//
کدخبر: ۲۳۹۵۶۹ //

رکورد تولید روزانه یک میلیارد متر مکعب گاز ثبت می‌شود

وزیر نفت گفت: با گران شدن بنزین الان مردم کپسول‌های LPG را به عنوان سوخت خودرو مصرف می‌کنند زیرا قیمت LPG نصف قیمت بنزین است اما همه‌ی دغدغه ما این است که مردمی که از LPG برای کارهای روزانه استفاده می‌کنند دچار مشکل نشوند.

رکورد تولید روزانه یک میلیارد متر مکعب گاز ثبت می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

 بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه نشست با روسا و اساتید دانشگاه‌ها درباره‌ی "طرح‌های میدان محور" صنعت نفت در جمع خبرنگاران گفت: جلسه امروز با تعدادی از دانشگاه‌های معتبر برگزار شد که در بخش بالادستی شاخه دارند و کار میکنند. در این نشست دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، صنعت نفت، شیراز، علوم تحقیقات و پژوهشگاه صنعت نفت حضور داشتند. همه‌ی این دانشگاه قراردادهایی با شرکت نفت در بخش بالادستی صنعت نفت دارند. هدف از این همکاری‌ها این است که در نهایت این دانشگاه‌ها مشکلات میدان‌های مورد مطالعه خود را حل کنند و باعث افزایش بازیافت نفت از این میدان‌ها شوند.

وی ادامه داد: این کار از سال 93 شروع شده است که البته افت و خیز‌هایی هم داشته است اما الان به نظر من دارد وارد یک مسیر هموار می‌شود و امیدواریم که بتوانیم کارها را با همکاری دانشگاه‌های معتبر داخلی جلو ببریم. طبق توافق صورت گرفته هم تعدادی از اساتید این دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف بالادستی صنعت نفت وارد شده‌اند و هم اینکه بخش زیادی از دانشجویان ارشد و دکتری در این حوزه فعالیت می‌کنند.

* بازیافت نفت لایه سروک میدان آزادگان 10 درصد افزایش می‌یابد

زنگنه اظهار داشت: دانشکده انستیتو نفت دانشگاه تهران امروز خبر خوبی به ما داد و تعهد کردند که بازیافت نفت از لایه سروک میدان آزادگان که حالا حدودا 5-6 درصد است حداقل 10 واحد درصد اضافه کنیم. این یعنی نزدیک 3.5 میلیارد بشکه افزایش نفت قابل برداشت از این میدان که اقدام بزرگی است. دانشگاه‌های دیگر هم اقدامات دیگری را برای انجام تعهد کردند که نشان میدهد این دانشگاه‌ها در مجموع در مسیری خوبی در حال حرکت هستند. البته همه دانشگاه‌ها از این روش طولانی اداری و مدیریتی گلایه داشتند که ما قول دادیم این مشکلات را حل کنیم و نیاز به جلسات دیگری است تا کار دانشگاه‌ها تسریع شود.

وزیر نفت تاکید کرد: برای ما مهم‌تر از افزایش ضریب بازیافت مخزن، تربیت نیرویی است که در این همکاری انجام می‌شود و در این پروسه این دانشجویان صاحب فناوری و دانش می‌شوند و می‌توانند در این زمینه‌ای که در کشور کمبود داریم در آینده موثر واقع شوند. در این راستا ما از دانشگاه‌هایی که در حال همکاری هستند حمایت مالی هم خواهیم کرد و تا الان هم حمایت‌ها انجام شده است و سعی می‌کنیم در آینده نیز به صورت سخاوتمندانه از این دانشگاه‌ها حمایت کنیم.

* به زودی به رکورد تولید 1000 میلیون متر مکعب گاز در روز خواهیم رسید

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت نفت در صنعت پتروشیمی خاطرنشان کرد: ما باید به سمت دو جهش در صنعت پتروشیمی کشور حرکت کنیم. جهش دوم که تا سال 1400 به نتیجه خواهد رسید تولید محصولات پتروشیمی به 100 میلیون تن میرسد و ارزش تولیدات‌مان به 27 میلیارد دلار میرسد. جهش سوم نیز از 1400 به بعد شروع می‌شود که در این جهش تولید ما به بالای 136 میلیون تن به ارزش 37 میلیارد دلار خواهد رسید. همراه این ما باید تلاش کنیم که در صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز کارهایی انجام شود که البته ایجاد آن به بازار داخلی و صادراتی ما بستگی دارد.

زنگنه همچنین افزود: در حوزه تولید گاز نیز ما برنامه‌های خوبی را در نظر داریم و انشاالله به زودی به رکورد 1000 میلیون متر مکعب در روز خواهیم رسید. در حال حاضر نیز تولید بالایی داریم البته الحمدالله مردم هم در مصرف حداکثر گاز کوتاهی نمی‌کنند. الان چیزی حدود 600 میلیون متر مکعب گاز در بخش خانگی مصرف می‌شود پس چیزی باقی نمی‌ماند که حالا بخواهیم برای آن سیاست‌گذاری کنیم. ما هیچ قانونی برای جریمه مصرف‌کنندگان گاز نداریم و برای همین مصرف در این حوزه واقعا بی‌رویه است.

* سناریوهای روی میز برای فشارافزایی در فاز 11 پارس جنوبی

وزیر نفت خاطرنشان کرد: کار فاز 11 پارس جنوبی نیز توسط شرکت پتروپارس شروع شده است و قراردادهایش را دنبال میکنند و درگیر مناقصه‌ برای حفاری است و در حال خریداری کالاهای مورد نیاز است تا اینکه کارش را جلو ببرد. ما امیدواریم که تا پایان این دولت یک تولید اولیه را از این فاز داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما الان داریم گزینه‌های مختلفی را درباره فاز 11 مطالعه می‌کنیم. گزینه فشار افزایی در دریا هست و یک گزینه فشارافزایی در خشکی را هم همکاران ما مطرح کردند که خود این به چند گزینه تبدیل می‌شود. این گزینه‌ها همه از لحاظ مفهومی دارد بررسی می‌شود. درباره گزینه دریا مشکل ما فقط این نیست که توربین و کمپرسور را بسازیم زیرا ما کمپرسور را به راحتی میتوانیم بسازیم اما این موضوع جنبه‌های دیگری نیز دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

زنگنه گفت: ما در طراحی که برای شبکه گاز داریم در نظر گرفتیم که اولین جایی که در هر حال نباید بگذاریم مشکلی برایش پیش بیاید بخش خانگی است و بعد به ترتیب بخش‌های عمومی، صنایع کوچک، صنایع عمده مثل پتروشیمی‌ها و در آخر نیروگاه‌ها قرار دارد. پس طبق طراحی ما اولین جایی که با کاهش عرضه گاز مواجه می‌شود نیروگاه‌های ما هستند چون سوخت دوم دارند. در حال حاضر نیروگاه‌ها حدود 170 میلیون متر مکعب مصرف می‌کنند که 70 تا از آن گاز طبیعی و مابقی آن سوخت مایع است. ما از دوستان وزارت نیرو هم خواهش کردیم که در این ایام صادرات را نه تنها اضافه نکنند بلکه کاهش دهند.

* ما هرچه LPG عرضه می‌کنیم به عنوان سوخت خودروها مصرف می‌شود

وزیر نفت تاکید کرد: در حوزه کم‌فروشی بنزین در جایگاه‌ها که قطعا کم‌فروشی صورت گرفته است و اگر کسی در این حوزه تخلفی انجام دهد، شرکت پخش با آنها حتما برخورد می‌کند و جرائمی را در نظر گرفته است و حتی ممکن است آن جایگاه‌ها با قطع سوخت مواجه شوند. البته تا انجایی که امکان داشته باشد ما به قطع سوخت عمل نمی‌کنیم چون برای مردم هم به خصوص در شهرهای بزرگ مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی همچنین گفت: با گران شدن بنزین الان کپسول‌های LPG را به عنوان سوخت خودرو مصرف می‌کنند. یعنی اگر یک کپسول را 15 هزار تومان هم بخرند باز هم قیمتش معادل بنزین لیتری 1500 تومان می‌شود. الان اکثر مصارف LPG صرف سوخت خودروها می‌شود. ما الان حداقلی را تضمین کردیم که این LPG دست مردم برسد بعدش برای خودروها اگر لازم شد مصرف شود.

زنگنه در پایان اظهار داشت: ما الان صادرات LPG گرم را متوقف کردیم و همه‌ی این سوخت دارد در داخل مصرف می‌شود. الان همه‌ی دغدغه ما این است که مردمی که از LPG برای کارهای روزانه استفاده می‌کنند دچار مشکل نشوند و الان مشکل را تا حدی رفع کردیم. ولی توجه داشته باشید که این موضوع با افزایش عرضه حل نخواهد شد زیرا قیمت LPG نصف قیمت بنزین است و ما هرچه عرضه کنیم به عنوان سوخت خودروها مصرف می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۹۵۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان