//
کدخبر: ۲۷۷۳۰۱ //

آیا صعود ادامه‌دار بورس پایدار خواهد بود؟

پیش بینی این هفته بورس هم نشان میدهد که بیشتر سهامداران در انتظار یک روند صعودی ادامه‌دار برای این هفته هستند. آیا صعود ادامه‌دار بورس پایدار خواهد بود؟

 آیا صعود ادامه‌دار بورس پایدار خواهد بود؟

معاملات هفته گذشته بورس تهران پرنوسان دنبال شد.در سه روز ابتدایی هفته نماگر اصلی بازار در مدار نزول شدیدی حرکت کرد ،در ادامه اما در دو روز پایانی توانست به مسیر صعودی بازگردد .بر این اساس شاخص کل بازار سهام در مجموع هفته با افت 2/2 درصدی مواجه شد و در پایان هفته در کانال یک میلیون و 700 هزار واحدی قرار گرفت. به گزارش فرتاک نیوز،بازپس گرفتن این سطح در حالی صورت گرفت که عمده کارشناسان و سهامداران شرکت کننده در نظر سنجی، روند شاخص سهام طی معاملات هفته آینده را صعودی ارزیابی کرده‌اند. بیشتر شرکت‌کنندگان در نظر سنجی معتقدند تحت تاثیر عوامل بنیادی کنونی و حمایت از بازار  فتح دوباره کانال 2 میلیون واحدی چندان دور از دسترس نیست. در این میان باید دید تحولات در عرصه اقتصادی و سیاسی و بازار سرمایه تا چه حد پیش بینی ها به واقعیت نزدیک خواهد برد.

کارشناسان درباره بازار سهام چه می گویند؟

صعودی: 82 درصد کارشناسان حاضر در نظر سنجی معتقدند نماگر سهام به روند صعودی خود ادامه میدهد. به اعتقاد این گروه از فعالان سطوح قیمت‌ها پس از اصلاح شدید اخیر به سطوح جذابی رسیده اند و این امر در کنار تحولاتی از جمله صعود قیمت کالاها دردر بازارهای جهانی به ویژه فلزات پایه(مس ،روی و...) و افزایش نرخ ارز می تواند به ورود مجدد نقدینگی به بورس کمک کند. یه عبارتی تورم و وضعیت بازارهای بازارجهانی مهمترین عواملی هستند که میتوانند شاخص سهام را در تداوم حرکت در مسیر صعودی حمایت کنند.

جایی که سیاست های کاهش نرخ بهره از سوی فدرال ررزو و ایجاد تحرک در اقتصاد جهان بعد از یک دوره کود ناشی از کرونا هنوز از افزایش قیمت در بازار جهانی حمایت می کند، این عامل بنیادی بیشتر مد نظر قرار خواهد داشت.از سویی دیگر برخی اصلاحات در زمینه قوانین بازار سهام در هفته های اخیر در بازگشت نسبی اعتماد به بازار موثر خواهد بود.در این میان احتمالا انعکاس محتوای گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌ها در مورد برخی شرکت ها، امیدواری‌ها به صعود قیمت‌ها را افزایش خواهد داد.

در این میان بررسی فعالیت بازیگران بازار نوید ورود مجدد حقیقی به میدان معاملات را می دهد که امری مهم در زمینه احیای بورس در مسیر صعودی است.بررسی ها نشان می دهد علی رغم فعال شدن حقوقی ها در سمت خرید سهام طی هفته گذشته که به تغییر مالکیت به نفع این سهامداران در مجموع هفته منتهی شد، در بسیاری از سهام خریداران را عمدتا حقیقی ها تشکیل می دادند که نشان از بازگشت نسبی اعتماد به بورس است.در این میان شروع عرضه سهام دارا دوم نیز امری بسیار مهم است.امری که پس از برخی اختلافات بین ورزات اقتصاد و وزارت نفت بالاخره انجام شد و چشم بسیاری از سهامداران به سمت حمایت مقام اجرایی از بازار جلب شد.بر این اساس پیش بینی می شود قیمت عمومی سهام در روزهای جاری در مسیر صعودی حرکت کند.

کم نوسان: 14 درصد کارشناسان روند شاخص سهام را کم نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این گروه نوسانات شدید در هفته گذشته سیگنال منفی مهمی به معاملات سهام منتشر کرده است .هر چند بازار بالاخره با قدرت به مسیر صعودی بازگشت اما انعکاس این امر که به اعتقاد سهامداران بخشی از آن از تصمیمات مقام ناظر و دولت ناشی می شد، با سیطره بی اعتمادی موجب خواهد شد که معامله گران احتیاط بیشتری را مد نظر قرار دهند.

بر این اساس هر چند به دلیل ارزندگی قیمت ها در بسیاری از سهام، عرضه چندانی در بازار تشکلیل نخواهد شد،اما احتیاط سهامداران نسبت به تجربه روزهای اخیر نیز مانع حضور قدرتمند در صف خرید خواهد شد.به نظر می رسد سهامداران در حال ارزیابی مختصات بازار سهام (به خصوص با انتشار گزارش های ماهانه) و نقاط مختلف سرمایه گذاری در این بازار باشند.بر همین اساس احتمالا نوسان اندکی در قیمت عمومی سهام ایجاد شود.

نزولی : 4 درصد تحلیلگران حاضر در نظر سنجی روند شاخص کل را نزولی پیش بینی کرده اند.این افراد معتقدند بازار در این هفته با حضور سهامداران در سمت عرضه مواجه خواهند شد.این افراد  می گویند بازگشت بازار مدیون وعده و وعید و حمایت حقوقی ها از بازار سهام بود و این موضوع امری چندان پوشیده نیست .برهمین اساس احتمالا اهالی بازار از بازگشت بازار (آن هم به صورت دستوری ) به منظور ایجاد یک فرصت دیگر برای نوسان گیری بهره خواهند برد.از این رو به اعتقاد این دسته بازار در این سه روز معاملاتی پیش رو باز هم با فشار عرضه مواجه خواهد شد.

سهامداران درباره بازار سهام چه گفتند؟

صعودی : 70درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی این هفته دنیای بورس روند شاخص سهام را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. این سهامداران با ذکر دلایلی مشابه کارشناسان معتقدند عواملی چون سطح نرخ ارز ، تورم و قیمت کالاها در بازارهای جهانی به ویژه در بخش فلزات جهانی همچنان در جهت حمایت از وضعیت سودآوری شرکت‌ها حرکت میکند و این موضوع به ویژه میتواند موجب رشد شاخص سهام شود.

کم نوسان:  21درصد سهامداران حاضر در این نظر سنجی اما روند شاخص سهام را کم نوسان دانسته‌اند. این افراد معتقدند  به نظر می رسد بازار پس از تجربه اخیر کمی از هیجانات در جهت صعود و نزول دوری کند و به دنبال تحلیل باشد.بر این اساس احتمالا سهامداران مشغول بررسی مختصات سهام مختلف باشند و بعد از آن نیز معاملات از شکل صعود و نزول همه گیر خارج شود و بورس وزن بیشتری به تحلیل بدهد.وضعیتی که  در نهایت در تقابل عرضه و تقاضا در دو جبهه مختلف نهایت روند کم نوسان توام با احتیاطی پیش روی معاملات قرار می دهد.این روند بسته به ارزش بازار سهام می تواند رو به صعود یا رو به نزول قیمت ها باشد.

نزولی:  9درصد سهامداران مزبور روند شاخص سهام طی هفته جاری را نزولی ارزیابی کرده‌اند. این سهامداران معتقدند در هفته جاری باز هم شاهد تشدید عرضه در بازار خواهند بود چرا که بازار سهام نسبت به دیگر بازارهای موازی بازدهی قابل توجهی کسب کرده است و تنها فشار پول این روند را رقم زد حالا اما دلایلی چون پیشخور شدن نرخ ارز حتی بالای 25 هزار تومانی و تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانسیم ماشه  وجود دارد که بسیاری از سهامداران را همچون روزهای اخیر در جهت خروج نقدینگی از بازار سوق خواهد داد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۷۳۰۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان