//
کدخبر: ۴۵۸۷۲۸ //
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشا خبر داد؛

غیر‌قانونی بودن سازه‌های جدید رستوران "دایه" و شکایت میراث فرهنگی/ سال گذشته ۵۰ اثر تاریخی مرمت شد

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت:احداث سازه‌های جدید در رستوران "دایه" در تاقبستان غیرقانونی است و با توجه به اینکه عرصه رستوران در محوطه گورستان پارتی قرار دارد میراث فرهنگی در خصوص این موضوع اعلام شکایت کرده و منتظر رای دادگاه هستیم.

 غیر‌قانونی بودن سازه‌های جدید رستوران "دایه" و شکایت میراث فرهنگی/ سال گذشته ۵۰ اثر تاریخی مرمت شد

نشست خبری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اصحاب رسانه به مناسبت هفته میراث فرهنگی امروز(۲۷ اردیبهشت) برگزار شد.

" داریوش فرمانی " در ابتدای این نشست با تبریک روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی اظهار کرد: میراث فرهنگی مجموعه‌ای از آثار ملموس و غیرملموس تاریخی است که استفاده از ظرفیت‌ آنها می‌تواند توسعه استان را رقم بزند.

وی یکی از اولویت‌های مهم درحوزه میراث‌فرهنگی‌را کاوش‌های باستان‌شناسی عنوان کرد‌وبیان داشت: به‌دنبال کاوش‌های بیشتر در معبد آناهیتا و تبدیل آن به سایت موزه هستیم، همچنین قصد داریم شهر تاریخی دینور که در کریدور کرمانشاه به تهران قرار دارد را نیز به سایت موزه تبدیل نماییم و گام بزرگی در توسعه گردشگری استان برداریم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: در راستای توسعه گردشگری در استان نیز درنظر داریم با انجام‌ کاوش‌های گسترده‌تر از ظرفیت‌ تاریخی و گردشگری شهرستان قصرشیرین استفاده نماییم و این ظرفیت‌ها را تبدیل به پارک موزه و سایت موزه نماییم.

فرمانی در ادامه راه‌اندازی موزه منطقه‌ای را یکی از اولویت‌های مهم استان اعلام کرد و گفت: برای پیگیری این موضوع باید طرح محتوایی، گرافیک محیطی و معماری داخلی داشته باشیم در غیر اینصورت با چالش مواجه خواهیم شد.

 وی افزود: متاسفانه طرح مشاور این موزه منطقه‌ای ۳۱ ایراد داشت که باید برطرف شود و در صورت رفع ایرادات نیز باید به تایید وزارت میراث فرهنگی برسد.

فرمانی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص حاشیه‌های پیش آمده در مورد واگذاری رستوران دایه در تاقبستان نیز گفت: احداث سازه‌های جدید در رستوران دایه تاقبستان غیرقانونی است و میراث فرهنگی از نحوه واگذاری این مکان به  بخش خصوصی اطلاعی نداشته و با توجه به اینکه عرصه رستوران در محوطه گورستان زمان پارت‌ها  قرار دارد میراث فرهنگی در خصوص این موضوع اعلام شکایت کرده و منتظر رای دادگاه هستیم.

 وی در ادامه اشاره‌ای نیز به احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی در کرمانشاه داشت و گفت: در راستای اجرای این طرح اولین بنای تاریخی به‌نام صارم‌الدوله( خانه تاریخی زرشکیان) در محور جلوخان به هتل بوتیک تبدیل شد و در سال‌جاری نیز با صرف هزینه ۶۰۰ میلیون تومان قصد داریم این طرح را در سایر بنا‌هایی که در این محور شناسایی شده انجام دهیم.

 به گفته مدیرکل میراث فرهنگی بیش از ۱۰۰ بنای تاریخی در کرمانشاه شناسایی شده و در محله فیض‌آباد نیز ۳۱ بنا را شناسایی کرده‌ایم که با احیا و بهره‌برداری از آنها مسیر گردشگری استان توسعه چشمگیری خواهد داشت.

 فرمانی در گوشه‌ دیگری از سخنانش به تعدادی از پروژه‌های تاریخی مرمت شده در استان اشاره کرد و بیان داشت: در سال گذشته۵۰‌ پروژه شامل؛ پل‌چهر، معبد‌آناهیتا، سرای‌همدانی‌ها،سه مسجد تاریخی،مدرسه‌کزازی، آنوبانی‌نی‌و... مرمت شد،همچنین۱۰ کاوش‌ باستان‌شناسی‌در استان انجام گرفت که از جمله این کاوش‌ها قپان  تپه کوزران است که با انجام کاوش‌های گسترده‌تر قابلیت تبدیل به سایت موزه روستایی را دارد.

 به گفته وی موضوع گردشگری یک مسئله فرا سازمانی است و در راستای توسعه گردشگری همه دستگاه‌ها مسئول هستند.

مدیرکل‌میراث‌فرهنگی افزود: صحبت‌هایی با ادارات کل راهداری برای استفاده از تابلوهای این سازمان در راستای معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان داشته‌ایم که در صورت توافق در توسعه گردشگری استان موثر خواهد بود.

وی از دیگر برنامه‌هایی که باعث توسعه گردشگری در استان می‌شود را شناسایی فن‌تور‌ها در کشورهای چین، روسیه و عراق و ارتباط با آژانس‌های گردشگری در تهران دانست و گفت: با شناسایی و ارتباط با آنها می‌توان ورود گردشگر به استان را تضمین کرد.

فرمانی بیان داشت: اجرای این طرح نیز نیازمند تأمین اعتبار است در صورت تامین انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اجازه اجرای پروژه تله‌کابین از سوی وزارت میراث فرهنگی را منوط به ارائه نقشه‌های اجرایی و مشخصات پروژه اعلام کرد و بیان داشت: در آخرین گفت‌وگوی انجام شده شهرداری کرمانشاه موظف شد این نقشه‌ها را در اختیار مدیریت ثبت حریم آثار تاریخی قرار دهد که نتیجه بررسی آن در صورتی که از طرف مشاور شهرداری به وزارتخانه ارسال شده باشد، هنوز به ما اعلام نشده ‌است.

وی اشاره‌‌ای هم به رطوبت وارده شده به تکیه معاون‌الملک داشت وگفت:حفظ و حراست از آثار تاریخی یکی از اولویت‌های مهم در میراث فرهنگی است هرچند رطوبت‌ زدایی از این تکیه اعتبار بالایی نیازمند است اما، با توجه به مطالعات انجام گرفته توسط آب منطقه‌ای در گام اول از محل اعتبارات ملی مبلغ چهار میلیارد تومان برای حفر چهارحلقه چاه در راستای جلوگیری از نفوذ آب به تکیه صرف شده است.

 به گفته فرمانی ثبت جهانی اسب کرد نیز در انتظار دریافت اطلاعات تکمیلی از کشور عراق است که تاکنون به دست ما نرسیده و در سفر آتی به کشور عراق حتما پیگیری خواهد شد.

وی در مورد محوطه سازی اماکن تاریخی بیستون و تاقبستان نیز گفت: عملیات اجرایی این طرح‌‌ها به چند سرمایه‌گذار سپرده شد اما به سرانجام نرسید ولی درحال حاضر  سرمایه‌گذار جدیدی برای بیستون اعلام آمادگی کرده که درصورت توافق اجرای محوطه سازی انجام و نواقص موجود برطرف خواهد شد.

خبرنگار:طیبه دولت‌آبادی

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۸۷۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان