//
کدخبر: ۲۰۹۰۲۷ //

جوادی: مشکل صنعت چاپ، سردرگمی در سیاست‌گذاری و واگذاری آن به دیگر بخش‌ها است

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در اختتامیه جشنواره ملی چاپ ایران به موضوع واگذاری صنعت چاپ به وزارت صمت اشاره کرد و سردرگمی در سیاست‌گذاری این بخش را دلیل مشکلات چاپ در سال‌های اخیر دانست.

جوادی: مشکل صنعت چاپ، سردرگمی در سیاست‌گذاری و واگذاری آن به دیگر بخش‌ها است
به گزارش فرتاک نیوز،

نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران همراه با مراسم تقدیر از پیشکسوتان برگزیده، کارآفرین نمونه و صادرکننده برتر عصر امروز در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، علی اکبر ابراهیمی معاون دفتر چاپ و نشر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت کرد و گزارشی از اقدامات و فعالیت های انجام شده در این معاونت را ارائه کرد. 

در ادامه محمدعلی انصاری پور، رئیس اتحادیه چاپ خانه داران اصفهان صحبت کرد و گفت: من فکر می‌کنم که آقای صالحی سرمایه دارترین وزیر این کشور است چرا که این همه سرمایه و پشتوانه را در صنعت چاپ دارد و باید بدان افتخار کرد. اصحاب چاپ دل سوختگان و عاشقانی هستند که فقط بر سر عشق شان کار می کنند. این سرمایه‌گذاری و نیروی انسانی که این عزیزان در این صنعت گذاشته‌اند به جز عشق و علاقه به آن نیست. شما در هیچ صنعتی نمی‌توانید چنین افرادی را پیدا کنید که با این همه سرمایه گذاری و سختی‌ها باز هم پای کار بیایند. 

وی ادامه داد: ما جایگاه صنعت چاپ را از سال های پیش مطالبه کرده‌ایم اما امروز کمی دیگر دیر شده است. متاسفانه ظلمی که به صنعت چاپ شده است این است که هیچ وقت به عنوان یک صنعت بدان نگاه نشد. در دنیا، صنعت چاپ به عنوان سومین صنعت مولد شناخته می‌شود و از احترام و حمایت زیادی برخوردار است. خدمت مدیران ارشاد باید بگویم که مادر صنعت چاپ ما مریض است و نیاز به درمان دارد و متولی این مساله وزارت ارشاد است. ما آسیب های زیادی دیده این که البته بسیاری از آنان از جاهای دیگر بوده است اما انتظار داریم که وزارت ارشاد حل این مشکلات را پیگیری کند. روزگاری چندین خانواده از یک چاپخانه نان میخوردند اما امروز شرایط به گونه ای شده است که جوانان این خانواده ها دیگر رغبتی به ادامه این شغل ندارند. 

او به موانعی که سازمان مالیات و تامین اجتماعی بر سر راه آنان قرار داده است اشاره کرد و گفت: ما نیازی به تحریم های خارجی نداریم و همین دو سازمان برای نابودی صنعت چاپ کافی هستند. متاسفانه انتقال صنعت چاپ از وزارت ارشاد به وزارت صمت ور زمانی که باید رخ می داد، اتفاق نیفتاد. البته باید از وزارت ارشاد به دلیل اقدامی که در جهت تامین مواد اولیه به ویژه کاغذ و زینک داشتند تشکر کنم. این اقدام موثر باعث شد تا جلوی افزایش قیمت زینک گرفته شود. 

وی بیان داشت: من فکر می کنم که باید دیدمان را گسترده کنیم چرا که صنعت چاپ فقط نشر کتاب نیست. در دنیا ما برای ارائه محصول خود نیاز به بسته بندی نیز داریم که بسیار مهم است. در کنار این موارد، باید توجه مدیران را به موضوع مهم دیگری جلب کنم. کشور ما توانایی تولید کاغذ ندارد. بنابراین واردات کاغذ و مقوا آن هم از نوع گلاسه جز واجبات و الزامات است و خرید این محصولات را هم باید به عنوان مواد اولیه مدنظر قرار بدهیم. 

انصاری پور تصریح کرد: ما یک قانون به نام قانون کسب و کار داریم اما متاسفانه براساس اذعان مجلس، بعد از 10 سال، تنها 20 درصد این قانون اجرا شده است. معتقدم که اگر اجرای این قانون را پیگیری کنید و موانع را بردارید بسیاری از مشکلات حل می شود. در مورد مالیات باید بگویم براساس قانون، کلیه موسساتی که از وزارت ارشاد مجوز دارند معاف از پرداخت مالیات هستند اما این قانون نه تنها اجرا نشده است بلکه دو مقوله ارزش افزوده و گزارش فصلی نیز بدان اضافه شده است. از مدیران خواهشمندم که مشکل مالیات حل شود. هم چنین در مورد حق بیمه کارفرما باید بگویم در کشورهای پیشرفته هر چه قدر یک کارفرما بتواند اشتغال ایجاد کند از تسهیلات برخوردار می شود اما در این جا می گویند که اگر 5 تا کارگر بیشتر داشته باشید باید حق بیمه کارگران را کامل بپردازید. این موضوع کاملا سلیقه ای است. در پایان پیشنهاد میکنم که روز ملی صنعت چاپ به صورت دوره ای در استان های مختلف برگزار شود. هم چنین بهتر است که در انتخاب مدیران استانی دقت بیشتری شود. 

سخنران بعدی این مراسم، محمد اسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بود. او گفت: خوشبختانه لایحه ای که به مجلس آمد در کمیسیون تمام شده و مصوب شد و حالا در صف ورود به مجلس است. البته پیشنهاد کردیم تا با راهکارهایی این لوایح هر چه سریع تر وارد مجلس شده و تصویب شوند تا مشکلات صنعت چاپ کمتر شود. باید بگویم یکی از دلایلی که صنعت چاپ ما مظلوم واقع شده است این است که بعضی از مشکلات ما ساختاری و وابسته به نظامات ما است. در حقیقت تحریم های داخل خودمان بیشتر از تحریم های آمریکا تاثیرگذار است. در مورد مالیات بر ارزش افزوده باید بگویم که حق با صاحبان چاپ است و باید دولت کارهایی انجام دهد تا این مانع برداشته شود. هم چنین در مورد معافیت مالیاتی باید بگویم که این موضوع دردی درمان نشده است که سازمان مالیات بعضا آن را نادیده می گیرد. همه می دانند که کارهای فرهنگی ما معاف از مالیات است اما متاسفانه توجهی بدان صورت نمی‌گیرد.

در بخش دیگر این مراسم، سید عباس صالحی که نتوانسته بود در این مراسم حضور پیدا کند، با یک پیام تصویری روز ملی چاپ را تبریک گفت. او در این پیام تصویری گفت: مطمئنا صنعت چاپ، نقطه عطف تحولات بشر بوده و در انقلاب های علمی، اجتماعی، صنعتی، فناوری و ... نقش قابل توجهی داشته است. حقیقتا اگر صنعت چاپ نبود، بسیاری از تحولات بشری صورت نمیگرفت. اکنون صنعت چاپ باعث شده است که وجه روحی و معنوی زندگی بشری یعنی علم، فرهنگ و فناوری به صورت وسیع تر دیده شود. در 150 سال گذشته تحولات زیادی رخ داده و نقش چاپ در آن ملموس بوده است. باید از همه کسانی که در 150 سال گذشته تلاش کردند تا صنعت چاپ ادامه پیدا کند تشکر کنم.

سخنران بعدی، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد بود. او گفت: یکی از رویکردهای این جشنواره این است که پیشکسوتان این عرصه دیده شوند چرا که این صنعت سختی های زیادی را دیده است و افراد زیادی با عشق و علاقه بوان وارد شده اند. همان طور که از نام این جشنواره برمی آید، میخواهیم از کارآفرینان این حوزه تقدیر کنیم. متاسفانه در کشور ما، کارآفرینی به عنوان یک مقوله اخلاقی دیده نمیشود اما باید گفت کسی که برای دیگران شغل ایجاد می کند از ارزش اخلاقی بسیار بالایی برخوردار است. این که کسی بتواند موجب ارتزاق یک خانواده بشود، یک کار اخلاقی است. 

وی ادامه داد: معتقدم که اگر نتوانیم بر روی صادرات محصولات چاپی خود کار کنیم نمی توانیم این صنعت را نجات  بدهیم و آن را رشد بدهیم.پیدا کردن بازارهای صادراتی بسیار ارزشمند است. مشکل اساسی که در 2_ 3 سال اخیر در صنعت چاپ داشته‌ایم سردرگمی در حوزه سیاست گذاری و واگذاری آن است که باعث شده است مسیر را به صورت روشن نداشته باشیم ما نمیدانیم که کجاییم و وزارت صمت کجاست. در مورد مالیات جلسه ای داشتیم و امیدواریم نتایج خوبی در حوزه معافیت های مالیاتی داشته باشیم  

او در پایان گفت: شرایط صنعت چاپ از دو جهت سخت است؛ یکی شرایط مزمن است که مربوط به یکی دو سال اخیر نیست و دیگری مربوط به مواد اولیه است که به واسطه تحریم ها ایجاد شده است. 

در پایان این مراسم از تعدادی از پیشکسوتان، کارآفرینان، صادرکنندگان و مدیران برتر تقدیر به عمل آمد. 

پیشکسوتان برگزیده

محمدحسین شفیعی نیا
محمدرض رستگاری نجف آبادی
حسن فقیر قانع
حسن بشارت
اسماعیل صاحبی کاشانی

صادرکننده برتر

رسا توسلی بنابی

کارآفرین و نوآور نمونه

مصطفی حاجیلو
مجید خادمی

مدیر برتر 
سید موسی حسینی کاشانی، مدیر کل ارشاد استان قم

کارشناس برتر

عصمت جهانی کیا، کارشناس چاپ استان خراسان جنوبی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۹۰۲۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان