//
کدخبر: ۲۱۰۴۲۷ //

سنگ‌اندازی مالیاتی برای صنعت بیمه/ مردم چرا پوشش بیمه‌ای نمی‌گیرند؟

درحالی مجلس معافیت مالیاتی صنعت بیمه را حذف کرده و اخذ مالیات بر ارزش افزوده را در دستور کار قرار داده است که دولت قبلاً در زمان تصویب لایحه پیشنهادی خود با حذف مالیات برارزش افزوده از بیمه ها موافقت کرده بود.

 سنگ‌اندازی مالیاتی برای صنعت بیمه/ مردم چرا پوشش بیمه‌ای نمی‌گیرند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

لایحه اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده در حالی در صحن علنی مجلس بناست مورد بحث و بررسی قرار گیرد که دولت در زمان تدوین و تصویب لایحه پیشنهادی خود، رسماً با حذف مالیات ارزش افزوده از بیمه موافقت کرده بود. تصمیم دولت بر معافیت بیمه از مالیات ارزش افزوده بر پایه ادله های بیمه گران که درجلسات کارشناسی با نهادهای دولتی بیان شده بود، صورت گرفت.

بعد از انتشار پیش نویس کمیسیون اقتصادی مجلس و اعلام حذف بیمه از مشمولان معافیت های مالیات ارزش افزوده، کارشناسان بیمه ای و مدیران ارشد صنعت بیمه این نقد را مطرح کردند که چرا به جای ایجاد مشوق های بیمه قانونی باید تصویب شود که مانع از ترغیب مردم به دریافت بیمه نامه شود؟

یکی از ایراداتی که به دریافت مالیات از صنعت بیمه مطرح می شود این است که چرا موسسات بیمه مشابه مثل سازمان تامین اجتماعی که حق بیمه می گیرد و  هزینه های درمان را می پردازد و در پایان دوره و آغاز بازنشستگی بیمه گذار به او مستمری می دهد، به طور کامل از مالیات معاف است؟ ولی همان مردمی که بیمه تامین اجتماعی دارند و مجبور به دریافت مکمل بازنشستگی آن از بیمه های بازرگانی هستند، باید مالیات پرداخت کنند؟!

نقد اساسی به دریافت مالیات برارزش افزوده از صنعت بیمه این است که چرا باید در کشوری که بیمه گرانش به خاطر پایین بودن ضریب نفوذ بیمه نکوهش می شوند، خدمات بیمه مشمول مالیات می شود؟  مگر فلسفه بیمه بازرگانی این نیست که مردم در جبران خسارات یکدیگر مشارکت دارند؟ مگر با تجمیع حق بیمه ها نزد بیمه گر، خسارت زیان دیده پرداخت نمی شود؟ مالیات ارزش افزوده از این عملیات چه معنایی دارد؟

به عبارتی چنانچه بیمه مشمول مالیات ارزش افزوده باشد به این معناست که دولت به صراحت می گوید قبل از جبران هر خسارتی سهم 9 درصدی‌ام را پرداخت کنید.

* پیشنهاد نرخ 3 درصدی برای مالیات بیمه/ زارع: ترجیحاً بیمه ها باید معاف از مالیات باشند

رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص پافشاری برخی مبنی بر اخذ مالیات بر ارزش افزوده از بیمه، گفت: بیمه در جهت رونق بخشی به اقتصاد نقش موثری دارد و البته ارزش افزوده که در بیمه وجود دارد در خیلی از موارد مربوط به صنعت نیست. وی افزود: به اعتقاد بنده در جا‌هایی که ارزش افزوده مرتبط با بیمه در حوزه صنعت مد نظر است باید با نرخ ترجیحی 3 درصد و یا به کل به آن‌ها معافیت بدهیم.

این نماینده مجلس بیان داشت: در جا‌هایی که مربوط به بخش‌های غیر صنعت است باید مالیات پایین پرداخت شود لذا این امر می‌تواند به رونق تولید کمک کند.

* انارکی: مالیات بر ارزش افزوده باید از بیمه‌ها حذف شود/ نباید مردم هزینه اضافی تحمیل کرد

محمدی انارکی عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس در همین ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اعلام کرد: اگر بخواهیم خدمت رسانی را هدف اصلی بیمه ها تعریف کنیم، قطعاً باید مالیات بر ارزش افزوده از بیمه‌ها حذف شود چرا که هدف بیمه‌ها خدمات رسانی به مردم است و نباید این خدمات رسانی به هر دلیلی متوقف شود.

وی تاکید کرد: البته  شرکت‌هایی که فعالیت‌های اقتصادی تجاری زیادی دارند باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند، اما هدف اصلی بیمه  خدمات رسانی است و باید فاقد مالیات بر ارزش افزوده باشد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در  مجلس با بیان اینکه باید بیمه ها را مورد حمایت قرار داد، اظهارداشت: باید بیمه ها مورد حمایت و کمک قرار گیرند و به سمتی برویم که هزینه بر مردم منتقل نشود.

* شیویاری: مالیات بر ارزش افزوده از بیمه کارشناسی نیست/ نباید صنعت بیمه را ضعیف کرد

یعقوب شیویاری نماینده مردم میانه در مجلس، نیز در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم گفت: ما نباید تصمیماتی بدون کار کارشناسی اتخاذ کنیم چرا که به اندازه کافی در کشور مشکلات داریم و باید اجازه دهیم بیمه فعالیت خود را انجام دهد و بیش از حد عرصه را برای فعالیت های صنعت بیمه تنگ نکنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه فعالیت بیمه ها گسترده است، تصریح کرد: بالاخره بیمه گران در صنعت خود مشکلات زیادی دارند و ما باید درصدد رفع آن‌ها باشیم تا این که با اخذ مالیات بر ارزش افزوده بر مشکلات آنها بیافزاییم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان داشت: اخذ مالیات ارزش افزوده از بیمه در دنیا مرسوم نیست و نباید در کشور ما هم اخذ شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بیمه به عنوان یک بنگاه اقتصادی تلقی می شود، گفت: در شرایط فعلی اقتصادی نباید این بنگاه را با تصمیمات عجولانه تضعیف کرد، البته این مسئله در کمیسیون اقتصادی مجلس هم رد شده است.

به گزارش تسنیم، به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران اقتصادی، مالیات بر ارزش افزوده یک مالیات خنثی یا بی‌تفاوت تلقی می‌شود. بدین معنی که ماهیتاً نباید بر عوامل تولیدی و مولد، سرمایه‌گذاری و اشتغال تاثیرات منفی بر جای بگذارد. از دیگر ویژگی‌های این مالیات می‌توان به داشتن کمترین آثار منفی بر تصمیم‌گیری‌های اقتصادی افراد و بنگاه‌های اقتصادی اشاره کرد.

در واقع هدف مالیات بر ارزش افزوده جلوگیری از مصرف‌گرایی در جامعه است که دولت با دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مصرف‌کننده نهایی می‌خواهد هر مصرف کننده به میزان مصرفی که دارد مالیات پرداخت کند. بنابراین مالیات بر ارزش افزوده نباید قدرت خرید مردم و جامعه را کم کند. اما آیا در واقعیت نیز همین طور است؟

پاسخ به این سوال منفی است. آمارها نشان می‌دهد حدود یک سوم از وسایل نقلیه موجود در کشور بدون پوشش بیمه‌ای شخص ثالث هستند (حدود 9میلیون خودرو و موتورسیکلت)، که از میان این 9 میلیون وسیله نقلیه بدون بیمه نامه شخص ثالث، حدود هفت میلیون موتورسیکلت و یک میلیون خودرو وجود دارد.

یکی از مهم‌ترین دلایل این مشکل، عدم توانایی مالی افراد برای خرید پوشش بیمه شخص ثالث است. این در حالی است که نرخ حق‌بیمه‌های وسایل نقلیه موتوری و شخص ثالث، به صورت دستوری و بسیار پایین‌تر از مبلغ واقعی آن تعیین می‌شود و امکانی برای کاهش مبلغ حق‌بیمه‌ها وجود ندارد. ناتوانی مالی افراد و نیز اضافه شدن مالیات بر ارزش افزوده، بر قیمت بیمه‌نامه باعث شده است، افراد از تهیه این پوشش‌ها صرفنظر کنند.

بی شک در صورت بروز حادثه برای این افراد مشکلات زیادی برای افراد و جامعه به وجود خواهد آمد. همچنین آمارها نشان می‌دهد که حدود نیمی از زندانیان دیه، به دلیل حوادث رانندگی و عدم داشتن پوشش‌های بیمه‌ای، در زندان هستند.

با مراجعه به آمارهای موجود در سایر رشته‌های بیمه‌ای نیز می‌توان موارد مشابهی را مشاهده کرد که در آن‌ها افراد به علت قیمت بالای پوشش‌های بیمه‌ای که بخشی از آن به خاطر اعمال مالیات بر ارزش افزوده است از خرید پوشش بیمه‌ای صرفنظر کرده و در اثر حادثه با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۰۴۲۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان