//
کدخبر: ۲۷۷۸۳۹ //

بررسی مزایا و معایب دورکاری

بیشتر شرکت ها و مجموعه های کاری مشهور جهانی نیز فعالیت کارمندان خود را به دورکاری محدود کرده اند. دورکاری نیز همچون بسیاری از مشاغل دیگر علاوه بر مزایایی که دارد ممکن است معایب و مشکلاتی نیز داشته باشد. بنابراین توصیه می گردد که با شناسایی معایب و مزایای دورکاری، بهره برداری و پیشرفت خود را در این شیوه ی جدید از کار کردن را افزایش دهیم.

بررسی مزایا و معایب دورکاری

در دوره ای از تاریخ بشریت زندگی میکنیم که تا حد زیادی ارتباطات از طریق اینترنت گسترش یافته است و پیشرفت روز افزون اینترنت و تکنولوژی به تدریج باعث شده است تا حضور فیزیکی مردم در جوامع نسبتا ً کاهش پیدا کند.

به گزارش فرتاک نیوز، دورکاری نیز یکی از عمده نتایج مثبت پیشرفت علم و تکنولوژی میباشد. دورکاری و گسترش اینترنت باعث شده است تا موفقیت های روزافزون و چشمگیری در عرصه ی اقتصاد کشور ها بوجود آید.

از طرفی دیگر نیز با ورود بیماری کرونا در جوامع مختلف، شاهد این موضوع می باشیم که بیشتر شرکت ها و مجموعه های کاری مشهور جهانی نیز فعالیت کارمندان خود را به دورکاری محدود کرده اند، چرا که این بیماری خطرناک و همه گیر امکان حضور فیزیکی افراد در جامعه را بیش از پیش کاهش داده است.

اما باید به این موضوع نیز توجه داشت که دورکاری نیز همچون بسیاری از مشاغل دیگر علاوه بر مزایایی که دارد ممکن است معایب و مشکلاتی نیز داشته باشد.

بنابراین توصیه می گردد که با شناسایی معایب و مزایای دورکاری، بهره برداری و پیشرفت خود را در این شیوه ی جدید از کار کردن را افزایش دهیم. در ادامه ی مطلب به چند مورد از مهمترین و شایعترین مزایا و معایب دورکاری اشاره می کنیم تا بتوانیم اطلاعات جامع و مفیدی را بدست آوریم.

دورکاری

مزایای دورکاری

امروزه بسیاری از شرکت ها و مجموعه های بازرگانی تمایل دارند تا نیروی غیر حضوری را استخدام کنند که توانایی دورکاری را داشته باشد. از طرفی دیگر نیز مزایای دورکاری به گونه ای میباشد که بسیار ی از کارمندان نیز تمایل دارند از این شیوه برای انجام وظایف و فعالیت های کاری خود استفاده کنند، از عمده ترین مزایای دورکاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. انعطاف پذیری:

مسلماً برای تمامی افراد این موضوع بسیار خوشایند است که در هر مکانی که در آن احساس راحتی و آرامش بیشتری دارند به دورکاری بپردازند و از انجام این فعالیت ها لذت ببرند.

دیگر نیازی نیست که همچون مشاغل سنتی برای حضور در محیط کاری، مسافتی طولانی را پیمود و هزینه های بسیاری را صرف رفت و آمد کرد، به همین دلیل نیز کارمندان می توانند در هر مکانی که حضور دارند همچون: خانه، حیاط، کافه، رستوران، کنفرانس یا حتی هواپیما و... به انجام وظایف شغلی خود بپردازند.

دورکاری

ناگفته نماند که این نوع از انعطاف پذیری در برخی از مشاغل تنها محدود به مکان نمیشود و زمان را نیز در بر میگیرد. به بیانی بهتر علاوه بر آنکه کارمندان می توانند در هر مکانی، کار و فعالیت شغلی خود را آغاز کنند، می توانند زمان انجام آن را نیز خودشان تعیین کنند و این موضوع نیاز به توانایی مدیریت زمان دارد.

2.ارتقا مهارت های شغلی:

طبق آمار بدست آمده در سال های اخیر، تنها کسانی از طریق دورکاری به موفقیت دست میابند که بتوانند در طول زمان، مهارت های شغلی خود را تقویت کنند. مسلماً اشتغال از راه دور مسئله ای میباشد که افراد را نیازمند به تسلط کافی بر حرفه ی مورد نظرشان می کند، چرا که دور بودن از محیط کار و همکاران باعث میشود تا شما تلاش بیشتری برای انجام وظایفتان به نحو احسن را به کار ببرید و همین موضوع باعث میشود تا مهارت ها و توانایی های شما به تدریج ارتقا پیدا کنند.

اگر تا به حال دورکاری را تجربه نکرده اید با افرادی که از راه دور مشغول به کار میباشند صحبت کنید؛ که به خوبی متوجه خواهید شد که این افراد دارای روحیه ی رهبری و مدیریتی میباشند و علاوه بر تسلط کافی بر مهارت های شغلی شان می توانند به خوبی زمان را مدیریت کنند.

3.افزایش میزان پس انداز افراد:

با یک محاسبه ی سرانگشتی به خوبی متوجه این موضوع خواهید شد که یک کارمند معمولی بیشتر درآمد خود را احتمالاً صرف هزینه های رفت و آمد به محل کارش خواهد کرد و این موضوع باعث میشود تا در نهایت میزان کمی از حقوقش صرف سرمایه گذاری های شخصی اش شود.

دورکاری این امکان را برای کارکنان ایجاد می کند که بدون آنکه هزینه ای برای رفت و آمد خود به محل کارشان صرف کنند، به راحتی در خانه و یا هر محیط دیگری به انجام فعالیت هایشان بپردازند. این موضوع باعث میشود تا درآمد نهایی یشان را بتوانند پس انداز کنند و از آن بهره وری بیشتری داشته باشند.

معایب دورکاری

دورکاری نیز همچون بسیاری از مشاغل دیگر دارای معایبی می باشد که در صورت شناخت آنها میتوان راه های مقابله و مدیریت آنها را نیز آموخت. به چند مورد از معایب اشتغال از راه دور اشاره می کنیم:

1. هماهنگی با مرکز کار و همکاران دشوارتر است

درست است که اینترنت باعث افزایش ارتباطات جمعی بین افراد شده است اما در هر صورت باز هم نمیتواند جای ارتباطات انسانی و حضوری را به طور کامل پر کند.

با وجود انکه دورکاری دارای مزایای بسیار زیادی می باشد، دارای سختی هایی است که گاهی کار را برای افراد سخت میکند. مسلماً هنگامی که افراد در یک محیط کار به صورت فیزیکی حضور دارند، راحت تر می توانند با یکدیگر مشورت و هماهنگی کنند و ارتباطات غیر کلامی داشته باشند اما در مشاغلی که از راه دور انجام میشوند، چنین امکانی وجود ندارد.

بنابراین برای موفقیت افراد چنین مشاغلی لازم است تا مهارت های ارتباطی کلامی خود را تقویت کنیم.

2. موارد مختل کننده تمرکز بسیا زیاد میباشند

کسانی که دورکاری میکنند باید به این نکته توجه داشته باشند که در محیط خانه و در حضور دیگر افراد خانواده، ممکن است موارد بسیار زیادی باعث مختل شدن تمرکز آنها شود. این افراد باید توانایی مدیریت زمان و تمرکز کردن با وجود سروصدا و دیگر اتفاقاتی که ممکن است در خانه بیفتد را بیاموزند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۷۸۳۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان