//
کدخبر: ۳۱۷۱۱۶ //

حبس دلار در دامنه محدود و متضرران بزرگ بازار

زندانی‌شدن دلار در یک دامنه محدود نشان می‌دهد که معامله‌گران در شرایط کنونی موقعیت خرید و فروش خاصی نگرفته‌اند و بیشتر چشم به نوسانات کوتاه‌مدت دوخته‌اند


حبس دلار در دامنه محدود و متضرران بزرگ بازار
به گزارش فرتاک نیوز،

دیروز اسکناس آمریکایی نوسان زیادی را تجربه نکرد و پشت خط ۲۵ هزار تومانی باقی ماند. روز یکشنبه، دلار ۱۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۴ هزار و ۹۳۰ تومان رسید. این سیزدهمین روز متوالی بود که بازار در محدوده ۲۴ هزار و ۸۰۰ تا ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان حرکت کرد.

به گفته فعالان، زندانی‌شدن دلار در یک دامنه محدود نشان می‌دهد که معامله‌گران در شرایط کنونی موقعیت خرید و فروش خاصی نگرفته‌اند و بیشتر چشم به نوسانات کوتاه‌مدت دوخته‌اند. به گفته تحلیلگران، زمانی که قیمت دلار از دامنه یاد‌شده خارج شود، نشان می‌دهد که موقعیت خرید و فروش معامله‌گران تغییر معناداری کرده است. در این میان، روند قیمت دلار در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد، معامله‌گرانی که بر روی یک موقعیت مشخص مانده‌اند، بعضا ضررهای سنگینی را تجربه کرده‌اند.

به عنوان مثال، افرادی که از اواسط شهریور تا ابتدای آذر ۹۹ اقدام به خرید دلار کردند و در آن فاصله، موقعیت فروش نگرفته‌اند، اکنون در وضعیت ضرر سنگینی به‌سر می‌برند. چنین تجربه‌ای باعث می‌شود که معامله‌گران با احتیاط بیشتری رفتار کنند و به‌راحتی بر روی یک موقعیت مشخص نمانند. بسیاری از معامله‌گران در شرایط کنونی ترجیح می‌دهند که دلار را برای مدت زمانی طولانی نگه ندارند و پس از چند درصد سود، اقدام به سودگیری می‌کنند. به‌عنوان مثال، گفته می‌شود‌ عده زیادی زمانی که قیمت دلار از محدوده ۲۴ هزار تومانی بلند شد و به کانال ۲۵ هزار تومانی رفت، موقعیت فروش گرفتند و پس از آن‌ سعی کردند دوباره اقدام به خرید در کانال ۲۴ هزار تومانی کنند. این در حالی است که‌ عده زیادی در شهریورماه و مهرماه گذشته اقدام به خرید دلار در محدوده ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان کردند و حتی با افزایش قیمت تا مرز ۳۰ هزار تومانی نیز حاضر به فروش نبودند. در آن مقطع زمانی، معامله‌گران انتظار سطوح قیمتی بسیار بالایی برای دلار را داشتند و برای نگه‌داری این ارز ریسک زیادی کردند. در شرایط فعلی معامله‌گران با احتیاط بیشتری اقدام به خرید می‌کنند و همین عامل موجب شده است که رشد دلار به‌صورت پله‌ای باشد و یکباره صورت نگیرد.

متضرران بزرگ بازار دلار

اکثر کسانی که از اواسط شهریور تا اوایل آذر ۹۹ اقدام به خرید دلار کردند و پس از آن،‌ موقعیت فروش نگرفتند، همچنان در ضرر هستند. قیمت خرید دلار در تاریخ ۱۹ شهریورماه ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود و پس از این تاریخ، اسکناس آمریکایی تا مرز ۳۲ هزار تومانی صعود کرد و تا اول آذرماه نیز به زیر مرز ۲۶ هزار تومانی بازنگشت. با توجه به چنین روند قیمتی می‌توان گفت کسانی که در این ۷۵ روز (۱۵ شهریور تا یک آذر) اقدام به خرید دلار کردند و در موقعیت فروش قرار نگرفتند، در شرایط کنونی نیز در ضرر سنگینی به‌سر می‌برند. علت این است که پس از آذرماه، دلار هرگز به بالای محدوده ۲۷ هزار تومانی بازنگشت و عمدتا در محدوده ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان جابه‌جاشد. در واقع نه‌تنها قیمت دلار در ۷ ماه اخیر روند صعودی نداشته است که بسیاری از سرمایه‌گذاران، ضرر دلارهای بالاخرید را تحمل کرده‌اند. آنها اگر آذرماه سال ۹۹، دلار خود را فروخته و ریال به‌دست آمده را در بانک گذاشته بودند، سود مناسب و کم‌ریسکی را به‌دست می‌آوردند. با این حال‌ به نظر می‌رسد که نااطمینانی سیاسی‌اقتصادی موجب شده است که بسیاری از معامله‌گران حتی در شرایط ضرر نیز حاضر به فروش دلار نباشند.

افرادی در ۷ ماه گذشته در بازار ارز سود کرده‌اند که مرتب موقعیت خرید و فروش خود را تغییر داده‌اند. به عنوان مثال کسانی که در ابتدای سال به امید احیای برجام بالای مرز ۲۵ هزار تومان اقدام به فروش کردند و پس از آن با کاهش انتظارات خوشبینانه نسبت به آینده توافق، در کانال‌های ۲۱ و ۲۲ هزار تومان‌ اقدام به خرید کردند، در وضعیت سود مناسبی قرار دارند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۷۱۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان