//
کدخبر: ۱۰۷۱۹۴ //
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج:

سهم کردستان از سرمایه‌گذاری دولتی کمتر از ۲هزارم درصد است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت: به طور متوسط 70 درصد از بودجه کشور به شرکت‌های بزرگ دولتی اختصاص یافته است که سهم کردستان به دلیل عدم وجود شرکت‌های دولتی کمتر از 2هزارم درصد است.

سهم کردستان از سرمایه‌گذاری دولتی کمتر از 2هزارم درصد است
به گزارش فرتاک نیوز،

سیدکمال حسینی شامگاه امروز در نشست شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولتی استان کردستان، اظهار کرد: سهم تولید ناخالص داخلی در استان با اینکه دو درصد از جمعیت کشور را داراست 94 صدم درصد یعنی کمتر از یک درصد است.

وی خاطرنشان کرد: براساس تجزیه و تحلیل بودجه در سال‌های متوالی به طور متوسط 70 درصد از بودجه کشور به شرکت‌های بزرگ دولتی اختصاص یافته است که از این میزان سهم استان کردستان به دلیل سرمایه‌گذاری اندک بخش دولتی و عدم وجود شرکت‌های دولتی کمتر از 2هزارم درصد است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج تصریح کرد: این مسئله در حالی است که تقریبا نسبت سهم بودجه به تولید ناخالص داخلی کشور به طور متوسط حدود 65 درصد است، به عبارتی به دلیل ماهیت بودن اقتصاد نظام بودجه‌ریزی سنتی کشور در سنوات گذشته، استان کردستان به طور متوسط از 66 درصد بودجه دولتی بی‌بهره بوده است.

وی تصریح کرد: همچنین سهم استان کردستان از ارزش افزوده صنعتی کل کشور براساس آمار در سالیان اخیر حدود 17 صدم درصد است که این نشانگر سهم اندک و عقب ماندگی صنعتی این استان است.

حسینی خاطرنشان کرد: ما صنعتگران و فعالین اقتصادی و تولیدکنندگان مدت‌هاست شرایط سخت و بحرانی مملکت را با تمام وجود حس و درک کرده‌ایم و باور راسخی به بحران‌های اقتصادی کشور داشته‌ایم، آلارم‌ها و زنگ‌ خطرها را در سطح استانی و ملی بارها به صدا درآورده‌ایم.

وی اذعان کرد: در بخش خصوصی باور داریم که در جنگ و جدال اقتصادی به سر می‌بریم و با تحمل و استقامت در این جنگ نقش‌آفرینی می‌کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج افزود: اگر شفاف بگویم و از تعارفات بگذریم واقعا همواره در حق بخش صنعت به عنوان پایدارترین بخش اشتغال اجحاف شده است و در سال‌های گذشته بخش صنعت به کلی رها شده و به قهقرا می‌رفت.

وی گفت: شعارهای امیدوارکننده با تعاملات بین‌المللی و برنامه‌های برجام، بخش تولید و صنعت دوباره امیدوارانه جان گرفت و با این امیدها نفسی تازه کرد و به انتظار برآیند قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار 5 سال است که نیمه جان می‌سوزد و می‌سازد و می‌افتد و به پامی‌خیزد!

حسینی با بیان اینکه خصلت صنایع کوچک که می‌تواند هم فرصت و هم تهدید باشد در حقیقت کالبد کوچکی است که با کوچکترین حمایت مثبت اوج می‌گیرد و با کوچکترین تهدید و محرک منفی به زانو در می‌آید.

وی اذعان کرد: با علم اینکه می‌دانیم ایجاد یک شغل جدید چند برابر حفظ و نگهداری شغل موجود هزینه‌بر است انتظار می‌رفت در موازات و قالب تسهیلات ارزان قیمت همچون طرح اشتغال پایدرا روستایی برنامه‌ای برای واحدهای صنایع کوچک داشته باشیم، چرا که تسهیلات این طرح 95 درصد صنایع کوچک را شامل نمی‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج اضافه کرد: ارز تامین مواد اولیه 4 هزار و 200 تومانی را بررسی کنید که کارآفرینان صنایع کوچک در صف‌های طولانی اندر خم یک کوچه هستند و دلالان و واسطه‌ها با استفاده از روابط و رانت عرصه را برای صنایع کوچک تنگ کرده‌اند.

وی افزود: امروز صنایع کوچک نیازمند قانون و مصوبه معافیت بیمه‌ای سهم کارفرمایان همانند ماده 103 و 80 است، که متاسفانه در این شرایط بد اقتصادی این معافیت‌ها حذف شده و فشار پرداخت بیمه حدود 400 هزار تومان ماهیانه برای هر نفر به گردن کارفرما سنگینی می‌کند.

حسینی اضافه کرد: امید داشتیم قوانین جدید مالیاتی در شناسای افرادی که فرار مالیاتی دارند و بدون شناسنامه فعالیت می‌کنند و به کار برده شود و فشار بر روی تولیدکنندگان و صنایع کوچک کمتر باشد اما متاسفانه هرسال به نسبت سال قبل عمده درآمد امور مالیاتی بر روی تولید کنندگان شناسنامه‌دار صنعتی هدف‌گذاری و تامین می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۷۱۹۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان