//
کدخبر: ۲۴۶۲۴۸ //
معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک خبر داد:

افزایش تجارت خارجی به ۷۹ میلیارد دلار

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک ایران گفت: شاهد بهترین عملکرد گمرک در شرایط تحریم بوده ایم و با وجود تحریم‌ها تجارت خارجی ایران از ۷۹ میلیارد دلار هم فراتر رفته است.

افزایش تجارت خارجی به ۷۹ میلیارد دلار
به گزارش فرتاک نیوز،

احمد ذاکری که در مراسم تکریم و معارفه مدیر کل گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) سخن می‌گفت با بیان این مطلب افزود: تجارت خارجی ایران در سال جاری به ۷۹ میلیارد دلار رسیده است که از این میزان ۳۹ میلیارد دلار به صادرات و ۴۰ میلیارد دلار به واردات اختصاص دارد.

ذاکری افزود: اگر صادرات خدمات فنی و مهندسی، برق و گاز را در نظریم بگیریم رقم صادرات ایران بیش از این میزان خواهد بود. البته با در نظر گرفتن صادرات نقطه به نقطه نیز بدون احتساب این کالاها تراز کشورمان مثبت است و این ارقام نشان می‌دهد عملکرد ما در بخش صادرات غیر نفتی خوب بوده است.

وی ادامه داد: صادرات ما در شرایط تحریم به ۱۲۵ میلیون تن رسید که این رقم سه برابر واردات است و با توجه به شدت تحریم‌ها رقم بسیار قابل توجهی است و مهم‌تر آنکه وقتی از صادرات این مقدار کالا صحبت می‌کنیم یعنی اینکه قبل از صادرات این کالا تولید شده است و این ارقام نشان دهنده این است که تولید در کشور همراه با رشد و رو به جلو بوده است.

ذاکری گفت: در این مدت به ترتیب چین، عراق، ترکیه، افغانستان و امارات متحده عربی عمده ترین کشورهای مقصد صادرات کالا از کشورمان بوده اند. بنابراین عمده صادرات ما به کشورهای همسایه بوده و این با نگاه ویژه به همسایگان در حوزه صادرات صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در این مدت ۳۹ میلیارد دلار واردات قطعی به کشور داشتیم که سهم کشور چین بیشتر از سایر کشورها بوده و رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک در ادامه اظهار داشت: اقدامات گمرک در شرایط تحریم به ویژه در بحث تسهیل و توسعه واردات کالاهای اساسی، اقلام سرمایه‌ای و مواد اولیه واحدهای تولیدی به اذعان کارشناسان و حتی مسئولان نظام توانسته است بسیاری از مشکلات را برطرف سازد.

وی گفت: به اذعان وزرا و دیگر اعضای دولت در شرایط تحریم، گمرک ایران کارهای خیلی خوبی را انجام داده که مهمترین اقدام گمرک هماهنگی بسیار خوب با سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و همچنین جهاد کشاورزی جهت ترخیص کالاهای اساسی است و همه اذعان دارند که انقدر هماهنگی بین گمرک با این سازمان‌ها سابقه نداشته است. حتی ما در خصوص انبارهای اختصاصی هم خیلی کمک کردیم و بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار و تسهیلات گمرکی با تعهد ذی حسابی اجازه دادیم که صاحبان کالا در انبارهای اختصاصی کالاهای اساسی را تخلیه کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی گمرک در ادامه با تقدیر و تشکر ویژه از خدمات و زحمات آقای فاتحی تاکید کرد: در حوزه دارو شعار می‌دهند که تحریم نکردیم، اگر مدیریت جهادی در گمرک فرودگاه امام خمینی نبود عملاً در واردات دارو و مواد اولیه دارو مشکل پیدا می‌کردیم.

ذاکری در ادامه با اشاره به سهم ۱۰ درصدی گمرک امام در درآمدهای گمرکی کشور گفت: این گمرک جز ۵ گمرک مهم کشور است و رشد ۱۲ درصدی واردات و ۷۶ درصدی صادرات از این گمرک را شاهدیم که نشان دهنده عملکرد خوب این گمرک در سال جاری است.

ذاکری در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های شهر فرودگاهی گفت: شهر فرودگاهی شاخص‌های اصلی توسعه را دارد. امکان استفاده از ناوگان جاده‌ای، ریلی و هوایی و فرودگاهی فراهم است و قرار گرفتن در کریدور شمال -جنوب و نزدیکی به مرکز از دیگر مزیت‌های شهر فرودگاهی است که باید زیرساخت‌ها در این شهر فرودگاهی فراهم شود.

وی همچنین امکان تجمیع گمرکات تهران را از دیگر مزیت‌های شهر فرودگاهی برشمرد و تاکید کرد: گمرک آماده همکاری همه جانبه برای توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) است.

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک در ادامه به توانمندی و قابلیت‌های غلامرضا صفاری مدیرکل جدید گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) به ویژه در حوزه اجرایی، برنامه‌ریزی و آموزش اشاره و برای وی در انجام وظایف و مسئولیت جدید آرزوی موفقیت کرد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۶۲۴۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان