//
کدخبر: ۲۶۶۹۹۹ //

جذابیت دوباره بازار طلا و ارز برای مردم

با وجودی که از اواخر سال گذشته سیر صعودی شاخص های بورس، این بازار را به محلی جذاب برای سرمایه های نهفته مردم تبدیل کرد، اما تداوم بیماری کرونا، افزایش نرخ تورم، تشدید تحریم ها و ... موجب شده این روزها طلا و سکه و ارز دوباره به بازاری جذاب برای مردم جهت افزایش دارایی هایشان تبدیل شود.

جذابیت دوباره بازار طلا و ارز برای مردم
به گزارش فرتاک نیوز،

اگرچه کارشناسان اقتصادی بازارهای دلالی همچون ارز و طلا و مسکن را سمی مهلک برای اقتصاد ایران می دانند، اما مردم این روزها به دنبال افزایش ارزش دارایی های خود هرچند اندک هستند و با وجودی که هشدارهای وزارت بهداشت بر رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی همچنان وجود دارد و روند ابتلا به بیماری کرونا در کشور بالاست، اما مردم بدون توجهی به همه گیری و قدرت ابتلا این ویروس در صف بازار ارز و یا طلا در پی تبدیل دارایی های خود هستند.

مشاهدات خبرنگار در اصفهان حاکی از جذابیت دوباره بازار طلا و ارز برای مردم دارد. اگرچه کرونا است و هر روز آمارهای اعلامی از ابتلا به این بیماری نگران کننده تر می شود اما اکنون مردم بجای نگرانی از ابتلا به کرونا، نگران این هستند که اندک دارایی ریال آنها، بی ارزش شود و جالب اینکه حتی افراد در خرید اینکه بازار طلا جذاب و سودآور است یا دلار یا بورس، به یکدیگر مشاوره می دهند.

اینجا یکی از بازارهای طلا اصفهان است؛ اگرچه فروشندگان می گویند مردم به غیر از حلقه ازدواج، دیگر توان و تمایلی برای خرید طلا ساخته شده، ندارند، اما اکنون بازار سکه و طلای آب شده (شمش) داغ داغ است و مردم بدون رعایت هیچ فاصله اجتماعی در صف انتظار خرید سکه هستند.

یکی از فروشندگان می گوید: افزایش بهای اونس جهانی، قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای علیه ایران و به دنبال آن افزایش نرخ دلار موجب شده مردم حتی اگر دارایی اندکی هم دارند به امید سودی بیشتر، به سمت بازار طلا روی بیاورند.

از سوی دیگر خانم جوانی می گوید: مقداری پول پس انداز و در بانک سپرده کرده بودم، اما به دلیل شرایط اقتصادی روز به روز قیمت دلار و طلا رو به افزایش است و دارایی اندک من بی ارزش تر می شود، بنابراین تصمیم به خرید سکه گرفتم، اما به دلیل اینکه قیمت سکه به یکباره از مرز ۸ میلیون تومان عبور کرد تنها یک ربع سکه و نیم سکه خریداری کردم با این حال خوشحالم بیشتر ضرر نمی کنم.

مرد جوانی که به گفته خودش پس انداز اندکی دارد، می گوید: به دنبال طلای دست دوم برای سرمایه گذاری هستم و می خواهم سود کنم.

فروشنده دیگری می گوید: مردم طی چند روز گذشته با افزایش قیمت طلا، حتی اگر پول اندکی هم داشته باشند، اگر سکه یک گرمی هم شده، می خرند و ریال خود را تبدیل به طلا می کنند.

زن جوانی دیگری نیز می گوید: توان خرید سکه کامل را ندارم اما ترجیح می دهم پولم در بانک سپرده نشود، چراکه سود چندانی عایدم نمی شود با این وجود با اندکی قرض، سکه خریداری کردم و مطمئنم بیشتر از بانک، سود عایدم خواهم شد.

مرد میانسالی می گوید: از سال گذشته تاکنون با نوسانات شدید بازار سعی کردم در بازار طلا سرمایه گذاری کنم و یک ماه پیش ۸ قطعه سکه تمام بهار خریداری کردم، از سوی دیگر بازار بورس نیز جذابیت خود را دارد با این وجود نیز جهت سرمایه گذاری قصد خرید ۱۰ سکه را دارم و مطمئنم تا پایان تابستان سود خوبی خواهم کرد.

از سوی دیگر بازار ارز نیز در تلاطم است و افراد به دنبال سود هستند. خانم جوانی که قصد سفر خارج از کشور دارد به ایسنا، می گوید: امروز نرخ دلار صرافی دولتی نیز افزایش داشته است. سال گذشته در این برهه از زمان به دلیل اینکه تصمیم به مهاجرت داشتم، مقداری دلار را با قیمت ۱۰ هزار تومان خریداری کردم و برادرم آن را در کشوری دیگر سرمایه گذاری کرد، با این وجود امروز نرخ ارز حدود ۲ برابر افزایش یافته است.

جوان دیگری در بازار ارز، می گوید: همواره ارز را برای سفر خریداری می کنم، اما دو سال پیش حدود ۲۰ هزار دلار را با نرخ ۶۸۰۰ تومان و ۵ هزار یورو را با نرخ ۷۴۰۰ تومان خرید کردم و زمانی که دلار به یکباره افزایش قیمت یافت تصمیم به سپرده گذاری ارزی گرفتم، با این وجود در هر سفر خارج از کشور، از این سپرده استفاده نمی کنم باز اقدام به خرید  ارز برای سفر می کنم.

او ادامه می دهد: بازار ارز و طلا را به بورس ترجیح می دهم و با وجود رشد شاخص های بورس از اواخر سال گذشته تاکنون، اسفند ماه اقدام به خرید ۸ سکه جهت سرمایه گذاری گرفتم و امروز که سکه از ۸ میلیون و ۵۰۰ تومان عبور کرده سود خوبی کرده ام.

زن جوانی نیز با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته به دلیل افزایش نرخ تورم و مشکلات اقتصادی کشور به نوعی دیگر نمی توان پس انداز کرد به ایسنا، می گوید: سال گذشته به دلیل تصادف ناچار به فروش خودرو خود شدم و به دلیل اینکه نمی توانستم خودرو دیگری خرید کنم، با پول آن دلار خریداری کردم و در ارتباط با یکی از کارگزاری های بورسی، سهام چند شرکت خارجی را خریداری کرده و سود آن ماه به ماه به حسابم واریز می شود.

او ادامه داد: البته در تبدیل سود ارزی سهام خود به ریال یک صرافی در دوبی، در این جابجایی حدود ۲۰ درصد بابت تبدیل پولم برداشت می کرد که بعد از مدتی با افزایش تحریم ها و سپس شیوع کرونا این کارگزاری تعطیل شد و اکنون سود سهام خود را در کیف دیجیتالی خود، بیت کوین خریداری می کنم و در پروسه ای تبدیل به ریال می کنم. با وجود طولانی بودن این پروسه به دلیل اختلاف بالای قیمت دلار با ریال، سود این سرمایه گذاری برای من خوب است، با این وجود این مدل سرمایه گذاری مجازی استرس خودش را دارد.

از سوی دیگر استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان درباره اینکه امروز کدام بازار برای سرمایه گذاری مردم مناسب و سودآور است به خبرنگار، می گوید: امروز در حالیکه مردم بازار ارز و طلا را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند باید توجه کنند که این بازارها به نوعی برای اقتصاد کشور مهلک است.

به اعتقاد کمیل طیبی، در حال حاضر به دلیل شرایط سخت ناشی از کرونا، تحریم ها، تورم و ... اقتصاد کشور در التهاب است و در ابتدا شاهد تورم بالایی در بخش کالا بودیم که امروز این تورم به دیگر بازارها رسیده است و به نوعی نوسانات بازار به نامناسب بودن شاخص های اقتصادی برمی گردد.

وی با اشاره به طولانی شدن دوره بیماری کرونا، اظهار کرد: کرونا موجب محدود شدن بسیاری از کسب و کارها از جمله بخش خدمات همچون گردشگری و همچنین کم شدن منابع ارزی شده است، از سوی دیگر قیمت طلا در بازار جهانی و داخل رو به افزایش است و بازار بورس نیز به دلیل ورود و خروج زیاد به آن همچنان در رونق است.

این استاد اقتصاد، درباره بالا اعلام شدن نرخ ارز در صرافی های دولتی، توضیح می دهد: این قیمت ها براساس شرایط کنونی بازار، تورم و شوک های مختلف تعیین می شود تا قیمت ارز بتواند همپای دیگر شاخص های اقتصادی حرکت و افزایش یابد.

او با اشاره به تاثیر تحریم ها بر بازار، تاکید می کند: در ابتدا تحریم ها بار روانی در بازارها ایجاد می کند و با دادن بهانه دست واسطه ها و سوداگران در زمانی کوتاه تبدیل به اثر واقعی در بازار می شوند.

طیبی با تاکید بر اینکه وقتی عدم قطعیت در اقتصاد وجود داشته باشد و آینده سیاسی، تحریم ها نامشخص می شود، از سوی دیگر کسری بودجه دولت موجب این عدم قطعیت شده است.

او با اشاره به اینکه به دلیل شرایط موجود با کمبود ذخایر ارزی مواجه هستیم، می گوید: موضوع قابل اهمیت، ارز و یا سرمایه در گردش است که اگر جریان تجاری افزایش یابد می تواند به بازار کمک کند، از سوی دیگر متاسفانه مباحث مربوط به ارز نیمایی که تامین کننده بخشی از تقاضای ارزی کشور بود، ناموفق عمل کرده است.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان درباره سردرگمی مردم در بازارهای مختلف، توضیح می دهد: به طور کلی باید میانگین بازده بازارهای دارایی را در یکی فصل یا یک ماه درنظر گرفت، اما به نظر می رسد با توجه به شاخص های بورسی، بیشترین بازده متعلق به بازار سرمایه و در نقطه مقابل بازار ارز و حتی دلار کمترین بازده را برای سودآوری داشته اند، در این شرایط بازار ارز برای اینکه از بازار سرمایه عقب نماند، حالت افزایشی به خود گرفته است.

او در خصوص سیاست های بانک مرکزی برای کنترل این بازارها، می گوید: خارج کردن بازارسازی از دست دلالان و کنترل نقدینگی از طریق بازار ساز از جمله سیاست های خوب بانک مرکزی برای کنترل نوسانات بازار بود، اما قرار گرفتن برخی شرایط بر سر راه این سیاست ها موجب کم شدن اثرات آنها شده است.

طیبی با پیش بینی آینده اقتصاد ایران تا پایان تابستان، تاکید می کند: امروز باید به نحوی عمل کرد که جلوی غول نقدینگی گرفته شود، بنابراین هر سیاستی که بتواند انگیزه سرمایه گذاری و تولید را افزایش دهد بزرگترین راه چاره در شرایط کنونی است، اما به دلیل عدم قطعیت نمی توان پیش بینی درستی از آینده اقتصاد ایران و نرخ ارز کرد و این عدم قطعیت ها باید کم شود.

به گفته این اقتصاددان، امروز برای بهبود شاخص های اقتصادی، اقتصاد ایران بیش از هر چیز نیازمند امید است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۶۹۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان