//
کدخبر: ۳۳۳۴۱۱ //

اقدام خوب دولت برای افزایش حقوق‌ها در سال ۱۴۰۱

کارشناس اقتصادی گفت: تصمیم دولت برای افزایش پلکانی حقوق کارمندان دولت در سال آینده تصمیمی عادلانه و منطقی به حساب می آید اما الزاماتی نیز دارد که لازم است رعایت شود.

اقدام خوب دولت برای افزایش حقوق‌ها در سال ۱۴۰۱
به گزارش فرتاک نیوز،

مدتی قبل بخشنامه بودجه ۱۴۰۱ توسط رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد. مفاد بخشنامه مذکور و اظهارات مسئولان امر از جمله مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، بیانگر آن است که در سال آتی افزایش حقوق‌ها به صورت پلکانی خواهد بود. بدین معنا که کارمندانی که کمترین حقوق را دریافت می‌کنند از افزایش حقوق بالاتری برخوردار خواهند بود و برعکس. آنطور که پیش بینی می‌شود، برای سال آینده افزایش حقوق‌ها بین ۱۰ تا ۳۰ درصد با توجه به دریافتی کارکنان در نوسان خواهد بود و برای هر کارمند فرمولی خاص با توجه به حقوق وی در نظر گرفته خواهد شد.

حسن موسوی فرد کارشناس اقتصادی در خصوص وضعیت افزایش حقوق‌ها در سال آینده گفت: اگر مد نظر ما این است که شکاف‌ها در دریافتی‌ها را کاهش دهیم، راهکار در پیش گرفته شده منطقی و مناسب به نظر می‌رسد. یعنی قرار بر این است که کسانی که حقوق کمتری دریافت می‌کنند، رشد بالاتر و کسانی که دریافتی‌های بیشتری دارند، به مراتب افزایش دستمزد کمتری داشته باشند. اما در این خصوص یک نکته وجود دارد؛ کسانی که حقوق‌های بالاتری دریافت می‌کنند، علاوه بر دریافتی‌های مستمر، دریافتی‌های غیرمستمر بسیار زیادی نیز دارند که اگر بخواهیم افزایش حقوق‌ها به صورت پلکانی و عادلانه باشد، باید ملاک ما مجموع دریافتی کارمندان باشد نه مستمری آنها.

وی ادامه داد: زیرا کسانی که دریافتی‌های پایین‌تری دارند، دریافتی‌های غیرمستمر کمتری دارند. اما کسانی که دریافتی‌های بالاتری دارند، مزایای غیرمستمر آنها نیز چشم گیر است. مواردی مانند حق الجلسات و پاداش و … جزو مزایای غیرمستمر به حساب آمده که موجب افزایش حقوق کارمندان می‌شود. بنابراین اگر بتوانیم فرایند را طوری تنظیم کنیم که این افزایش حقوق پلکانی روی سرجمع حقوق افراد باشد، حتماً نتیجه کار عادلانه تر و منطقی‌تر خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار کرد: از آنجا که احکام در دولت متفاوت است، ممکن است کارمندان در رتبه‌های پایین‌تر دریافتی‌های بیشتری داشته باشند. مانند ایثارگری و شرایط خاص دیگر. لذا گاهاً حقوق کارکنان از مدیران بالاتر می‌رود. نیاز است برای این رخداد نیز تدابیر لازم اتخاذ شود.

موسوی فرد در پایان گفت: از طرفی باید تفاوت پرداخت میان مدیران و کارکنان رعایت شود تا انگیزه مدیر و کارکنان از بین نرود. لذا لازم است به این استثنائات توجه شود تا شاهد درهم ریختگی در نظام حقوق و دستمزد نشویم. در دهه‌های گذشته برخی سال‌ها از طرف دولت اعلام شده که افزایش ثابتی به همه کارمندان ارائه می‌شود و در برخی سال‌ها نیز افزایش پلکانی در پیش گرفته شده است. به نظر بنده در شرایط فعلی افزایش پلکانی منطقی‌تر و عادلانه تر خواهد بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۳۴۱۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان