//
کدخبر: ۱۴۰۳۸۳ //

وعده‌هایی که سفره کارگران را پر نکرد/ ۱۳ میلیون کارگر زیر خط فقرند؟

کاهش قدرت خرید و افزایش قیمت‌کالاهای اساسی ۱۳ میلیون کارگر ایرانی را به زیر خط فقر رسانده است.

وعده‌هایی که سفره کارگران را پر نکرد/ ۱۳ میلیون کارگر زیر خط فقرند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

قیمت کالاهای اساسی در ماه‌های گذشته به دلیل عدم نظارت دقیق و افزایش هزینه‌های تولید روند صعودی پیدا کرد و این امر موجب ایجاد رکودی فراگیر در صنایع شده است.

بر اساس این گزارش، با وجود ثابت ماندن درآمد خانوار اما قیمت کالاهای ضروری در سبد معیشت روزبه‌روز در حال افزایش است به طوری‌که اعلام نرخ تورم ماهانه در پایان مردادماه نیز نشانگر همین موضوع است.

افزایش نرخ ارز در بازار آزاد بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها در بازار شد در حالی‌که بسیاری از کالاهای تولید داخل ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با نوسان ارز ندارند اما دامن زدن به این شرایط موجب نارضایتی عمومی و افزایش هزینه‌های خانوار شد.

با نگاهی به میزان دستمزد دریافتی کارگران در سال ۹۷ که با افزایش ۱۹/۸ درصدی همراه بود باز هم قدرت خرید از دست رفته در سال‌های گذشته جبران نشد؛ به عبارتی دیگر اکنون دستمزد یک کارگر در بنگاه‌ها یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود که بررسی هزینه‌های سبد معیشت طبق آمارهای بانک مرکزی نشان از افزایش یک میلیون تومانی نسبت به سال گذشته دارد؛ با این حساب حداقل هزینه تأمین سبد معیشت که در سال ۹۶ دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شده بود اکنون این رقم به سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نزدیک شده است.

با این حساب یک خانواده کارگری ۴ نفره با درآمد حداقل سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی توان اداره زندگی با حداقل‌های موجود را خواهد داشت در حالی‌که دریافتی کارگر در شرایط حاضر تنها ۴۰ درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.

در این باره نمایندگان کارگران در شورای عالی کار در تلاش هستند تا با ارائه طرحی مزد کارگران را برای دومین بار با توجه به شرایط ویژه افزایش دهند اما گروه‌های کارفرمایی صراحتاً با این پیشنهاد مخالفت کرده‌اند.

از طرفی دولت هنوز پیشنهاد رسمی خود را برای حمایت از قشر زحمتکش کارگر و کارمند ارائه نداده است تا قدرت خرید از دست رفته به شکلی جبران شود.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۰۳۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان