//
کدخبر: ۷۰۲۸ //
مجذوبی پژهشگر برتر کشور:

پایان‌نامه فروشی در دانشگاه‌ها اتفاق افتاده است

من 10 عنوان کتاب منتشر کرده‌ام که هفت عنوان آن تالیف و سه عنوان ترجمه است حدود 100 مقاله منتشر کرده‌ام، حدود 15 طرح پژوهشی داشته‌ام که به فن‌آوری رسیده است

پایان‌نامه فروشی در دانشگاه‌ها اتفاق افتاده است

به گزارش - فرتاک نیوز: دکتر غلام­حسین مجذوبی یکی از دانشمندان شناخته شده دانشگاه بوعلی در همدان است او این روزها علاوه بر تدریس و پژوهش در دانشگاه ریاست بنیاد نخبگان همدان را هم  برعهده دارد.

مجذوبی درحوزه پژوهش مقام­‌های زیادی کسب کرده و بارهای طرح‌­هایش در جشنواره‌­های بین‌المللی و کشوری مطرح و برگزیده شده است.

آخرین موفقیت او کسب مقام پژوهشگر برتر وزارت علوم در سال جاری بود که با کسب 200 امتیاز در بخش مقاله به این موفقیت دست یافت. به بهانه این انتخاب با پرفسور مجذوبی درباره کارنامه پژوهشی‌­اش و وضعیت پژوهش در دانشگاه بوعلی گفت‌وگو کرده­‌ایم.

ابتدا ازدوره تحصیل بگویید؟

تحصیلات را در دبیرستان ابن‌سینای همدان به پایان رساندم دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را در دانشکده فنی دانشگاه تهران بودم و برای گذراندن دوره دکتری به انگلستان رفتم و پس از بازگشت در دانشگاه بوعلی مشغول به کار شدم.

از چه دوره­ای وارد کار پژوهش شدید؟

زمینه کار پژوهشی من بیشتر درباره رفتار مکانیکی مواد است این فیلد کار من از دوران تحصیلات دکتری یعنی سال1986 آغاز شد در طول 30 سال گذشته مدام ادامه داشته است.

چه تعداد از پژوهش‌­های شما به فن‌آوری رسیده، مهم‌ترین مورد آن‌ها چه بود؟

یکی از کارهای عمده­ای که من انجام داده­‌ام تاسیس یک آزمایشگاه پژوهشی در زمینه علم مواد بوده و به جز یک یا دو دستگاه سایر دستگاه­‌ها و تجهیزات را خودم طراحی کرده‌­ام و ساخته‌­ام. این آزمایشگاه یکی از بهترین مراکز آزمایشگاهی علم مواد در کشور است و دانشجویان زیادی از سایر دانشگاه‌­ها به دانشگاه بوعلی می­‌آیند و کارهای آزمایشگاهی را انجام می‌­دهند.

دانشجویان شما در چه زمینه­‌ای کار می­‌کنند؟

دانشجویان من طبعتا درهمین زمینه کار می‌­کنند و مقاله‌­هایی که منتشر می‌­کنند در زمینه  علم مواد است. ده‌ها دانشجوی ارشد و دکترا فارغ‌التحصیل کرده‌­ام بیشتر افراد موفقی هستند.

برای آشنا شدن مخاطبان ما لطفا از کارنامه پژوهشی خود بگویید؟

من 10 عنوان کتاب منتشر کرده­ام که هفت عنوان آن تالیف و سه عنوان ترجمه است حدود 100 مقاله  منتشر کرده‌­ام، حدود 15 طرح پژوهشی داشته‌­ام که به فن آوری رسیده تعدادی از آن با صنایع دفاع بوده و بیش از 10 اختراع  در زمینه کاری خودم داشته‌­ام دستگاه‌­هایی که ساخته‌­ام ثبت اختراع علمی شده و به تایید سازمان پژوهش‌­های علمی صنعتی رسیده است و بارها در کنفرانس‌­های علمی خارجی شرکت کرده‌­ام و مقالات زیادی را در ژورنال­‌های بین­‌المللی داوری کرده­ام.

دانشگاه بوعلی از نظر پژوهش چه وضعیتی دارد؟

آمار دقیقی از فعالیت‌­های پژوهشی دانشگاه بوعلی ندارم اما می­‌دانم به لحاظ تعداد مقاله و آمار مقاله در بین دانشگاه‌­های برتر کشور هستیم پارسال بالاترین درصد رشد تولید مقاله را در کشور داشته‌­ایم که در مجله‌های علمی و پژوهشی چاپ شده است.

در این بخش دانشجویان بیشتر دخیل هستند یا استادان؟

تولید علم محصول کار هر دو است اما در دانشگاه بوعلی استادان خوبی داریم این استادان هستند که سرپرستی وهدایت می‌­کنند اگر مقاله‌­ای تولید می‌­شود تحت تاثیر هدایت استاد است.

کسب عنوان پژوهشگر برتری شما و این موفقیت اعتباری برای استان است از پیشینه این جایزه بگویید؟

جشنواره  انتخاب پژوهشگر برتر هر ساله  از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری با همکاری وزارت بهداشت و درمان برگزار می­‌شود در این رقابت تعداد 10 نفر از وزارت علوم، سه نفر از علوم پزشکی و تعدادی هم به عنوان فن آور برتر انتخاب می‌­شوند.

شما در کدام بخش برگزیده شدید؟

 من جزء 10 نفری بودم که از سوی وزارت علوم به عنوان پژوهشگر برتر در حوزه فنی مهندسی انتخاب شدم.

انتخاب شما بر اساس کدام کارتان بود؟

انتخاب پژوهشگر برتر درباره یک کار نیست بلکه مجموعه فعالیت­‌های پژوهشی یک پژوهشگر در پنج سال اخیر است که بر اساس آیین‌نامه امتیاز بندی شده وانتخاب می‌­شود. به‌طور مثال برای مقاله باید 100 امتیاز کسب کند یا 20 امتیاز برای طرح­‌های پژوهشی که به فن‌آوری رسیده باشد.  پس از انتشار فراخوان هر کس فکر می‌کند شایستگی دارد مدارک را ارائه می­‌کند و اگر دارای شرایط بود انتخاب می‌­شود.

چه تعداد پژوهشگر در این مسابقه شرکت می­‌کنند؟

ما در کشور حدود 2800 دانشگاه داریم که 10 نفر از بین این­‌ها انتخاب می­‌شود امسال از همدان یک نفر انتخاب شد اما مدت چهار سال است که از دانشگاه بوعلی پژوهشگر برتر انتخاب می­شود و این اعتبار علمی مهمی برای دانشگاه است که از بین این همه دانشگاه انتخاب می­شود.

شما بیشتر به خودتان فکر می‌کنید یا به هم  دانشگاه فکر می­‌کنید؟

افتخاری که دانشجویان یا استادان دانشگاه بوعلی کسب می­‌کنند هم برای خودشان است هم برای دانشگاه. دانشگاه خوب این ویژگی را دارد که اهالی آن دانشگاه را متعلق به خود می­‌دانند و به آن نگاه  مثبتی دارند.

علاوه بر اعتبار این جایزه ارزش مادی آن چطور است آیا مانند جایزه‌­های بین­‌المللی هست که پژوهشگر بتواند تشویق شود و طرح­‌های آینده را پیگیری کند؟

به آن صورت نیست یک جایزه شخصی می­دهند که مقداری پول نقد است اما دانشگاه امتیازهایی قائل می‌شود و گرنت فرد پژوهشگر بالا می‌رود. تلاشی که پژوهشگر کسب می­کند بسیار بیشتر از  جایزه­ای است که  فرد داده می­شود.

چند سالی است وقتی دانشجویی می­‌خواهد مقاله­‌ای منتشر کند اسم استادش نیز همراه او می‌­آید این چه دلیلی دارد؟

چاپ مقاله معمولا تولید دانشجویان تحصیلات تکمیلی است به همین دلیل وقتی دانشجو پژوهشی را آغاز می‌کند این استاد است که باید بر کار او نظارت کند و بدون تحصیل خارج از فضای دانشگاه معمولا کمتر کسی به سمت تولید مقاله می­رود.

 درهمدان پایان‌نامه فروشی چه وضعیتی دارد؟

پایان‌نامه فروشی در دانشگاه­‌های غیردولتی و آزاد اتفاقی افتاده چون تعداد دانشجویان زیاد است و قابل کنترل نیست مدرسان نظارت نمی­‌کنند و دلسوز یستند این کار در رشته‌های مهندسی و پزشکی این خبرها نیست بیشتر در رشته‌­های علوم انسانی اتفاق می‌­افتد. این مشکلات مقاله فروشی و پایان‌نامه فروشی یک مقوله مهمی است که به نظر من جداگانه باید به آن پرداخت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۰۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان