//
کدخبر: ۲۷۶۶۹۳ //

چرا دورکاری؟ از مزایا و معایب آن بیشتر بدانید

دورکاری مفهومی قدیمی و کهن در اقتصاد محسوب می شود که امروزه شکل و شمایل جدید و جدی تری به خود گرفته است.

چرا دورکاری؟ از مزایا و معایب آن بیشتر بدانید

دورکاری در گذشته به این شکل بوده است فردی به عنوان پیمانکار یا واسط نوعی کار را به کارگر یا کننده کار می سپارد و این فرد تنها مکلف به انجام آن می باشد و مهم نیست که این کار در کجا و با چه شرایطی و در چه ساعاتی از روز انجام می شود

چرا دورکاری؟

انسان از ابتدای خلقت تا به امروز دوره های بسیاری را پشت سر گذاشته است. هر کدام از این دوره شامل اتفاقاتی خاص و مهم بوده است که به نوعی روند زندگی انسان را تحت تاثیر خود گذاشته است. به طور مثال می توان کشف آتش را گفت که به نوعی انسان به واسطه آن فهمید که می تواند راهی جدا از حیوانات داشته باشد. اما این تنها اتفاق مهم در زندگی بشری نبود.

دورکاری 1

اختراع خط، اختراع قانون، اختراع پول، کشف نیروی جاذبه، کشف نیروی برق و اختراع لامپ، انقلاب صنعتی، رنسانس و چندین مورد دیگر از بزرگ ترین اتفاقاتی بود که باعث شد انسان به راه دیگری را انتخاب کند و مسیر متفاوتی را پیش روی خود ببیند.

آخرین و شاید مهمترین این تغییرات را بتوان اختراع کامپیوتر و سپس ایجاد شبکه جهانی اینترنت بدانیم که به نوعی راه انسان را به کلی عوض کرد و در بخش های مختلف زندگی او تاثیر گذاشت. مسلماً یکی از مهمترین این بخش ها را می توان بعد اقتصادی سبک زندگی انسان دانست.

انسان به واسطه اینترنت توانست اطلاعات به دست بیاورد، خرید کند و حتی به واسطه آن اقدام به کسب درآمد کند. این جاست که دورکاری معنی پیدا می کند و به نوعی شیوه جدید کسب و کار در دنیای امروز معرفی می شود.

اما نکته مهم این است که دورکاری مفهومی قدیمی و کهن در اقتصاد محسوب می شود که امروزه شکل و شمایل جدید و جدی تری به خود گرفته است. در گذشته دورکاری به این شکل بوده است فردی به عنوان پیمانکار یا واسط نوعی کار را به کارگر یا کننده کار می سپارد و این فرد تنها مکلف به انجام آن می باشد و مهم نیست که این کار در کجا و با چه شرایطی و در چه ساعاتی از روز انجام می شود.

این مفهوم ابتدایی دورکاری است که امروزه نیز به نوعی در روح داستان جریان دارد اما به هرحال اینترنت هرچیزی را تغییر داده است که می توان گفت دورکاری نیز جزئی از آن بوده است. به طور مثال دورکاری در گذشته تنها مشمول کارهای پروژه محور بوده است و بر اساس پروژه ای مشخص مانند دوخت و دوز و ... این اتفاق را رقم زد اما امروزه دورکاری می تواند شامل کارهای ثابت و حتی اداری نیز شود.

دورکاری 2

نکته مهمی که باعث شد انسان بیش از گذشته به سمت دورکاری حرکت کند این است که وابستگی های انسان امروزی به اینترنت و کامپیوتر روز به روز افزایش پیدا کرد و این نیاز در واقع نیاز به کاغذ بازی و یا سایر اتفاقات را کم و کمتر کرد.

اگر شما به اداره ای مراجعه کنید و یا در شرکتی کاری داشته باشید متوجه خواهید شد که بیش از 90 درصد کار شما توسط یک سیستم به راحتی حل می شود و در واقع فرد متصدی این کار حتی لحظه ای از جایش بلند نمی شود.

از این رو این سوال به ذهن کارفرما یا مراجعه کننده یا کارمند می رسد ، وقتی که می توان به واسطه یک سیستم کامپیوتری و اینترنت بیشتر کار یک مراجعه کننده یا یک پروژه یا ... را انجام داد چه لزومی به حضور هر سه این عوامل می باشد. در واقع یک کارمند باید زمان بسیاری را در مسیر رسیدن به سر کار و برگشتن صرف کند و در این مسیر باید عوامل بسیاری چون ترافیک و ... را تحمل کند. همین موضوع در قبال کارفرما و مراجعه کننده نیز وجود دارد.

این اتفاق نه تنها هزینه معنوی زمانی را در پی دارد بلکه هزینه مادی بسیاری را نیز بر آن ها تحمیل می کند. این جاست که دورکاری معنی پیدا می کند و باعث می شود در دنیای امروز که دنیای سود کردن از کوچکترین اتفاقات است معنی پیدا کند.

موارد مختلفی چون حضورغیاب های آنلاین و غیر حضوری نیز به این موضوع کمک کرده است و باعث شده است که کارمندان بتوانند بدون حضور فیزیکی در محل کار، کار خود را انجام بدهند. از طرفی این اتفاق و عدم درگیری حضوری با مخاطب و تحمل مصائب رفت و آمد و ... باعث می شود افراد در آرامش روانی بیشتری به سر ببرند.

اما این تمام کارایی دورکاری نمی باشد. دورکاری مفهوم جانبی دیگری را با خود به همراه آورد و آن این که هر انسانی می تواند بر اساس علاقه و استعداد و توانایی خود بدون داشتن کارفرما کسب و کار داشته باشد.

در کلام بهتر اینترنت معدنی از مخاطبان بیشمار است که هر کدام از این های می تواند به عنوان یک مشتری برای هر کسب و کاری باشد.

حال وقتی شما به یک اینترنت و یک سیستم نیاز دارید چرا باید در خیابان به دنبال مشتری خود بگردید. دورکاری این فرصت را به شما می دهد تا از لذت کار در منزل لذت ببرید.

خلاصه کلام از دورکاری

نشستن در خانه و کار کردن در محیطی که برای خودتان است و با آن آشنایی کامل دارید در حالی که هیچ فشار روحی و روانی را تحمل نمی کنید از بزرگ ترین مزیت های دورکاری می باشد. این مفهوم نه تنها برای هر فرد بلکه برای جامعه نیز در سطح کلان اهمیت بارزی دارد.

وقتی شما هر روز مجبور به بیرون رفتن از خانه نباشید و نخواهید به سرکار بروید و وقتی  مراجعه کننده شما نیز این حضور فیزیکی را احتیاج نداشته باشد در واقع بار استفاده از وسایل نقلیه کم و کم تر می شود و این یعنی کم شدن ترافیک و آلودگی هوا. همین یک مورد کافی است که از پی آن انواع بیماری های قلبی و ریوی کاهش پیدا کند و به نوعی بار پزشکی جامعه نیز تعدیل شود.

یادتان باشد دنیا به سمتی می رود که دوست دارد کار کردن را برای انسان ها لذت بخش کند. دورکاری بخشی از این لذت را برای انسان ایجاد کرده است. 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۶۶۹۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان