//
کدخبر: ۳۱۱۹۷۹ //

دلار در دولت بعدی اوج می گیرد؟

عبدالله مشکانی، کارشناس اقتصادی، نرخ تعادلی دلار در سال ۱۴۰۰ را ۲۴ هزار تومان ارزیابی می‌کند و معتقد است تغییر دولت احتمالا مسیر پیش روی بازار ارز را دشوارتر می‌کند.

دلار در دولت بعدی اوج می گیرد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

چیزی به انتخابات نمانده و با آغاز تب‌وتاب رقابت نگرانی درباره وضعیت آینده اقتصاد و شرایط بازارها رو به افزایش است. یکی از سوالاتی که به نظر می‌رسد بیش از پیش مردم را درگیر خود کرده این است که بازارها چه تاثیری از انتخابات ۱۴۰۰ می‌گیرند؟

انتظارات معکوس شده!

در میان دوره‌های انتخابات فقط در سال ۹۲ بوده که روند قیمتی اسکناس امریکایی نزولی شده، در سایر سال‌های انتخابات این نرخ افزایش تجربه کرده برای مثال در سال ۹۶ دلار حدود ۳۰ درصد افزایش داشت. اما امسال وضعیت مشابه کدام سال خواهد بود؟

از نگاه مشکانی شرایط ما با سال ۹۲ متفاوت است. آن سال انتظارات این بود که با تغییر دولت روند مذاکرات و ارتباطات بین‌المللی بهبود پیدا می‌کند اما امسال با توجه به فضایی که شکل گرفته و جناحی که احتمالا پیروز می‍شوند، شرایط معکوس است.

این کارشناس توضیح می‌دهد: از حرف‌های این جناح در چند سال اخیر مشخص است که احتمالا فرآیند مذاکرات آن طور که سال ۹۲ انتظار می‌رفت پیش‌برود، پیش‌ نمی‌رود. سال ۹۲ انتظارات درباره فروش نفت و افزایش دسترسی به ارز مثبت بود اما حالا شرایط معکوس و حتی برخی انتظارات درباره تمدید مذاکرات برجامی منفی است.

او ادامه می‌دهد: در پس نهایی شدن انتخاب کاندیدایی که تقریبا همه می‌دانیم در انتخابات موفق می‌شود، فروش نفت کمی کاهش پیدا می‌کند و روند مذاکرات نیز ممکن است با مشکل مواجه شود.

شرط ارزپاشی در دولت جدید

به باور مشکانی اطرافیان آقایان رئیسی و جلیلی معتقدند نرخ دلار باید حدود ۱۰، ۱۲ هزار تومان باشد پس اگر دلار نفتی در دست داشته باشند، حتما به دنبال ارزپاشی می‌روند چون ایدئولوژی آنها این است به هر صورت دلار را پایین نگه دارند. اما با توجه وضعی که شکل می‌گیرد، ما اصلا به ارزهایمان دسترسی نداریم که بخواهیم ارزپاشی کنیم.

بر اساس گفته‌های این کارشناس احتمالا با روی کار آمدن دولت جدید، با برخی نگاه‌های پوپولیستی دستورالعمل‌های اقتصادی کوتاه مدتی در پیش است. به این شکل که مثلا برای یکسال همه چیز خوب است و بعد از آن کسری بودجه و ناترازی‌ها خود را نشان می‌دهد.

او می‌گوید: مثلا ممکن است تقاضا را سرکوب ‌کنند تا با یک عرضه کوچک بتوان نرخ را کنترل کرد، در نتیجه مسلما بخشی از تجارت آسیب می‌بیند ولی نرخ کالاها در این شرایط پایین نمی‌آید. بنابراین بعید می‌دانم این دولت بتواند چهار سال را به راحتی پشت سر بگذارد. اگر زمستان امسال با مشکل روبه‌رو نشود قطعا در یکی دو سال بعد به مشکل می‌خورد.

البته او معتقد است اگر روحانی بتواند پیش از تحویل دولت برجام را احیا کند و تعهدات هم موقتی نباشد، می‌توان فروش نفت را افزایش داد اما اگر تعهدات برجامی موقت باشد، برجام یقینا در دولت بعد کنار می‌رود و این یعنی در نهایت دلارگران می‌شود.

نرخ تعادلی دلار در ۱۴۰۰

مشکانی نرخ تعادلی دلار را در سال ۱۴۰۰، ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان ارزیابی می‌کند و می‌گوید: حتی در مقطعی ممکن است این نرخ به ۳۲ هزار تومان هم برسد، پس این که اکنون حرف دلار ۱۵ هزار تومانی را می‌زنند منطقی نیست که هیچ خنده‌دار هم است. تابستان سال گذشته برآورد بانک مرکزی از دلار ۱۷ هزار تومان بوده اگر تورم این یکسال را به این نرخ اضافه کنیم، چطور قرار است به نرخ ۱۵ هزار تومان برسیم؟

او در ادامه تاکید می‌کند: دلار را شاید بشود با یک شوک سیاسی به طور کوتاه مدت تا ۱۸، ۲۰ هزار تومان هم پایین آورد اما دلار ۱۵ هزار تومانی خیلی بعید است. ضمنا اگر تا این نرخ‌ها هم برسد بیش از شش ماه ممکن نیست در این قیمت‌ها بماند، فقط فنر نرخ را فشرده می‌کند و یکدفعه ممکن است دلار به ۴۰ هزار تومان هم برسد که بعد به سختی میتوان آن را تا ۳۰ هزار تومان رساند.

پیش‌بینی رشد طلا

آنطور که مشکانی می‌گوید طلای جهانی هنوز سطوحی که باید را رد نکرده‌ و احتمالا در چند سال آینده با رد کردن برخی سطوح مقاومتی تحولات به نفع طلا رقم می‌خورد. با این حال اگر نرخ طلای جهانی را ثابت فرض کنیم با در نظر گرفتن نرخ تعادلی دلار (۲۴ هزار تومان) سکه حدود ۱۲٫۵ میلیون تومان و طلا هم یک میلیون و ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان محتمل است. پس در بازه یک تا چند ساله طلا احتمالا صعودی باشد.

آینده مسکن و خودرو

این کارشناس همچنین پیش‌بینی می‌کند که نرخ مسکن تا ۲۰ درصد احتمال کاهش داشته باشد. در ادامه نیز نرخ خودروی خارجی را مشروط به برجام می‌داند و عنوان می‌کند که در صورت احیای برجام ممکن است این نوع خودرو تا ۳۰ درصد هم ریزش نرخ را تجربه کند در حالی که خودروی داخلی تحت هیچ شرایطی امکان ریزش قیمتی ندارد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۱۹۷۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان