//
کدخبر: ۳۰۱۹۵۶ //

اعلام جزئیات اعطای کارت اعتباری برای سهام عدالت

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه در رایزنی با بانک‌ها قرار شد، بانک‌ها با وثیقه‌ گرفتن سهام عدالت، کارت اعتباری به مشمولان بدهند، گفت: فعلاً فروش سهام عدالت با توجه به وضعیت بازار متوقف است.

اعلام جزئیات اعطای کارت اعتباری برای سهام عدالت

محمدعلی دهقان‌دهنوی رئیس سازمان بورس امروز در حاشیه نشست کارآفرینان با وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگاران در مورد دادن کارت اعتباری به سهامداران عدالت از سوی بانک‌ها،گفت: اعطای کارت اعتباری مبنایی است که همیشه سهام به عنوان یکی از وثیقه‌های قابل پذیرش برای شبکه بانکی به شمار می‌رود، اما برای سهام عدالت باید زیرساخت‌هایی فراهم شود تا بانک‌ها به روش ساده بتوانند از اطلاعات سهامداران عدالت در سازمان بورس استفاده کنند و سهام متقاضیان را به عنوان وثیقه قفل کنند و به آنها کارت اعتباری دهند.

به گزارش فرتاک نیوز، وی افزود: در حال حاضر در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی این امکان فراهم شده که برای سهام عدالت امکان وثیقه گرفتن وجود دارد. در مورد سایر انواع سهام هم این طرح را توسعه می‌دهیم و این خدمت را در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهیم و از طرفی با رایزنی با بانک‌هایی که علاقه‌ دارند، می‌توانند کارت‌های اعتباری را براساس وثیقه گرفتن سهام در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

رئیس سازمان بورس  در مورد سود 200 هزار تومانی سهام عدالت که قرار است، تا قبل از نوروز پرداخت شود، گفت: این سود مربوط به عملکرد سال 98 شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت است، البته سود سال 99 بیشتر از عملکرد 98 است و نکته دیگر این است که 200 هزار تومان سود قابل تقسیم بین سهامداران است، در حالی که ممکن است سود به دست آمده شرکت‌ها بیش از این باشد که معمولاً بخشی از سود بین سهامداران تقسیم و باقیمانده به عنوان افزایش سرمایه شرکت‌ها تعلق می‌گیرد؛ سود سال 99 این شرکت‌ها در سال آینده پرداخت می‌شود. 

*  تلاش برای افزایش نقد شوندگی سهام

دهقان دهنوی در مورد کمبود تقاضا در بازار و ارزندگی سهام افزود: تصمیماتی که در شورای عالی بورس گرفته می‌شود در جهت تقویت سمت تقاضای بازار است و می‌خواهیم میزان نقدشوندگی بازار را افزایش دهیم. همچنین صندوق‌های با درآمد ثابت که سال گذشته نصاب 15 درصد خرید سهام را داشتند، اما در اول امسال چون تقاضا برای سهام افزایش یافت این نصاب‌ها کاهش پیدا کرد و اختیاری شد تا عرضه سهام در بازار به صورت کافی باشد اما اکنون که سمت عرضه سهام بیشتر شده است برعکس آن عمل می‌کنیم و با افزایش میزان خرید صندوق‌ها سعی می‌کنیم، تقویت تقاضا در بازار ایجاد کنیم تا به صورت تدریجی به نصاب 15 درصد برسد.

وی همچنین در مورد متوقف شدن خرید و فروش سهام عدالت عنوان کرد: سهام عدالت که دارای پرتفوی بزرگی از سهام 36 شرکت است همیشه باید برای فروش آن به ظرفیت بازار هم توجه کنیم، بنابراین تا زمانی که ظرفیت لازم برای عرضه سهام عدالت ایجاد نشود اجازه عرضه سهام عدالت نمی‌دهیم ضمن اینکه سازمان بورس به راه‌حل‌هایی می‌رسد که عرضه غیر مستقیم سهام عدالت هم دنبال شود و مشکلات سهامداران عدالت را از این طریق رفع کنیم.

*  اوراق گام بانک مرکزی برای شرکتهای بورسی به جای تسهیلات پولی

رئیس سازمان بورس در مورد اوراق گام توضیح داد: یکسری اوراق توسط بانک مرکزی به نام اوراق گام به عنوان جایگزین تسهیلات پولی بانک‌ها منتشر می‌شود و به جای اینکه بانک‌ها به شرکت‌های بورسی تسهیلات پولی دهند اوراق گام به آنها می‌دهند تا شرکت‌ها به وسیله این اوراق مواد اولیه و ماشین‌آلات خریداری کنند و به جای پول از اوراق استفاده کنند و هر وقت دارنده اوراق نیاز به نقدینگی پیدا کرد، از طریق بازار ثانویه در بورس این اوراق را به فروش رسانده و تبدیل به پول کند.

دهقان دهنوی در مورد تحلیل بازار گفت: نهادهای مالی زیادی وجود دارند که به تحلیل بازار می‌پردازند همچنین شرکت‌های بورسی مؤظف هستند گزارش‌های خودشان را به‌روز کنند و طبق گزارش اکثر شرکت‌ها آنها معتقدند سهام موجود در بازار دارای ارزندگی است و گزار‌ش‌های ماهانه نیز نشان می‌دهد.

*  سهام موجود بازار بورس ارزنده شده است

وی افزود: میزان سود شرکت‌های بورسی در 9 ماهه امسال نسبت به مشابه سال گذشته سه برابر شده است و این نشان می‌دهد سهام شرکت‌های بورسی ارزنده شده و فضای اقتصاد کشور روشن شده است و امیدواریم بازار به این گزارش‌ها واکنش مثبت نشان دهد.

رئیس سازمان بورس همچنین در مورد تصمیم به محدودیت دامنه نوسان نمادها اظهار داشت: این تصمیم برای ایجاد فضای آرامش، قدرت تحلیل برای سهامدار و پرهیز از نااطمینانی اقصتادی است و برای نقدشوندگی بازار ابزارهای دیگری وجود دارد؛ مانند انتشار اوراق اختیار فروش تبعی، انتشار سهام خزانه، تقویت بازارگردان‌ها، بازنگری دستورالعمل بازارگردانی، تغییر حدنصاب صندوق‌های با درآمد ثابت که مجموعه این اقدامات به نقدشوندگی بازار و خروج از فضای رکود کمک می‌کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۱۹۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان