//
کدخبر: ۲۶۶۸۳۷ //

دلایل رشد شدید نرخ دلار در بازار و راهکارهایی برای مهار آن

تحلیلگر اقتصادی با اشاره به دلایل ۶ گانه افزایش قیمت ارز ، راهکارهای میان مدت و کوتاه مدتی را برای مهار نرخ دلار در بازار ارائه داد.

دلایل رشد شدید نرخ دلار در بازار و راهکارهایی برای مهار آن
به گزارش فرتاک نیوز،

محمدطاهر رحیمی، تحلیلگر اقتصادی در یادداشتی به دلایل رشد شدید نرخ دلار در بازار پرداخت و راهکارهایی برای مهار قیمت ارائه داده است که متن کامل آن از نظرتان می‌گذرد:

* بانک مرکزی با افزایش ذخایر شبکه بانکی، نرخ سود سپرده‌ها را از کانال کاهش نرخ بهره بین بانکی کاهش داد. اقدام بانک مرکزی هرچند مثبت و در راستای اصلاح بنیادین نظام بانکی صورت گرفت اما تعلل دولت در انتشار و حراج اوراق بدهی و استفاده از ظرفیت بازار سرمایه باعث شد تا با منفی تر شدن نرخ بهره واقعی (نرخ سود منهای نرخ تورم) و عدم پاسخگویی به آن در بازاری با همان دیمانسیون بهره‌ای بازار پول (یعنی بازار بدهی) بخشی از سپرده‌های بانکی به بازار ارز سرازیر شود.

* بحران فراگیر کرونا باعث سخت و پیچیده‌تر شدن تجارت کشورمان و به تبع آن ورود ارز به کشور شد لذا طرف عرضه را در بازار بسیار تضعیف کرد.

* کاهش فروش نفت از یک طرف و کاهش قیمت آن از طرف دیگر سیگنال قدرتمندی حول کاهش قدرت بازارساز به سفته بازان بازار ارز صادر کرد.

* دپو شدن بخشهای بزرگی از ارزهای کشورمان در کشورهایی مثل کره و عدم همکاری آنها هم مزید بر علت شد.

* حوزه مصرف در نقشه ارزی کشور به ویژه از سمت عراق توسط آمریکایی‌ها تحت فشارهای بی سابقه‌ای قرار گرفت.

* هراس افکنی های بی مورد پیرامون بازار سرمایه هم عملاً باعث فعال شدن تقاضای احتیاطی و ذخیره ارزش در برخی فعالان بازار سهام و متعاقباً ورود بخشی هرچند کوچک از نقدینگی هایشان به بازار ارز گردید.

اما از راهکارهای بلندمدت که بگذریم برای میان مدت و کوتاه مدت:

۱- بانک مرکزی و دولت باید با عدم دخالت و عدم سرکوب نرخ گذاری‌های نیمایی، آربیتراژ بیش از ۴۰ درصدی بازار حواله (نیما) و بازار نقد (بازار آزاد) را به حداقل برسانند که صادرکننده انگیزه لازم برای بازگردادندن ارزهایش به اقتصاد کشور را داشته باشد

۲- با ارائه مشوق‌های مالی؛ بازگشت ارز صادرکننده‌ها را تسهیل کنند

۳- دولت باید تدریجاً در مدت کوتاهی یارانه‌های پنهان در قیمت خوراک واحدهای صادراتی را حذف کند که توجیه پذیری اقتصادی عدم بازگشت ارزهای صادراتی از بین برود

۴- دولت تعمیق و توسعه عرضی بازار سرمایه را با راهبردهایی مثل تسریع در افزایش سرمایه‌ها، ارتقای سطح شناوری سهم شرکتها، تسریع در عرضه اولیه‌ها با قیمتهای جذاب‌تر از گذشته، و مهم‌تر از همه تعمیق بازار بدهی را با انتشار اوراق بدهی به صورت جدی پیگیری کند

۵- بانک مرکزی باید بازار متشکل ارزی را جهت کنترل و حذف معاملات خردِ لفظی ارز که تأثیر بسیاری در نرخ گذاری‌های غیرواقعی برای ارز دارند، توسعه دهد

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۶۸۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان