//
کدخبر: ۳۳۴۴۴۱ //

سهمیه بنزین وانت‌ها و تاکسی ها در ۱۴۰۱

تنها ۱۵ درصد از حدود ۱.۲ میلیون خودروی عمومی تک سوز برای دوگانه سوز کردن ماشین خود مراجعه کرده اند. باقری مجری این طرح، سهم کم بنزین در سبد هزینه خانوار و سهمیه مازاد را دلیل اصل این بی رغبتی می داند.

سهمیه بنزین وانت‌ها و تاکسی ها در ۱۴۰۱
به گزارش فرتاک نیوز،

دولت سیزدهم به دنبال افزایش سهم CNG در سبد سوخت مصرفی کشور است. بر اساس قراردادی که به تازگی امضا شده  قرار است که ۴۵ هزار خودروی پایه گاز سوز تنها توسط یکی از جاده مخصوص نشین ها تولید شود. این قرارداد اما در شرایطی بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی  و یکی از خودروسازها امضا شده که این روزها خودروهای عمومی از طرح تبدیل رایگان استقبال نکرده اند. طبق آماری که محمد حسین باقری مدیر طرح CNG  شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام کرده  از اوایل سال ۱۳۹۹ تاکنون  حدود ۱۸۳ هزار خودروی عمومی برای دوگانه سوز کردن خودروی خود به سامانه اعلامی مراجعه و درخواست داده اند. از این تعداد فرآیند تبدیل ۱۵۸ هزار و ۵۰۰ خودرو انجام و ۶ هزار و ۲۰۰ خودرو هم به زودی انجام می شود و ۱۸ هزارو ۵۰۰ خودرو نیز درحال انتخاب کارگاه مورد نظر در نزدیکی محل کار یا سکونت خود هستند. او دلیل عدم استقبال از این طرح را اختلاف قیمت کم بین قیمت بنزین و CNG و همچنین وجود سهمیه سوخت مازاد برای خودروهای عمومی می داند. 

 در حال حاضر هر لیتر بنزین یارانه ای در کشور به قیمت ۱۵۰۰ تومان فروخته می شود. برای درک بهتری از ارزانی این سوخت ارزشمند بد نیست که بدانید یک بطری آب معدنی کوچک این روزها به قیمت ۴ هزار تومان فروخته می شود.  جالب است که بدانید که قیمت فوب خلیج فارس بنزین حدود ۵۶ سنت است که با در نظر گرفتن دلار ۳۰ هزار تومانی تقریبا ۱۷ هزار تومان می شود.

چه تعداد خودروی عمومی دوگانه سوز شدند؟

باقری مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در گفتگو با بازار گفت: از ابتدای اجرای طرح دو گانه سوز کردن خودروهای عمومی (اوایل سال ۱۳۹۹ )تا حالا ۱۵۸ هزار و ۵۰۰ تاکسی و وانت بار سی ان جی سوز شده اند. جدای از این حدود ۱۸ هزار خودروی دیگر فرآیند ثبت نام خود را  انجام داده اند و ۶ هزارو ۲۰۰ خودرو نیز در حال تبدیل هستند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۴۴۴۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان