمایت در رابطه با رفع اشکالات احتمالی این طرح بیان داشت: بازنگری ممکن است اما امکان بازگشت از طرح وجود ندارد ضمن اینکه بدون حضور ذینفعان هیچ تصمیمی را نگرفته ایم. 

* پورابراهیمی: نظارت بر بازار، مطالبه کمیسیون اقتصادی مجلس از وزارت صمت

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص نظر کمیسیون متبوع خود با طرح وزارت صمت در درج قیمت تولید کننده بر روی کالا اذعان داشت: با آنچه که منجر به افزایش شفافیت اطلاعات به منظور کمک به کاهش قیمت مصرف کننده شود موافق هستیم. 

وی افزود: نظارت بر حوزه تنظیم بازار، مطالبه جدی کمیسیون اقتصادی مجلس از وزارت صمت است و اتفاقاتی هم که اخیرا در این حوزه با تقسیم کاری که بین وزارت صمت و وزارت جهاد افتاده است از نظر ما از مسئولیت وزارت صمت کم نخواهد کرد به جهت اینکه متولی تنظیم بازار در قانون، وزارت صمت است. 

 اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا یا همان خرید شفاف با تمام محاسنی که مسئولان دولتی درباره آن مطرح کرده‌اند نیازمند اطلاع رسانی دقیق به مردم به عنوان مصرف کننده نهایی کالا است. با توجه به اینکه سال‌هاست، مصرف‌کننده قیمت روی جلد کالا را مبنای قیمت خرید آن کالا قرار داده در مواردی ممکن است، منجر به ابهاماتی برای خریدار شود که قیمت مصرف‌کننده همان قیمت روی جلد کالا است. 

در این رابطه نیز قاسمعلی حسینی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران معتقد است که وزارت سمت قبل از اجرای این طرح باید نحوه درج قیمت و محاسبه قیمت نهایی (قیمت مصرف‌کننده) را آموزش می‌داد تا مصرف‌کننده بداند کالا را با چند درصد سود، خریداری می‌کند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مشرق
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۱۳۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان