//
کدخبر: ۴۰۱۳۳۸ //
سرپرست میراث فرهنگی استان خبر داد؛

شناسایی ۱۰۰ خانه تاریخی جدید در کرمانشاه/‌جشنواره اسب کُرد نیمه اول خرداد برگزار‌ می‌شود

سرپرست‌ میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه گفت: ۱۰۰ خانه تاریخی جدید در استان شناسایی شده است.

شناسایی ۱۰۰ خانه تاریخی جدید در کرمانشاه/‌جشنواره اسب کُرد نیمه اول خرداد برگزار‌ می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

داریوش فرمانی در نشست خبری که امروز (۲۷ اردیبهشت‌ماه) به مناسبت هفته میراث فرهنگی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد اظهار کرد:در هفته میراث فرهنگی (۲۸ لغایت سوم خرداد) ۲۴ برنامه متنوع شامل بازدید رایگان از اماکن تاریخی، بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی، زنگ موزه، نشست‌های تخصصی، سخنرانی‌پیش از خطبه‌های نمازجمعه، دیدار با خانواده شهدا و... انجام خواهد شد.
وی احیا خانه‌های تاریخی را باعث توسعه اقتصاد گردشگری دانست و افزود: پیش از این حدود ۸۰ خانه تاریخی در استان شناسایی شده بود که از این تعداد ۱۰ خانه تاریخی به عنوان اقامتگاه سنتی استفاده‌ می‌شود و در حال حاضر نیز ۱۰۰ خانه تاریخی در استان شناسایی شده است که با احیا و استفاده از آنها می‌توان گردشکری و توسعه اقتصادی را در استان افزایش داد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در ادامه ثبت جهانی اورامانات را یکی از اتفاقات مثبت در استان دانست و گفت: در زمینه تامین زیرساخت‌های گردشگری در منطقه اورامانات اتفاقات خوبی در حال شکل‌گیری است و در این زمینه ۲۰ موافقت اصولی صادرشده و یازده پروژه نیز آغاز به کار کرده‌اند که با پرداخت تسهیلات لازم موجبات توسعه گردشگری بیش از پیش فراهم‌خواهد شد.
وی در ادامه از جمله برنامه‌های حوزه گردشگری در اورامانات را جشنواره شکرانه رمضان عنوان کرد و بیان داشت: این جشنواره ۲۰ میلیارد ارزش افزوده به همراه داشته است که با توسعه زیر ساخت‌های منطقه اورامانات این میزان افزایش خواهد یافت.
فرمانی همچنین از برگزاری جشنواره اسب کُرد در هفته اول خرداد ماه خبر داد و گفت: جشنواره خوراک نیز یکشنبه هفته آینده در تهران برگزار خواهد شد و استان‌کرمانشاه به عنوان یکی از استانهای منتخب در سیاه‌چادرهای ورودی این جشنواره ظرفیت‌‌های خود‌ را به نمایش خواهد گذاشت.
این مسئول با اشاره به اتفاقات پیش آمده در مکان تاریخی "سان رستم" که چندی پیش رخ داده بود نیز گفت: حفاظت و حراست از میراث‌فرهنگی در روستا‌ها بر عهده شورای روستا است اما مردم نیز باید برای حفظ و نگهداری میراث خود تلاش نمایند.
وی خاطرنشان کرد: نگهداری از ۴۲۰۰ اثر تاریخی در استان به صورت شبانه‌روزی امکان پذیر نیست و برای تامین امنیت آنها نیازمند حداقل ۱۰ هزار نفر نیروی حفاظتی خواهیم بود که در این زمینه تشکیل انجمن میراث فرهنگی روستا را از مدیران شهرستان‌‌ها درخواست کرده‌ایم.
سرپرست میراث فرهنگی استان اشاره‌ای هم به ساخت موزه منطقه‌ای داشت و گفت: یکی از اولویت‌های میراث فرهنگی ساخت این موزه و نگهداری ۱۲ هزار شیء تاریخی است که سالها‌ست بی نتیجه مانده است.
فرمانی گفت: ۵۵ میلیارد تومان اعتبار مورد نظر برای انجام این پروژه از محل سفر ریاست جمهوری به استان کرمانشاه تامین شده اما پس از شش بار فراخوان تاکنون شرکتی که توانایی لازم را برای ساخت این پروژه داشته باشد پیدا نشده است.
فرمانی در ادامه با اشاره به اینکه تاقبستان، معبد آناهیتا، شهرستان‌های هرسین، سرپل‌ذهاب و قصرشیرین ظرفیت تبدیل به سایت موزه را دارند نیز افزود: در حال حاضر ۵ میلیارد تومان برای بازسازی معبد آناهیتا در نظر گرفته شده است اما باید در ابتدا کاوش‌های باستان شناسی انجام گیرد و پس از آن به عنوان سایت موزه استفاده شود که در زمینه جذب گردشگران می‌تواند مثمرثمر باشد.
سرپرست‌ میراث‌فرهنگی در پایان اشاره‌ کوتاهی هم به مخالفت میراث فرهنگی با ایجاد تله‌کابین در مجاورت محوطه تاریخی تاقبستان داشت و گفت: تله‌کابین ثبت جهانی تاقبستان را با مشکل مواجه خواهد کرد که در حال حاضر مسکوت مانده است.
خبرنگار:طیبه دولت‌آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۱۳۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان