//
کدخبر: ۲۲۰۱۸۸ //

صندوق بین‌المللی پول: جنگ تجاری رشد اقتصاد جهان را تهدید می‌کند

صندوق بین المللی پول هشدار داد جنگ تجاری چین و آمریکا رشد اقتصاد جهان را در ۲۰۱۹ به پایین ترین حد از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ می‌رساند.

 صندوق بین‌المللی پول: جنگ تجاری رشد اقتصاد جهان را تهدید می‌کند
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از رویترز، صندوق بین المللی پول هشدار داد جنگ تجاری چین و آمریکا رشد اقتصاد جهان را در 2019 به پایین ترین حد از زمان بحران مالی 2008 و 2009 می‌رساند و اگر درگیری های تجاری حل نشوند، دورنمای اقتصاد جهان به طرز قابل توجهی تیره خواهد شد.

 صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد آخرین پیش بینی آن از دورنمای اقتصاد جهان نشان می دهد رشد تولید ناخالص داخلی جهان در2019، سه  درصد خواهد بود که کمتر از پیش بینی 3.2 درصد ماه جولای است و دلیل اصلی آن پیامدهای منفی درگیری های تجاری است.

 گزارش دورنمای اقتصاد جهان به خوبی مشکلات اقتصادی به وجود آمده توسط عوارض چین و آمریکا را توضیح می دهد که شامل هزینه های مستقیم ، آشفتگی بازار، کاهش سرمایه گذاری و پایین آمدن بهره وری به خاطر اختلال در زنجیره عرضه می شود.

 کریستالینا جرجیوا، مدیر جدید صندوق بین المللی پول گفت عوارض وضع شده تولید اقتصاد جهان را در 2020،  0.8 درصد کاهش می دهد و باعث از دست رفتن 700 میلیارد دلار خواهد شد. این مقدار معادل کل اقتصاد سوئیس است.

 صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد انتظار داشته به خاطر بهبود عملکرد اقتصادی برزیل، مکزیک، روسیه، عربستان و ترکیه، رشد اقتصادی برای 2020 تا 3.4 درصد افزایش یابد. ولی این پیش بینی یک دهم درصد پایین تر است رشد اقتصادی در جولای بود و احتمال کاهش بیشتر آن هم به خاطر جنگ های تجاری، اختلال های مربوط به برگزیت و آشفتگی بازار های مالی وجود دارد.

صندوق بین المللی پول اعلام کرد سرمایه گذاری مستقیم خارجی توسط اقتصادهای پیشرفته در 2018 متوقف شد در حالی که در سال های قبل از آن به میانگین سالانه بیش از 3 درصد تولید ناخالص داخلی جهان یا بیشتر از 1.8 تریلیون دلار رسیده بود.

رشد تجارت جهان در نیمه اول 2019 تنها یک درصد بود که پایین ترین حد از 2012 تا حالا است. دلیل پایین آمدن رشد تجارت عوارض بالا و بی ثباتی طولانی مدت سیاست های تجاری و همچنین سقوط صنعت خودروسازی بوده است.

 در حالی که تجارت جهان در 2018 ، 3.6 درصد رشد داشت، صندوق بین‌المللی پول حالا پیش بینی می کند تجارت جهان در 2019 تنها 1.1 درصد رشد کند یعنی 1.4 درصد کمتر از پیش بینی ماه جولای و 2.3 درصد کمتر از پیش بینی ماه آوریل.

 پیش بینی جدید صندوق بین‌المللی پول نشان میدهد تولید ناخالص داخلی چین 2 درصد در کوتاه مدت در شرایط عوارض فعلی و یک درصد در بلند مدت کاهش خواهد داشت در حالی که تولید آمریکا 0.6 درصد در این دو دوره پایین می آید.

 این صندوق اعلام کرد:« رشد 3 درصدی هیچ جایی برای اشتباهات سیاست نمی گذارد و سیاست گذاران باید فوراً با مشارکت هم درگیری های تجاری را حل کنند و تنش‌های ژئوپلیتیکی را از بین ببرند. شدیدتر شدن تنش های تجاری و افزایش بی ثباتی سیاست، رشد اقتصادی را از این هم ضعیف تر خواهد کرد».

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۰۱۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان