//
کدخبر: ۲۳۲۱۴۵ //

سهم ۶۶۸ میلیون دلاری مناطق محروم کشور از صادرات نفت در سال ۹۹+جدول

بررسی لایحه بودجه نشان می‌دهد، سهم مناطق محروم و نفت خیز از صادرات نفت و گاز کشور حدود ۶۶۸ میلیون دلار است.

 سهم ۶۶۸ میلیون دلاری مناطق محروم کشور از صادرات نفت در سال ۹۹+جدول
به گزارش فرتاک نیوز،

بر اساس لایحه بودجه سال 99 حدود 18.25 میلیارد دلار نفت صادر خواهد شد که 548 میلیون دلار آن سهم مناطق نفت خیز، 8.4 میلیارد دلار سهم دولت، 2.9 میلیارد دلار استقراض از صندوق توسعه ملی، 3.65 میلیارد سهم صندوق توسعه ملی و 2.6 میلیارد دلار نیز سهم شرکت نفت است.

همچنین کل صادرات گاز در سال بعد 4 میلیارد دلار است که سهم مناطق محروم و نفت خیز 120 میلیون دلار خواهد بود. بر این اساس سهم دولت 1.8 میلیارد دلار و سهم شرکت گاز نیز 580 میلیون دلار می‌باشد.

بودجه ایران ,

همان گونه که در جدول فوق مشخص است، براساس فروض در نظر گرفته شده در لایحه بودجه سال 1399 (صادرات 1 میلیون بشکه در روز نفت و میعانات، خالص صادرات گاز 4 میلیارد دلاری، قیمت 50 دلاری نفت خام و سهم 36 درصدی صندوق توسعه ملی) درآمد ارزی سهم دولت (با احتساب سهم مناطق نفت خیز) حدود 11 میلیارد دلار خواهد بود. به علاوه دولت 16 واحد درصد از سهم صندوق را استقراض کرده است (معادل 3.56 میلیارد دلار). با توجه به سیاست حمایتی اعلامی، 105 میلیارد دلار آن را با نرخ 4200 تومانی واگذار خواهد کرد و مابقی نیز با نرخ 8500 تومانی واگذار خواهد شد. مجموع منابع حاصل از این محل 788 هزار میلیارد ریال برآورد شده است. (حدود 480 هزار میلیارد ریال در ردیف 210101 ذیل واگذاری دارایی های سرمایه ای و 302 هزار میلیارد ریال ذیل واگذاری داراییهای مالی منعکس شده است).

گفتنی است در لایحه بودجه منابع حاصل از فروش داخلی میعانات گازی در جدول تبصره 14 ( یارانه ها) منعکس شده و لذا از سقف منابع عمومی خارج شده است که تحلیل آن در بخش مربوطه در گزارش حاضر ارائه شده است.

به رغم پیشنهادهای کارشناسی، همچنان در لایحه بودجه 1399، نحوه ورود منابع حاصل از نفت به بودجه مانند سنوات قبل است و از فرصت تحریم ها برای تغییر کامل رابطه بودجه و منابع حاصل از نفت استفاده نشده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۲۱۴۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان