//
کدخبر: ۱۵۳۲۸۱ //

دلیل افزایش بیکاری در ‌آذربایجان‌غربی چیست؟

یکی از مهمترین مسائلی که سبب افزایش بیکاری در کشور به ویژه در آذربایجان‌غربی شده نداشتن مهارت کافی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای یافتن کار مناسب و کارآفرینی است.

دلیل افزایش بیکاری در ‌آذربایجان‌غربی چیست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

براساس آخرین آمار و اطلاعات بیکاری در آذربایجان‌غربی به 14.9 درصد رسید که در این میان سردشت با داشتن23.1 درصد از این آمار بالاترین نرخ بیکاری در استان را داشته و ‌رتبه 17بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را در استان به خود اختصاص داده است.

هم اکنون بزرگترین مشکل و دغدغه جوانان و فارغ التحصیلان کمبود و حتی نبود کار مناسب در حیطه رشته تحصیلی خود است و بیشترین نرخ بیکاری را رده‌های سنی 15 تا 29 سال را در بر گرفته است.

به گفته کارشناسان هم اکنون بیش از 40 درصد جمعیت بیکاران ایران‌ را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهد.

یکی از عمده‌ترین دلایل افزایش بیکاری نبود خلاقیت و کارآفرینی در زمینه شغلی و حرفه‌ای است که این موضوع در کشورهای پیشرفته مورد توجه خاصی قرار دارد.

 داشتن شغل مناسب نیاز به مهارت‌های ویژه‌ای دارد که متاسفانه در برنامه‌های آموزشی ما از ابتدا تا تحصیلات دانشگاهی آموزش‌ها به حالت تئوری و سطحی انجام می‌گیرد و هیچ توجهی به یاد‌گیری عملی دانشجو و دانش‌آموزان نمی‌شود.

نداشتن مهارت کافی دانش‌آموزان و دانشجویان و کوتاهی فاحشی که در این مورد از طرف سازمان‌های آموزشی تا به امروز  انجام شده مشکلات بیکاری را بسیار جدی‌تر کرده و اکنون نیز نیاز به توجه وزارت کار به این مشکل بیش از پیش احساس می‌شود.

بر اساس آمارها بالاترین نرخ بیکاری جمعییت فارغ‌التحصیلان یا در حال تحصیل را استان کرمانشاه با 36.2 درصد و کمترین میزان را استان قم با11.3 درصد دارد.

رشد بی‌رویه دانشگاه‌ها عاملی در افزایش بیکاری

از دیگر دلایل افزایش نرخ بیکاری را می‌توان گسترش بی‌رویه دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی در اقصی نقاط کشور دانست که  متاسفانه امروزه دانشگاه رفتن به یک امر بدیهی برای جوانان ایرانی تبدیل شده است.

پذیرش بیش از حد دانشگاه‌ها در رشته‌هایی که خروجی قابل توجهی ندارند و بی توجهی به این موضوع نقش بسزایی در افزایش بیکاری می‌تواند داشته باشد. رشته مدیریت امور بانکی یکی از رشته‌هایی است که در سال 92 برای اولین بار در ارومیه دانشجو ثبت نام کرد و در این 6 سال تعداد انگشت شماری از فارغ‌التحصیلان این ‌رشته به کار دلخواه و مرتبط با زمینه تحصیل خود پرداختند و تعداد زیادی از این‌ فارغ‌التحصیلان بیکار هستند و دانشگاه بدون توجه به این موضوع همچنان دانشجویان بیشتری را در این رشته پذیرش می‌کند.

یکی از معضلات جامعه کمبود اطلاع‌رسانی صحیح در زمینه نیازهای واقعی جامعه و اقتصاد کشور است و در این میان علاقه دانشجویان برای تحصیل در یک رشته تحصیلی بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های کاری، نیاز جامعه و علاقه خویش به رشته مورد نظر می‌تواند در افزایش بیکاری تاثیر چشم‌گیری داشته باشد.

متاسفانه پرطرفدارترین رشته‌ها در ایران رشته‌هایی هستند که قابلیت جذب فارغ‌التحصیلانشان در بازار کار کم است و در این راه نیز مسئولان می‌توانند با مطالعه تجربیات کشورهای موفق ‌در زمینه اقتصاد‌‌ راه‌کارهای مناسب و کار آمدتری را برای حل معضل بیکاری پیدا‌ کند.

یکی از مهم‌ترین منابع اقتصادی هر کشور نیروی انسانی است که در کشور ما متاسفانه از این منبع هم مانند منابع دیگر استفاده بهینه و کارآمدی نمی‌شود و جامعه را با مشکل شدید بیکاری روبرو می‌کند علاوه بر آن بیکاری می‌تواند ارتباط نزدیکی با امنیت جامعه نیز داشته باشد و این معضل عواقب جبران‌ناپذیری را برای جامعه دربردارد.

بیکاری در آسیب‌های روحی و روانی جوانان نقش بسزایی دارد که افسردگی شدید جوانان، پررنگ‌تر شدن مشکلات اقتصادی و در نتیجه آمار تکان دهنده خودکشی افراد به ویژه جوانان که به صورت بلند مدت از بیکاری رنج می‌برند را در بر می‌گیرد.

بیکاری در آذربایجان‌غربی 8.2 درصد بیشتر از میانگین کشوری

رضانقی‌زاده مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌غربی در 24 شهریور ماه امسال در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، اظهار داشت: نرخ بیکاری در کشور 12.1درصد است و متاسفانه این میزان در آذربایجان‌غربی در سه ماهه نخست امسال 14.9 درصد ثبت شده که نسبت‌ به میانگین کشوری 2.8 درصد بیشتر است.

وی افزود: با تمامی تلاش‌هایی که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌غربی برای کاهش آمار بیکاری انجام‌ می‌دهد هنوز تعداد زیادی بیکار در استان وجود دارد.

نقی‌زاده گفته است: طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از سوی وزارت کار اجرا می‌شود که هدف این‌ طرح توانمند‌سازی نیروهای کار برای ورود به بازار کار و ایجاد انگیزه برای دانشجویان است.

85 درصد از جامعه بیکاران‌ آذربایجان غربی ‌فاقد مهارت هستند

نقی‌زاده در خرداد ماه امسال آمار بیکاران فاقد مهارت را به این صورت بیان کرد و گفت: هشت هزار و 358 نفر از  جمعیت آذربایجا‌ن غربی که  85 درصد از جامعه بیکاران‌ را شامل می‌شوند ‌فاقد مهارت لازم برای کار هستند و در این میان زنان با جمعیت یک هزار و 455 نفر با تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم و مردان با سه هزار و 761 نفر دارای شرایط دیپلم و زیر دیپلم در این استان هستند که پنج هزار و 216 نفر از کل جمعیت آذربایجان‌غربی را شامل می‌شود.

 عضو شورای شهر ارومیه در شهریور ماه امسال اظهار داشت: تعطیلی و رکود واحدهای صنعتی مشکلات بیکاری را بیش از پیش تشدید کرده و افرادی که در این واحدها مشغول به کار بودند نیز هم‌اکنون در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برند.

حسین پناهی با اشاره به مشکلات واحدهای صنعتی گفته است: متاسفانه سیستم‌های نظارتی مربوط به این واحدها در آذربایجان‌غربی وظایف خود را درست انجام نمی‌دهند و واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی با مشکلات مالی روبرو بوده و نمی‌توانند فعالیت‌های لازم را انجام دهند.

گزارش از بیتا نقشی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۳۲۸۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان