//
کدخبر: ۶۶۶۱۰ //

اقدامات دولت برای جلوگیری از تورم کالاهای اساسی

جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی یکی از تاکیدات دولت برای حفظ تورم تک رقمی و جلوگیری از تحمیل فشار بر سفره های مردم بوده است.

اقدامات دولت برای جلوگیری از تورم کالاهای اساسی
به گزارش فرتاک نیوز،

ماجرای ورود رئیس جمهور به مساله گرانی نان و جلوگیری از افزایش قیمت آن یکی از نمونه هاست که در یک ماه گذشته شاهد بودیم. این مساله مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بوده است و اگرچه همچنان جای نظارت بیشتر احساس می شود اما نکته قابل توجه آمارهای منابع رسمی از جمله بانک مرکزی از قیمت کالاهای اساسی در یک سال گذشته است.

 

‌تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از قیمت کالاهای اساسی نشان می دهد قیمت بسیاری از خوراکی ها در یک سال گذشته پایین تر از نرخ تورم و در واقع تک رقمی بوده است. براساس اعلام بانک مرکزی، در هفته منتهی به یکم دی ماه متوسط قیمت متوسط خرده فروشی لبنیات ۴.۳ درصد، برنج ۲.۲ درصد، حبوب ۳.۲ درصد، گوشت مرغ ۷.۵ درصد، روغن نباتی ۲.۲ افزایش و قیمت قند و شکر ۱۲.۷ درصد کاهش داشته است. این در شرایطی است که در برخی کالاها نیز از جمله تخم مرغ، میوه و سبزی، گوشت قرمز و چای شاهد افزایش تورم بوده‌ایم.

 

یکی از کالاهایی که در روزهای اخیر با گرانی همراه بوده قیمت تخم مرغ در بازار است. رییس ستاد تنظیم بازار عمده ترین دلیل گرانی آن را آنفلوآنزای مرغی و از بین رفتن مرغ های تخم گذار عنوان کرده و گفت: با وجود همه اقدامات از جمله توقف صادرات مرغ و تخم مرغ تلف شدن مرغ ها باعث کمبود تخم مرغ در کشور شده و با واردات ۲۰ هزار تن تخم مرغ به زودی شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود.

 

محسن بهرامی ارض اقدس، دبیر ستاد تنظیم بازار با اشاره به برنامه ریزی دولت برای حل مشکل کمبود مرغ و تخم مرغ در کشور گفت: شیوع آنفلوآنزای مرغی باعث شد تا با وجود ممنوعیت صادرات و همه اقداماتی که دراین زمینه صورت گرفت، شاهد کاهش عرضه مرغ و تخم مرغ باشیم.

 

وی با اشاره به توقف صادرات تخم مرغ و مرغ و همچنین برنامه ریزی دولت برای افزایش دوره نگهداری مرغ های آسیب ندیده گفت: با این وجود شیوع آنفلوآنزای مرغی در ۵۲ کشور جهان و تشدید این وضعیت به دلیل سرما باعث از بین رفتن ۱۱.۵ میلیون مرغ تخم گذار از چرخه تولید و در نهایت کمبود تخم مرغ شده است. به گفته وی با ورود تخم مرغ های وارداتی و توزیع آن به قیمت مصوب، کسری تخم مرغ جبران و قیمت ها کاهش پیدا می کند.

 

علی‌اکبر مهرفرد، معاون وزیر جهادکشاورزی نیز از آغاز توزیع تخم‌مرغ وارداتی از امروز خبر داد و گفت: هر شانه تخم‌مرغ باید به قیمت مصوب ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان و هر شانه تخم‌مرغ شیرینگ پک (بسته بندی شده) باید ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان در بازار مصرف فروخته شود.

 

وی با بیان اینکه وزارت کشاورزی از ماه گذشته اجازه واردات این محصول را برای تنظیم بازار صادر کرده بود، افزود: اینکه عنوان می شود ورود دیرهنگام به این مساله داشتیم صحیح نیست؛ چرا که بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که در سال گذشته رخ داد، معمولا در فصل تابستان فروکش پیدا می‌کند اما این بار این اتفاق نیفتاد و چنین بیماری‌ها و پیامدها و آسیب‌های احتمالی آن غیرقابل پیش‌بینی و محاسبه است و تنظیم بازار تخم‌مرغ و واردات در صورت نیاز بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی به اتحادیه و تشکل بخش خصوصی واگذار شده است و وزارت جهاد کشاورزی بر روند آن نظارت کامل دارد و خواهد داشت.

 

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال گذشته ایران با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مواجه شد، گفت: این اتفاق و حادثه غیرمترقبه حذف گله‌های مولد آلوده و در نتیجه کاهش تولید ناشی از آن را در پی داشت و در این میان نیز ۳۰ کشور جهان با همین بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و مشکلاتی مشابه ایران دارند.

 

این اظهارات در شرایطی است که هم اکنون نیز برای تعادل بازار مرغ در شب عید توافقاتی صورت گرفته است. بر این اساس با توافقات سه‌جانبه بین معاونت تولیدات دامی، بورس کالای ایران و انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه برنامه ریزی شده تا حداقل ۲۰ درصد از تولید ماهانه جوجه یک‌روزه در بورس کالا عرضه شود.

 

از سویی دیگر گرانی برنج، میوه و گوشت قرمز نیز از دیگر مواردی بوده که در یک سال گذشته شاهد بودیم و بر این اساس با ورود ستاد تنظیم بازار و عرضه این محصولات التهاب بازار برطرف شده است. در این راستا هماهنگی های لازم بین وزارت صنعت و کشاورزی نیز برای عرضه کافی محصولات غذایی صورت گرفته است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: برنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۶۶۱۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان