//
کدخبر: ۱۴۲۴۰ //
عید ایرانی با کالای ایرانی؛

تن پوش وطنی بر قامت ایرانی

درآستانه نوروز، انواع پوشاک از پرتقاضا ترین کالای مورد نیاز مردم کشورمان به شمار می رود و بازار 11 میلیارد دلاری البسه جای بیشتری را در سبد خانوار اشغال می کند، از این رو ، این ایام فرصت طلایی برای حمایت از صنعت پوشاک کشورمان و کارگران این بنگاه های تولیدی است.

تن پوش وطنی بر قامت ایرانی
به گزارش فرتاک نیوز،

نماد ادای رسم و آیین نونوار شدن، خرید لباس نو است و پایبندی به این آیین کهن باعث شده که یکی از اقلامی که روزهای آخر سال در آستانه فرارسیدن نوروز تقاضا برای خرید آن در بازار به طور چشمگیری افزایش می یابد، انواع پوشاک باشد.

در حالی که بازار پوشاک ایران مملو از برندهای متفاوت داخلی و خارجی است، می طلبد در این ایامِ اوج تقاضا برای خرید عیدانه با هدف حمایت از تولید داخل و حفظ و افزایش اشتغالزایی در این حوزه، با همت و اراده ملی به سمت خرید کالای ایرانی و تن پوش وطنی گام برداریم.

به طور قطع خرید کالای ایرانی یک اقدام برد- برد در راستای تامین منافع شخصی ، ملی و در نهایت تقویت بنگاه های تولیدی است چراکه در طول چند سال اخیر شاهد ارتقای کیفیت تولیدات داخلی به ویژه در بخش پوشاک هستیم و با خرید ارزان تر نسبت به برندهای خارجی می توانیم همان کالای مورد نیاز را تهیه کنیم و در عین حال گام های محکمی در جهت تقویت تولید داخل برداشته ایم چرا که با خرید هر کالای ساخت داخل، امنیت شغل یک کارگر و حیات یک بنگاه تولیدی را تضمین کرده ایم.

از سوی دیگر، طبق گزارش های رسمی سرانه هزینه پوشاک خانوار 1.5 میلیون تومان است که با احتساب 22.8 میلیون خانوار، ارزش بازار پوشاک ایران مبلغی حدود 11 میلیارد دلار است، از این رو در رقابت با انواع برندهای خارجی در بازار ایران باید کوشید تا برندهای ساخت داخل در شرایط رقابتی سهم بیشتری از این بازار به دست بیاورند.

حال اینکه امروز بزرگ ترین مانع رشد صنایع پوشاک در کشورمان ورود پوشاک از مبادی غیر رسمی و فراگیری قاچاق در این حوزه است که تاثیرگذارترین و کاربردی ترین راهکار مبارزه با قاچاق پوشاک، «نه» به این اجناس در بازار و انتخاب کالای ایرانی با کیفیت است.

**ثبت 200 برند پوشاک ایرانی در یک سال

طبق اعلام دفتر صنایع نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سهم هزینه پوشاک از کل سبد خانوار چیزی بیش از 8 درصد بود که به دلیل کاهش قدرت خرید مردم این رقم امروز به 6 درصد رسیده است.

از سوی دیگر پیش بینی می شود، ارزش بازار پوشاک ایران در سال های آینده به بیش از 20 میلیارد دلار افرایش پیدا کند که تحقق این امر در بازه زمانی کوتاه تر بستگی به میزان حمایت مردم و مصرف کنندگان از برنده های ساخت کشورمان دارد.

«علی فاضلی» رییس اتاق اصناف ایران در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا با اشاره به ضرورت حمایت از برندهای تولید داخل و تقویت تولیدی های پوشاک ایرانی اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به ارتقای کیفیت تولیدات داخل در چند سال گذشته در برخی از حوزه ها مانند صنایع پوشاک، این کالا ها در بازار با اقبال عمومی مواجه شدند و با افزایش خرید کالای تولید داخل سطح اشتغال در کشورمان افزایش پیدا می کند.

وی با تقدیر از اقدام خبرگزاری ایرنا برای راه اندازی «پویش حمایت از تولید داخل» گفت: یکی از اهرم های افزایش استقبال از تولیدات داخلی، اطلاع رسانی و فعالیت رسانه ها در این حوزه است که خوب است این اقدام خبرگزاری ایرنا در سایر رسانه ها هم آغاز شود.

فاضلی با اشاره افزایش خرید کالای ایرانی در بازارهای داخلی، گفت: در سال جاری موضوع خرید کالای ایرانی در بازارهای مختلف به طور قابل توجهی نسبت به سال های گذشته افزایش پیدا کرد که این افزایش فروش در صنایع پوشاک بیشترین میزان را داشت.

رییس اتاق اصناف با تاکید بر اینکه صنایع پوشاک گستره بسیارعظیمی دارد و چندین صنف را در بر می گیرد، افزود: این روزها شاهد آن هستیم در نمایشگاه های بهاره که صرفا محل فروش کالا و محصولات با برندهای ایرانی است، مردم استقبال بسیار چشم گیری از پوشاک تولید داخل دارند.

فاضلی با تاکید براینکه وظیفه مردم و دولت در قبال تولید داخل اتخاذ سیاست های تقویت تولید داخل با برندسازی در این حوزه است، گفت: امسال توانستیم 200 برند داخلی را در حوزه پوشاک به ثبت برسانیم که محصولات این برندها کیفیت یکسانی با کالای مشابه خارج آن دارند . البته هنوز به سطح ایده آل نرسیده ایم اما بر این باور هستیم که در یک برنامه 4 ساله می توانیم مشکلات صنعت پوشاک را در کشورمان رفع کنیم.

وی با اشاره به افزایش گرایش مردم به خرید پوشاک تولید داخل اظهار داشت: برخی ها معتقد هستند، از آنجایی که قدرت خرید مردم نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده به سمت خرید کالای ایرانی روی آورده اند اما مخالف این ادعا هستم چرا که مطالعات نشان می دهد دلیل اصلی استفاده از انواع پوشاک ایرانی، ارتقای کیفیت تولیدات است و نه کاهش قدرت خرید.

رییس اتاق اصناف با اشاره به جذب سرمایه های خارجی برای گسترش صنایع پوشاک، گفت: خوشبختانه در سال جاری توانستیم با چند شرکت خارجی از جمله ایتالیایی ها که صاحب برندهای معتبر پوشاک در دنیا هستند، مذاکراتی را برای تولیدات مشترک در ایران داشته باشیم که این امر می تواند اولین گام گسترش صنایع پوشاک در ایران باشد.

وی افزود: یکی دیگر از مهم ترین محور مذاکراتمان با این شرکت های خارجی مسئله آموزش نیروی انسانی در صنایع پوشاک است که این روزها نیاز جدی در ین حوزه احساس می شود.

** رقابت ناجوانمردانه قاچاق با برندهای ایرانی

همانطور که گفته شد، یکی از مهم ترین موانع رشد و گسترش صنایع پوشاک و واحدهای تولیدی در این حوزه فراگیری قاچاق لباس از کشورهای همسایه به کشورمان است. در حالی که حجم صادرات پوشاک از ترکیه سالانه 5 میلیارد دلار است.

آمار رسمی گمرک می گوید که حجم صادرات پوشاک ترکیه به ایران سالانه حدود 50 میلیون دلار است. این اعداد و ارقام نشان می دهند که درصد بسیاری از پوشاک از کشور ترکیه به صورت قاچاق وارد بازارهای کشورمان می شود.

در این باره رییس اتاق اصناف با اشاره حجم قابل توجهی از واردات پوشاک به ایران از طریق قاچاق اظهار داشت: مبارزه با قاچاق کالا در بخش پوشاک علی رغم همه پیگیری ها، جدی به نظر نمی رسد البته در طول چند سال اخیر واردات پوشاک به صورت قاچاق به بازارهای کشورمان تا 25 درصد کاهش پیدا کرده است که معتقد هستم، یکی از عوامل تاثیر گذار در کاهش قاچاق، کالای تولید داخلی است.

وی با بیان اینکه امروز از مهم ترین مشکلات صنعت پوشاک کشورمان واردات بی رویه است، تاکید کرد: به هیچ وجه مخالف واردات کالا از مبادی رسمی نیستم اما معتقدم باید در شرایط برابر با برندهای خارجی رقابت کنیم امروز شاهد واردات پوشاک از مبادی غیر رسمی هستیم که این امر در یک شرایط رقابتی نابرابر به صنعت کشورمان آسیب وارد کرده است.

فاضلی با بیان اینکه حجم عمده واردات قاچاق پوشاک از کشور ترکیه انجام می شود، گفت: در شرایطی که کالاهای تولید داخل از کیفیت بسیار بالاتری از اجناس درجه سومی از کشور ترکیه وارد می شود، برخوردار است، مردم باید با یک همت ملی برای ریشه کن کردن قاچاق، تولید داخل را به این کالاهای مسموم ترجیح دهند.

** آینده روشن صنعت پوشاک و الزام حمایت مردمی

در حالی که ارزش بازار مصرف پوشاک جهان بیش از یک هزار و 200 میلیارد دلار برآورد شده و پیش بینی می شود در سال 2025 از مرز دو هزار میلیارد دلار بگذرد، صنایع نساجی و پوشاک ایران با 103 میلیارد دلار صادرات، تنها دو دهم درصد از صادرات نساجی و پوشاک جهان را به خود اختصاص داده است.

صنعت پوشاک کشورمان با صادرات 80 میلیون دلاری در رتبه 87 جهان، در بخش نساجی با 950 میلیون دلار در رتبه 33 قرار دارد که می توان با حمایت از این صنعت جایگاه و رتبه کشورمان در این حوزه را ارتقا بخشیم.

این درحالی است که ظرفیت اسمی تولید انواع پوشاک در ایران 360 هزار تن اعلام شده، فقط در 300 هزار تن از این ظرفیت، تولید انجام می شود و به طور افزایش تولید بستگی به استقبال مردم از برندهای داخلی دارد.

تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی هم چیزی جز این نیست که مصرف کنندگان کالای ایرانی را به کالای مشابه خارجی آن در بازار ترجیح دهند که این امر در نهایت به معنای تحقق رویکرد و سیاست دوران زایی و برون نگری اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۲۴۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان