//
کدخبر: ۱۳۵۱۷۵ //

ادعای تحلیلگر بازار نفت؛کشورهای عربی علنا دشمن ما هستند و شمشیر را از رو بسته‌اند

یک تحلیلگر بازار نفت گفت: روسیه آنگونه که ما تصور می‌کنیم شریک ما نیست، این کشور طی سال‌ها اصلا اجازه نداد گاز ایران به سمت اروپا برود، حتی کارشکنی کرده که ما حتی نتوانیم به کشورهای اطراف هم گاز ارسال کنیم.

ادعای تحلیلگر بازار نفت؛کشورهای عربی علنا دشمن ما هستند و شمشیر را از رو بسته‌اند
به گزارش فرتاک نیوز،

مرتضی بهروزی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار، در ارزیابی عملکرد اعضای اوپک با توجه به تحریم‌های پیش‌رو اظهار داشت: اعضای اوپک می‌دانند تصمیم گیری در این این سازمان بر مبنای اجماع است اگر یک کشور مخالف باشد هیچ تصمیمی اتخاذ نخواهد شد، آنها می‌دانستند ایران مخالف افزایش تولید بود بنابراین مسلما نباید خودشان را خراب کرده و کاری خلاف قوانین اوپک انجام دهند.

وی افزود: اما واقعیت این است که در حال حاضر تولید نفت روسیه به بالاترین رقم از زمان شوروری سابق رسیده است یعنی این کشور تمام توان خود را بکار برده که افزایش تولید داشته باشد، همچنین عربستان تلاش می‌کند سقف تولید را حفظ کند یعنی به حدی برساند که بازار را پر کند.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی خاطرنشان کرد: مسئله این است که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم کشورهای دیگر حدود 900 هزار بشکه‌ای که نفت ایران از بازار خارج شده جبران کرده و نگذاشته‌اند بازار با کمبود مواجه شود.

وی گفت: اگر تغییری در سیاست‌های آمریکا رخ ندهد و ترامپ بخواهد محکم پشت جریان تحریم‌های نفتی ایران بایستد عملا ما بخش بزرگی از بازارمان را از دست خواهیم داد،  مسئله این است که اگر آمریکا بخواهد نفت ایران را از بازار خارج کند مسلما عربستان استقبال خواهد کرد و روسیه هم نشان داده که دنبال منافع ملی خودش است و اینگونه نیست که شریک استراتژیک ما باشد.

بهروزی‌فر یادآور شد: روسیه رقیب ما در بازار نفت و گاز است و نشان داده هرجا توانسته از ما استفاده کرده، با ما بازی کرده و یا ما را کنار گذاشته است تا منافع خودش را تامین کند. اطلاعات بازار نیز نشان می‌‌دهد روسیه طی چند ماه گذشته افزایش تولید داشته و تا جایی که توانسته جای ما را پر کرده است.

وی بیان کرد: در سه ماهه پاییز به خاطر تغییرات فصلی که بوجود می‌آید حداقل تقاضا را خواهیم داشت به همین خاطر کسی نگرانی برای بازار ندارد، از طرفی باید در نظر داشت عربستان و روسیه به عنوان بزرگترین صادرکنندگان نفت دنیا نمی‌خواهند قیمت‌ها پایین بیاید زیرا با توجه به اینکه بیشترین حجم صادرات متعلق به این دو کشور است، بیشترین ضرر را نیز خواهند کرد.

این تحلیلگر بازار نفت مدعی شد: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مثل عربستان، امارات و کویت علنا دشمن ما هستند و شمشیر را از رو بسته‌اند، از طرفی روسیه آنگونه که ما تصور می‌کنیم شریک ما نیست، این کشور طی سال‌ها اصلا اجازه نداد گاز ایران به سمت اروپا برود، حتی کارشکنی کرده که ما حتی نتوانیم به کشورهای اطراف هم گاز ارسال کنیم، مثلا به عنوان سرمایه گذار پا پیش می‌گذارد و کاری می‌کند که پروژه بخوابد، یعنی در واقع دنبال سرمایه گذاری نیستند فقط می‌خواهند ایران را از میدان خارج کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۵۱۷۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان