//
کدخبر: ۴۸۳۷ //

۱۸۵ هزار هکتار از اراضی لرستان مجهز به سیستم آبیاری نوین شد

معاون آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۲۳ درصد از اراضی لرستان آبی است گفت: ۱۸۵ هزار هکتار از اراضی استان مجهز به سیستم آبیاری نوین شده است.

۱۸۵ هزار هکتار از اراضی لرستان مجهز به سیستم آبیاری نوین شد

به گزارش فرتاک نیوز،علی مراد اکبری امشب در جلسه مدیران حوزه نیرو که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد اظهار داشت: استان لرستان یکی از مناطق مستعد کشور است که می‌تواند در توسعه بخش کشاورزی مؤثر عمل کند.

وی افزود: استان لرستان از منابع آب بیشتر از چیزی که اتفاق می‌افتد می‌تواند استفاده کند، خاک لرستان از بهترین خاک‌های دنیا به شمار می رود و بهره‌وری از منابع آب در استان لرستان بالا است چراکه هم خاک و هم آب استان شیرین است.

معاون  آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: متأسفانه در گذشته‌های دور خطاهایی اتفاق افتاده و آب را به اراضی منتقل کردیم با شوری بالا و بیش از 30 درصد آب مصرفی را از دست‌ داده‌ایم و حتی برخی رودخانه‌ها که محیط‌زیست را دچار مشکل کرده‌ایم.

وی بابیان اینکه بهره‌وری در این استان به دلیل اینکه عمل آب شویی نیاز ندارد می‌تواند عدد زیادی باشد بیان کرد: در بحث توسعه روش‌های نوین آبیاری برنامه خاصی برای استان تدوین‌شده و اعتبارات ملی که امسال پیش‌بینی‌شده 55 میلیارد تومان است که 40 میلیار در بحث توسعه روش‌های مدرن آبیاری با رویکرد میکرو که مطلقاً ورود به بحث‌های آبیاری بارانی نشود مگر اینکه  پارامترهای فنی و مهندسی جواب ندهد.

اکبری تصریح کرد: ما در این استان هیچ‌گونه محدودیتی برای توسعه روش‌های میکرو در زراعت و باغبانی نداریم ولی به علت ریزگردها امکان دارد در سال یک یا دو بار آبیاری بارانی نیاز باشد بنابراین طراحی آبیاری کشور در خیلی از مناطق کشور به‌ویژه مناطق مرزی به‌صورت تلفیقی میکرو و بارانی است که اگر ریزگردها در برگ‌ها نشستند برای جلوگیری از عمل فتوسنتز بتوانیم برگ شویی کنیم که با کاهش عملکرد محصول مواجه نشویم.

وی خاطرنشان کرد: 23 درصد از اراضی استان لرستان آبی است که 185 هزار هکتار مجهز به  سیستم آبیاری نوین شده و 23 درصد از اراضی آبی نیز آبیاری تحت‌فشار شده است.

معاون  آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: هیچ‌گونه محدودیت منابع اعتباری برای روش‌های نوین آبیاری در استان لرستان نداریم چون بهره‌وری در استان به‌شدت بالاست و سرمایه‌گذاری در لرستان اتفاق خواهد شد.

 

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۸۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان