//
کدخبر: ۴۴۱۰۲۳ //
با حضور مدیران کشوری و استانی؛

دفتر اختتامیه‌ی بیست‌وپنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه بسته شد

دفتر اختتامیه‌ی بخش علمی بیست‌و پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه، با حضور استاندار، معاون فرهنگی کانون کشور، مدیران‌کل کانون کشور و مسئولان استانی و کشوری بسته شد.

دفتر اختتامیه‌ی بیست‌وپنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه بسته شد
به گزارش فرتاک نیوز،

 مراسم اختتامیه‌ی بخش علمی بیست‌و‌پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه، با حضور استاندار، معاون فرهنگی کانون کشور، مدیران‌کل کانون کشور و مسئولان استانی برگزار شد.

محمد خیاط‌ زنجانی مدیرکل کانون استان در ابتدای این مراسم اظهار کرد: در راستای اجرای برنامه‌های اختتامیه‌ی بخش علمی بیست‌و پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی به همت مجموعه‌ی کانون استان صورت پذیرفت وبا تعاملات انجام گرفته دیگر دستگاه‌های اجرایی همچون استانداری، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه رازی و سایر سازمان‌ها نیز پای کار آمدند که این جای تقدیر دارد.

2f2bf32c-b7d5-498a-a308-6dbf1b25ebc6

 وی افزود: در راستای ترویج قصه‌گویی باید فرهنگ‌سازی با قوت بیشتری در جامعه‌ پیاده شود و با به روز‌رسانی قصه‌ این مقوله را با دنیای امروز تطبیق دهند،بنابراین فرصت پژوهش فرصت ویژه‌ای‌ است.

 در ادامه محمد طیب صحرایی استاندار ‌کرمانشاه نیز با اشاره به بیانات شهید مطهری راز ماندگاری پدیده‌ها در زندگی بشر را احساس نیاز به آن پدیده ها دانست و گفت: هر پدیده‌ای که در زندگی بشر طی سال‌ها و قرن‌ها حضور داشته نشان از آن دارد  که مردم به آن نیاز داشته‌اند ،قصه‌گویی یکی از پدیده‌هاست.

 وی افزود: انسان‌ها به دو رکن محتوا، مبانی و آموزه‌ها و الگو چهره‌ها و پدیده‌های ملموس و محسوس نیازمندند که اگر رکن دوم نباشد هر دو مسیر با نقص روبرو می‌شوند.

استاندار کرمانشاه بیان داشت: قصه در کنار سرگرمی که پدیده‌ی بسیار زیبا و مبارکی‌است  نقش هدایتگری انسان را نیز برعهده دارد آنگونه که در جای جای قرآن کریم ده‌ها و صدها قصه به بشر هدیه شده که بهترین محتوا را با زیباترین شکل ممکن ارائه نموده است.

88ffadab-db42-480b-b846-e125d9ca6a0a

 در ادامه مهدی طالعی نیا نقاش قهوه‌خانه‌ای، پرده‌کش و پژوهشگر نیز گفت: پرده‌کشی ۵۰۰ سال قدمت دارد و تنها جریان نگارگری مذهبی است که محتوای شورایی داشته، در پرده‌کشی از اسطوره‌های ملی و مذهبی شمایل‌کشی می‌شود، امروزه پرده‌های حماسی،  مذهبی‌، عاشقانه، بزمی و ... دیده می‌شود، اما متاسفانه نگارگری ایرانی کودک‌محور نبوده است هر چند اشارات ضمنی شده و ما آمده‌ایم برای پر کردن این خلاء، مجموعه قصه‌های عامیانه مردمی را جمع‌آوری کرده‌ایم و قصه‌های خاله‌سوسکه، دویدم و دویدم، حسن کچل و ... را در پرده آورده‌ایم. این پرده کمک می‌کند نسل جدیدی از پرده‌خوان‌های زن و پرده‌خوان‌های کودک بتوانند قصه‌های خودشان را ارائه کنند.

10a98002-4237-40d3-824d-e4c35af889f7

دکتر فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به فرآیند اجرا شده در خصوص جشنواره‌ی قصه‌گویی نیز بیان داشت: باید از روند جشنواره‌ای خارج شویم و قصه‌گویی جزء برنامه‌ی کانون در طول سال باشد.

وی افزود: امروزه از قصه در دنیا برای توسعه‌ی جوامع استفاده می‌شود و رونق اقتصاد را بر قصه و قصه‌گویی مبتنی می‌کنند همچنین با حذف محتواهای اضافی در یک فرآیند و ایجاد قصه بین اینها با یک پیام مواجه می‌شوید.

وی با اشاره به اینکه ۲۸۶ قصه در قرآن وجود دارد که می‌تواند پیام‌ساز باشد گفت: باید به حوزه‌ی قصه و قصه‌‌گویی که پایه‌گذار هنر در دنیاست توجه داشته باشیم تا تاثیر آن بر تمام حوزه‌های فرهنگی نمایان شود.

 وی اضافه کرد: رویکرد جدی کانون ورود به قصه است و قصه یک شیوه‌ی مدرن انتقال پیام می‌باشد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: بخش علمی جشنواره‌ی قصه‌گویی باید قوی‌تر از بخش اصلی جشنواره برگزار گردد تا با ارزشیابی آن بیشتر به حوزه‌ی علمی توجه شود.

077e4eea-68b3-4203-af3a-a2e4bb00fca2

فلاح تصریح کرد: جا خالی حوزه علمی در بخش بین‌الملل نمایان است  باید یک مجله‌ی وزین با موضوع قصه و قصه‌گویی داشته باشیم و کاربردی‌سازی دستاوردهای علمی را شکل دهیم تا در طلیعه‌ی جشنواره بیست‌و ششم بسیار درخشان‌تر باشد، چراکه قصه‌گویی یک جریان عمیق فرهنگی است .

 گفتنی است؛ اجرای سرود توسط کارکنان و اعضای نوجوان کانون کرمانشاه، قصه‌گویی عضو خردسال، پخش تیزر و کلیپ جشنواره، رونمایی از دو عنوان کتاب تخصصی علمی_پژوهشی جشنواره و ... از دیگر بخش‌های جشنواره بود.

 شایان ذکر است؛ در پایان این جشنواره نیز پس از بیانیه‌ی هیئت داوران توسط مینا ذاکر، برگزیدگان بخش علمی بیست‌و پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی با اهدای لوح و هدیه معرفی شدند.

d61d505c-fa21-4620-b7fe-b73a29b16fe3

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۱۰۲۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان