//
کدخبر: ۲۵۵۸۱۹ //

در هفته‌های پیش‌رو چه چشم‌اندازی برای بازار سهام وجود دارد؟

بازار سهام روزهای خوبی را پشت سر می‌گذراند. آیا روند رو به رشد شاخص بازار سهام تداوم خواهد یافت؟ در هفته‌های پیش‌رو چه چشم‌اندازی برای بازار سهام وجود دارد؟

 در هفته‌های پیش‌رو چه چشم‌اندازی برای بازار سهام وجود دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

در این مورد دنیای اقتصاد درباره آخرین روند بازار سهام نوشته است: بورس تهران روز گذشته به پیشروی در ابرکانال ۶۰۰ هزار واحدی ادامه داد و این بار با صعود ۱۵ هزار و ۴۲۳ واحدی به محدوده ۶۲۳ هزار واحدی وارد شد. ارتقای ۵/ ۲ درصدی شاخص سهام طی معاملات این روز درحالی رقم خورد که شاهد شکسته شدن رکورد تاریخی ارزش معاملات خرد سهام نیز بودیم. به این ترتیب دیروز ارزش دادوستدها با رشد محسوس نسبت به روز معاملاتی قبل، از ۶هزار میلیارد تومان نیز عبور کرد و رکورد جدید ۶۳۰۰ میلیارد تومانی را ثبت کرد که در تاریخ معاملات بورس تهران بی‌نظیر بود.

روز گذشته و در ادامه معاملات روز شنبه، نمادهای بزرگ و کامودیتی‌محور بازار گوی سبقت را از کوچک‌ترها ربودند. شاهد این مدعا رشد کمتر از ۲ درصدی شاخص کل هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) در برابر رشد ۵/ ۲ درصدی شاخص کل بود. از نکات جالب توجه معاملات روز یکشنبه عرضه گسترده سهام از سوی شرکت ملی و پالایش و پخش به‌عنوان سهامدار شرکت‌های بزرگ پالایشی است. طی روزهای اخیر این عرضه‌ها شتاب گرفته است اما تقاضا به خوبی توانسته بر عرضه‌ها غلبه کند و در نتیجه ادامه رشد قیمتی سهام پالایشی را شاهد بوده‌ایم. در شرایطی که احتمالا از میانه بهار پالایشگاه‌های بزرگ بورسی در دسته نخستین نمادهای قابل عرضه از سوی دولت در قالب ETF است، عرضه‌های سنگین پالایش و پخش و از طرف دیگر، تقاضای قدرتمند معامله‌گران خرد عجیب است. روز گذشته از ۸ نماد فعال زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی، ۷ نماد معاملات مثبتی را پشت سر گذاشتند و تنها «شسپا» با افت نرخ مواجه شد.

رکوردی جدید در کارنامه بورس

همان‌طور که اشاره شد معاملات دیروز از حیث ارزش معاملات خرد رکوردی جدید در تاریخ فعالیت بورس تهران به‌جا گذاشت. در این روز، بیش از ۶۳۰۰ میلیارد تومان سهم در سطح معاملات خرد بورس تهران، میان معامله‌گران دست به‌دست شد که با احتساب معاملات فرابورس رقمی معادل ۹۵۸۰ میلیارد تومان می‌شود. عبور ارزش معاملات کل بازار سهام (بورس و فرابورس) از سطح ۹ هزار میلیارد تومان شاید تا یک‌سال پیش در مخیله هیچ‌یک از فعالان سهام نمی‌گنجید اما اکنون شاهد شکسته شدن پیاپی رکورد این متغیر هستیم. موضوعی که نشان از تداوم ورود پول‌های تازه به گردونه معاملات سهام در پی افزایش شناخت و علاقه‌مندی عموم آحاد جامعه به این بازار دارد. این مشارکت درحجم و ارزش تقاضا و شدت صف‌های خرید بازار نیز مشاهده می‌شد.

در دومین روز معاملاتی هفته از ۳۰۰ نماد فعال شاهد رشد نرخ ۲۳۹ نماد بورسی بودیم. از میان نمادهای سبزپوش نیز حدود ۶۰ درصد از بنگاه‌های بورسی با برتری تقاضا شاهد تشکیل صف‌های خرید طولانی به ارزش ۱۵۱۰ میلیارد تومان بودند. این مهم درحالی رقم خورد که تنها سه سهم با صف فروش مواجه شدند. ارزش این صف‌های فروش که در نمادهای «های‌وب»، «چکاوه» و «فپنتا» تشکیل شد نیز ۱۲ میلیارد تومان بود.

به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی شاهد تداوم این وضعیت و ادامه‌دار شدن رشد نرخ سهام باشیم. در این میان عرضه‌های اولیه سنگین دیگری نیز طی این هفته و احتمالا هفته آینده در راه است. آخرین اخبار از عرضه سهام آریاساسول در چهارشنبه هفته جاری خبر می‌دهد.

براساس اخبار به‌دست آمده چهارشنبه هفته آینده نیز عرضه اولیه شستا را شاهد خواهیم بود. البته همچنان احتمال عرضه سهام بزرگ‌ترین هلدینگ سرمایه‌گذاری کشور طی این هفته نیز کاملا رد نشده است و باید منتظر ماند. این دو عرضه اولیه شاید تا بیش از ۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی را به خود جذب کنند که با احتساب ۲ میلیون کد احتمالی مشارکت‌کننده در این عرضه‌ها به هر کد حدود ۳ میلیون تومان عرضه اولیه طی این هفته‌ها اختصاص خواهد یافت.

بورس تا چند هفته بعد

در تحلیلی دیگر درباره آینده بورس تا چند هفته بعد نیز دنیای اقتصاد نوشته است: در روز معارفه حسن قالیباف اصل به‌عنوان رئیس جدید سازمان بورس، شاخص کل رشد ۵/ ۲ درصدی را تجربه کرد و موقعیت خود را در ابرکانال جدید تقویت کرد. گروه‌های معدنی، فلزی، پالایشی و پتروشیمی بیشترین حمایت را از شاخص در معاملات دیروز داشتند. در ادامه رکوردشکنی‌های پیشین ارزش معاملات سهام در سال ۹۹ امروز ارزش معاملات خرد بورس تهران به بیش از ۶۳۰۰ میلیارد تومان رسید.

طی این هفته و هفته آینده انتظار برای عرضه‌های اولیه سنگین مانند آریاساسول و شستا وجود دارد.

در ادامه نیز از میانه اردیبهشت احتمالا باید در انتظار عرضه‌های گسترده سهام شرکت‌های دولتی به‌صورت عمومی و بر اساس کد ملی بود. همچنین عرضه‌های گسترده سهام از سوی شرکت‌های دولتی در گروه‌های مختلف نیز از نکات جالب توجه این روزهای بازار سهام است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۵۸۱۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان