//
کدخبر: ۱۸۷۱۲۰ //
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه عنوان نمود:

لزوم تغییر تکنولوژی به خدمات در صادرات به کشور عراق

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: باید صادرات به عراق را به سمت تکنولوژی و خدمات تغییر دهیم

 لزوم تغییر تکنولوژی به خدمات در صادرات به کشور عراق
به گزارش فرتاک نیوز،

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه عراق دیگر کشوری وابسته به واردات از ایران نیست، گفت: باید شیوه صادرات به عراق را از کالا به تکنولوژی و خدمات تغییر دهیم.

کیوان کاشفی، با بیان اینکه عراق از دیرباز شریک تجاری اصلی ایران بوده، اظهار کرد: طی چند ماه گذشته عراق برای واردات برخی از کالاهای ایرانی محدودیت و ممنوعیت اعمال کرده است.

وی سیمان را از مهمترین این کالاها برشمرد که از سال گذشته آغاز شد و ادامه داد: تا کنون مقداری صادرات سیمان به صورت غیررسمی از طریق اقلیم کردستان انجام می‌شد که اکنون با یکسان شدن سیاست‌های گمرکی، در اقلیم هم ممنوع شده است.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، مشابه این محدودیت‌ها برای برخی اقلام دیگر مانند بستنی، دوغ، ماست و ... نیز وجود دارد.

کاشفی با اشاره به اینکه گفته می‌شود عراق این محدودیت‌ها را صرفا برای ایران اعمال کرده، گفت: بررسی‌های ما چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

وی افزود: ممکن است تعرفه‌ای که برای واردات از کشوری مانند ترکیه در نظر گرفته شده از ایران کمتر باشد، اما این تفاوت به دلیل آن است که قیمت تمام شده کالای ایرانی از کالای ترک پایین‌تر است و با اعمال این تعرفه‌ها قیمت هر دو کالا در عراق مشابه خواهد بود.

کاشفی درباره دلیل اعمال این محدودیت‌ها از سوی عراق یادآور شد: اولین دلیل رویکرد دولت جدید عراق برای تحول اقتصادی و حمایت از کالاهای تولید داخل این کشور است.

وی با بیان اینکه این سیاست های حمایتی معمولا در تمام کشورهای دنیا پیاده می‌شود، افزود: حتی در داخل کشور ما نیز به واسطه اعمال تعرفه‌ها برای واردات برخی کالاها محدودیت‌هایی اعمال می‌شود و از همین رو نمی‌توانیم به کشور عراق چندان خرده بگیریم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه اضافه کرد: از سوی دیگر پیش بینی می‌شود عراق به واسطه ذخایر عظیم نفت و گازی که دارد طی چند سال آینده به یکی از صادرکنندگان بزرگ اوپک تبدیل شود و فروش چهار، پنج میلیون بشکه نفت در روز ثروت عظیمی را در اختیار عراق قرار می‌دهد که آن را خرج تکمیل زیرساخت‌ها و رونق واحدهای تولیدی خود خواهد کرد و نسبت به بسیاری از اقلام دیگر ما نیز بی‌نیاز خواهد شد.

به گفته کاشفی، البته ممکن است نیاز عراق به برخی از کالاهای استراتژیک مانند محصولات پتروشیمی و ... تا چندین سال دیگر ادامه داشته باشد و بتوانیم همچنان این محصولات را به عراق بفروشیم.

وی معتقد است، مجموع این عوامل نشان می‌دهد عراق دیگر کشور مستاصلی که به همه چیز نیاز دارد و وارد کننده صرف است، نخواهد بود و ما نیز باید این دیدگاه را دور بریزیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به لزوم تغییر رویکرد صادرات به عراق، خاطرنشان کرد: باید به سمت صادرات تکنولوژی، تجارب سازندگی، خدمات فنی و مهندسی، تکنولوژی‌های کشاورزی و ... به عراق برویم.

کاشفی  حرکت به این سمت را نیازمند تقویت تشکل‌های اقتصادی و همچنین تشکیل کنسرسیوم‌های مختلف در استان و کشور دانست و اضافه کرد: به علاوه باید به سمت سرمایه‌گذاری‌های مستقیم و یا مشترک در عراق برویم.

وی از مزیت‌های این شیوه صادرات و سرمایه‌گذاری یاد کرد و ادامه داد: با این شیوه از قِبل یک سرمایه‌گذاری و یا صادرات تکنولوژی می‌توان تا سال‌ها سود برد.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، این شیوه صادرات ارزش بیشتری هم نسبت به صادرات کالاهای با وزن و حجم زیاد مانند سیمان و ... دارد.

کاشفی یادآور شد: به علاوه وقتی که ما وارد سرمایه‌گذاری‌های مشترک با عراق شویم و یا کارخانه‌ای با تکنولوژی‌های ایران در عراق احداث شود، پیوند ما نیز با این کشور عمیق تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه تعاملات ایران با عراق نیز باید دوسویه شود، عنوان کرد: در این سال‌ها تراز تجاری بین 90 تا 95 درصد به سمت ما مثبت بوده و این رویه باید کم کم به یک تجارت دو سویه تبدیل شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه اضافه کرد: در هر صورت در کنار توجه به بازار عراق، نباید صرفا به این کشور محدود شویم، بلکه باید به دنبال بازارهای صادراتی جدید باشیم.

وی سوریه را از مهمترین این بازارها برشمرد و افزود: به نظر می‌رسد در یکسال آینده ایران سهم قابل توجهی در بازارهای این کشور داشته باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۷۱۲۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان