//
کدخبر: ۶۶۲۸۳ //
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

به خودمان ۲۰ نمی دهیم، اما عملکردمان خوب بود

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با مطلوب ارزیابی کردن آمادگی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مواجه با زلزله، گفت: به خودمان نمره 20 نمی دهیم، اما در مجموع عملکردمان خوب بود.

به خودمان 20 نمی دهیم، اما عملکردمان خوب بود
به گزارش فرتاک نیوز،

 دکتر محمودرضا مرادی در نشست خبری امروز (4 دی)  با اشاره به خدمات موثر بخش بهداشت و درمان در زلزله اخیر گفت: بلافاصله بعد از وقوع زلزله ستاد بحران در دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شد و با توجه به وقوع زلزله در شب، امدادرسانی اولیه تنها بصورت زمینی انجام شد.

 

وی از اعزام 90 دستگاه آمبولانس و یازده دستگاه اتوبوس آمبولانس به مناطق زلزله زده خبر داد و اظهار کرد: روز بعد از زلزله امدادرسانی هوایی نیز شروع شده و بالگردهای اورژانس و هوانیروز کار انتقال بیماران به مناطق زلزله زده را انجام دادند.

 

بیش از 14 هزار "مصدوم" زلزله در مراکز درمانی پذیرش شدند

 

وی با اشاره به آماده باش تمام بیمارستانهای استان در همان ساعات اولیه پس از زلزله گفت: در استان همدان 200 تخت و در تهران و البرز نیز جمعا دو هزار تخت برای مصدومان زلزله خالی شد.

 

وی افزود: در استان نیز تمام بیمارانی که نیاز فوری به درمان و عمل جراحی نداشتند مرخص شدند تا فضا برای پذیرش بیشتر مصدومان در استان مهیا شود.

 

وی از پذیرش 14 هزار و 695 مصدوم در شش روز ابتدایی پس از زلزله خبر داد و اظهار کرد: طی این مدت نیز 1800 عمل جراحی صورت گرفت که در نوع خود بی نظیر است.

 

وی افزود: خوشبختانه با عملکرد مناسب هیچ مورد فوتی حین انتقال 7500 مصدوم به مراکز درمانی نداشتیم.

 

مرادی خاطرنشان کرد: در مجموع 16 مورد فوتی زلزله در بیمارستان داشته‌ایم که بعد از انتقال به بیمارستان جان خود را در بیمارستان بر اثر شدت جراحات وارده از دست دادند.

 

توزیع 4 میلیارد تومان داروی رایگان در مناطق زلزله زده/ درمان مصدومان زلزله رایگان است

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به توزیع چهار میلیارد تومان داروی رایگان در مناطق زلزله زده گفت: در 40 روز ابتدایی حادثه تمام خدمات رایگان به بیماران عرضه شد.

 

مرادی خاطرنشان کرد: از ابتدای دی ماه ارائه خدمات درمانی به وضعیت عادی بازگشته و مانند قبل از زمان زلزله برای افراد روستایی با پرداخت پنج درصد فرانشیز دولتی  و شهری 10 درصد ارائه خدمت می‌شود.

 

وی افزود: با مساعدت وزیر بهداشت نیز مقرر شد تا بخش های خصوصی درمان نیز در مناطق زلزله زده بیمه سلامت را که در بخش خصوص پذیرش نمی شود را پذیرش کنند، هرچند دریافتی آنها از بیماران مطابق با فرانشیز بخش خصوصی است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: مصدومان زلزله تا پایان مراحل درمان، خدمات درمانی را بصورت رایگان دریافت خواهند کرد.

 

وی با اشاره به آسیب بیمارستان های سرپل ذهاب و اسلام آبادغرب گفت: در همین راستا بیمارستان موقت "بانگر" در سرپل ذهاب جهت خدمات رسانی به مصدومان افتتاح شد و بیمارستان قدیمی اسلام آبادغرب نیز که آسیب کمتری دیده بود تعمیر و مجددا راه اندازی شد.

 

خیرین 84 خانه بهداشت و مرکز جامع سلامت و 2 بیمارستان در مناطق زلزله زده می‌سازند

 

مرادی با اشاره به سفر وزیر بهداشت با جمعی از خیرین به استان گفت: در این سفر طی تفاهم نامه هایی مقرر شد که خیرین ساخت 62 خانه بهداشت، 22 مرکز جامع سلامت شهری و روستایی، سه مرکز فوریت های پزشکی و دو بیمارستان را برعهده بگیرند

 

وی در خصوص زمان افتتاح این پروژه ها گفت: بر اساس پیش بینی صورت گرفته خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت شهری و روستایی و مراکز فوریت ها ظرف یک سال آینده و دو بیمارستان ظرف 18 ماه بعد از تحویل زمین احداث می شوند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در چند روز ابتدایی زلزله فاز درمان در اولویت است، گفت: با گذشت چند روز پس از حادثه و ساماندهی مصدومان فاز بهداشت در اولویت قرار می گیرد.

 

وی افزود: خوشبختانه با همت همکاران حوزه بهداشت، شبکه بهداشت در مناطق زلزله زده ظرف شش روز ابتدایی به وضعیت عادی بازگشت و با نصب کانکس و راه اندازی تعدادی از مراکز، خانه های بهداشت در مناطق زلزله زده فعال شدند.

 

وی افزود: با کنترل مناسب و اقدامات بهداشتی به موقع نیز خوشبختانه اپیدمی بیماری خاصی در مناطق زلزله نداشتیم و حتی یک مورد التور (وبا) هم در منطقه گزارش نشد.

 

32 هزار زلزله زده غربالگری روانشناسی شدند/ اعزام روزانه 40 تیم "روانشناسی" به منطقه

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به تشکیل ستاد مداخلات روانپزشکی و روانشناسی در مناطق زلزله زده، گفت: با فعالیت این ستاد 32 هزار و 120 زلزله زده از نظر سلامت روان غربالگری شدند.

 

وی افزود: هم اکنون روزانه 40 تیم روانشناسی به مناطق زلزله اعزام می شوند و افرادی که نیاز به خدمات تخصصی تر روانی دارند به روانپزشکان ارجاع می شوند.

 

مرادی با اشاره به راه اندازی سه کلینیک سیار دندانپزشکی در مناطق زلزله زده گفت: این سه کیلینیک طی این مدت به بیش از پنج هزار نفر خدمات دندانپزشکی ارائه کرده اند.

 

وی افزود: همچنین قرار است به زودی چهار دستگاه تریلر توسط نهاد خیریه نوآوران سلامت در مناطق زلزله جهت ارائه خدمات دندانپزشکی و چشم پزشکی به مدت 100 روز مستقر میشود.

 

خسارت 250 میلیارد تومانی زلزله به بخش بهداشت و درمان

 

 مرادی در ادامه از خسارت 250 میلیارد تومانی حوزه بهداشت و درمان خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه در این حادثه تعدادی از خانه های بهداشت، مراکز جامع سلامت شهری و روستایی و از همه مهمتر دو بیمارستان سرپل ذهاب و اسلام آبادغرب دچار خسارت شدند.

 

وی افزود: بیمارستان تازه ساز اسلام آبادغرب متاسفانه از بیمارستان سرپل ذهاب هم خسارت بیشتری دیده و در مجموع بیمارستان اسلام آبادغرب 60 میلیارد تومان و بیمارستان سرپل ذهاب 50 میلیارد تومان دچار خسارت شده است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: درخصوص بیمارستان سرپل ذهاب میزان خسارت با توجه به ریشتر بالای زلزله طبیعی است، اما در مورد بیمارستان اسلام آبادغرب که با ریشتر کمتر زلزله دچار آسیب بیشتر شده، این میزان خسارت قابل قبول نیست.

 

وی افزود: مجری این بیمارستان اداره کل راه و شهرسازی است و در این زمینه شکواییه مطرح کرده و با دستور دادستان اقدامات در خصوص این پرونده در جریان است.

 

به خودمان 20 نمی دهیم، اما آمادگی خوبی داشتیم

 

مرادی در ادامه با مطلوب ارزیابی کردن آمادگی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مواجه با این بحران گفت: خوشبختانه عملکرد همه بخش های بهداشت و درمان در زلزله اخیر با توجه به حجم گسترده خرابی ها و وسعت مناطق زلزله خوب بود.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: قطعا به خودمان نمره 20 نمی دهیم و حتما نواقصی درکارمان وجود دارد، اما در مجموع عملکردمان خوب بود.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۶۲۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان