//
کدخبر: ۴۰۵۱۲۳ //
مدیرکل کانون پرورش فکری استان کرمانشاه:

"جشنواره قصه‌گویی کرمانشاه" ثبت ملی می‌شود/ عضویت ۱۹۱۳۰ کودک و نوجوان در کانون کرمانشاه

مدیرکل کانون پرورش فکری استان کرمانشاه گفت:"جشنواره قصه‌گویی کرمانشاه" ۲۳ خرداد‌ماه ثبت ملی می‌شود.

"جشنواره قصه‌گویی کرمانشاه" ثبت ملی می‌شود/ عضویت  ۱۹۱۳۰ کودک و نوجوان در کانون کرمانشاه
به گزارش فرتاک نیوز،

نشست خبری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه با اصحاب رسانه امروز (۱۷خرداد)برگزار شد.
محمد خیاط‌ زنجانی در ابتدای این نشست اظهارکرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان مرجع رسمی آموزش و تربیت تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۲۵۸ عنوان کتاب را چاپ و منتشر کرد و در حال حاضر نیز بیش از ۴۰۰۰ عنوان کتاب در انتشارات کانون به عنوان تخصصی‌ترین انتشارات در حوزه کودک و نوجوان در خاورمیانه به چاپ رسیده است.
مدیر‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تولید فیلم‌های بلندی همچون؛ بچه‌های آسمان، خانه دوست کجاست؟ یدو، در آغوش درخت و فیلم‌های کوتاه و انیمیشن را از جمله تولیدات کانون عنوان کرد و گفت: انیمیشن بچه زرنگ هم در شهریور‌ماه سال‌جاری اکران خواهد شد.
وی با اشاره به بخش تولید اسباب بازی به عنوان بخش تخصصی که کانون در آن فعالیت دارد نیز گفت: قرار است در تمام مراکز ما در کنار ارائه کتاب، غرفه اسباب‌بازی را هم داشته باشیم و با تدابیر انجام شده قرار است در راستای تجهیز کتابخانه‌ها به صورت میانگین ۲۰۰۰ عنوان کتاب به هر کتابخانه افزوده شود.
خیاط زنجانی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۶ مرکز در استان کرمانشاه فعالیت دارند که از این تعداد ۱۴ مرکز در شهر کرمانشاه و مابقی در شهرستان‌های دیگر استان هستند. همچنین دو مرکز سیار در مناطق روستایی و مناطقی که مراکز ثابت ندارند فعالیت می‌کنند و یک مرکز پستی مهم هم، خدماتی را به کودکان و نوجوانی که به مراکز ثابت و سیار دسترسی ندارند ارائه می‌دهد.
وی از جمله افتخارات کانون پرورش فکری را پرورش اساتید و هنرمندانی دانست که از سالها قبل در مراکز کانون حضور داشته‌اند و گفت: امروزه در بحث آسیب‌های اجتماعی مدعی هستیم که کودکان و نوجوانانی که در کانون پرورش یافته‌اند میزان آسیب‌های اجتماعی در آنان کمتر است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان افزود: در مراکز کانون استان ۵۴ سرفصل فعالیتی برای کانون تعریف شده که به ویژه در فصل تابستان و در زمان فراغت اتفاقات خوبی در این حوزه خواهد افتاد.
وی کانون را دومین عنصر تربیتی در حوزه کودک و‌نوجوان عنوان کرد که می‌تواند در کنار آموزش و پرورش نقش مهم و اساسی را ایفا نماید و افزود: سیاست ما این است که از تصدی‌گری به سمت تولی‌گری حرکت کنیم.
خیاط زنجانی از مجموعه کانون زبان به عنوان مجموعه‌ای وابسته به کانون پرورش فکری نام برد و بیان داشت: کانون زبان به عنوان سومین مرکز تخصصی ‌آموزش زبان در کشور شناخته می‌شود که دارای هفت مرکز در شهرستان کرمانشاه است و به دنبال گسترش این مراکز در دیگر شهرستان‌های استان نیز هستیم.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ریزشی در زمینه جذب زبان آموز در کانون زبان نداشته‌ایم گفت: استان کرمانشاه جز سه استان برتر در زمینه جذب زبان آموز بوده است.
خیاط‌زنجانی در ادامه اشاره به برنامه‌های تابستانی کانون در تابستان سال‌جاری داشت و افزود: در حال حاضر ۱۹ هزار و ۱۳۰ نفر حدود ۱۰ درصد از کودکان و نوجوانان استان عضو کانون هستند که در تلاشیم این تعداد را به ۳۶‌هزار نفر برسانیم.
وی از جمله مهمترین کارهای کانون استان در ایام فراغت کودکان و نوجوانان را برگزاری کارگاه‌های تخصصی عنوان کرد و بیان داشت: کارگاه‌های تخصصی برای کودکان ۵ تا ۹ سال در مرکز کانون و کارگاه‌های تخصصی نوجوانان ۹ تا ۱۸ سال در مجتمع آفرینش برگزار خواهد شد.
وی از برگزاری ۴۰ کارگاه تخصصی در تابستان امسال خبر داد و گفت: قصد داریم امسال از مرکزگرایی فاصله بگیریم و فعالیت کانون را در شهرستان‌ها هم متمرکز نماییم.
خیاط زنجانی افزایش حضور کودکان در مراکز کانون را اتفاقی خوب در استان عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی می‌کنیم که امسال تابستانی پرشور با حضور کودکان و نوجوانان در کانون داشته باشیم.
مدیر‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان از طرح پویش کتابخانه خلاق در استان نیز خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت فرهنگ قصه‌گویی که می‌تواند در زمینه تربیت و آموزش کودکان مثمرثمر باشد امسال با شعار "کرمانشاه سرزمین قصه‌ها" کار‌هایی را شروع کردیم و امیدواریم فرهنگ قصه‌گویی در بین همه اقشار جامعه رشد کند.
وی افزود: سال گذشته در جشنواره قصه‌گویی و در بخش بزرگسال قصه‌گویی پدر‌بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و بخش زبان اشاره اضافه شد که نوید بخش این است که فرهنگ قصه‌گویی می‌تواند افزایش یابد.
وی اتفاق خوب دیگری که در ۲۳ خرداد سالجاری در استان رقم خواهد خورد را ثبت ملی جشنواره قصه‌گویی کانون عنوان کرد و افزود: این جشنواره به عنوان دومین برند جشنواره قصه‌گویی در عرصه بین‌المللی شناخته خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: ثبت ملی جشنواره قصه‌گویی در پنج نقطه از کشور بصورت همزمان انجام می‌گیرد که جشنواره قصه‌‌گویی استان کرمانشاه با محوریت قصه‌های بومی ثبت خواهد شد.
خیاط زنجانی تصریح کرد: با تلاش و همت همه دستگاه‌های استان امیدواریم کرمانشاه به عنوان قطب قصه‌گویی در کشور شناخته شود که در این زمینه موضوع ثبت ملی کرمانشاه در جشنواره قصه‌گویی یک گام به جلو است.
این مسئول حضور تماشاخانه سیار در تاریخ ۱۸ لغایت ۲۰ تیرماه را یکی دیگر از اتفاقاتی دانست که امسال شاهد آن خواهیم بود و یادآور شد: این رویداد با محوریت مناطق محروم و شهرستان‌ها انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: سال گذشته ۹۹۰۰ کودک و نوجوان در این رویداد حضور داشتند امسال نیز این طرح در ۹ نقطه استان شامل؛شهرستان‌های روانسر، ثلاث باباجانی، بیستون، سنقر، کنگاور و روستای کهریز، محله دولت‌آباد کرمانشاه و پارک زنبق انجام خواهد شد.
خیاط زنجانی اتفاق مهم دیگر در استان را برگزاری نشست پیشکسوتان کانون در تاریخ ۲۵ خرداد عنوان کرد و گفت: تا‌کنون بیش از ۴۰۰ نفر از اعضای قدیمی کانون شناسایی شده‌اند که امیدواریم با برگزاری این نشست از ظرفیت آنها برای پیشبرد اهداف کانون بهره‌مند شویم.
مدیرکل کانون پرورش فکری استان در ادامه از بزرگداشت استاد محمد‌جواد محبت خبر داد و گفت:در راستای توسعه و رشد حوزه شعر کودک با هماهنگی کانون کشور نشان شعر استاد محمدجواد محبت را تعریف کردیم و در این زمینه اولین فراخوان شعر کودک انجام شده که در چهاردهم تیرماه مصادف با روز قلم اختتامیه این فراخوان را خواهیم داشت و نشان استاد محبت به این عزیزان اهدا خواهیم کرد.
به گفته خیاط زنجانی فاز اول این فراخوان و نشان امسال در سطح منطقه‌ای و با حضور شاعران نوجوان ۱۲ تا ۱۸ سال از استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، کردستان، همدان، مرکزی و قم انجام می‌شود و امیدواریم سال آینده به صورت ملی با میزبانی کرمانشاه برگزار شود.
وی برگزاری این فراخوان را در قالب چهار بخش شامل؛ سه بخش ثابت و یک بخش ویژه شامل طراحی نشان عنوان کرد و گفت: در این فراخوان بزرگسالان نیز می‌‌توانند نشان این فراخوان را طراحی نمایند.
این مسئول فراخوان ارائه شعر را در سه بخش شعرکلاسیک، شعر آزاد وبخش ویژه عنوان کرد که نگاهی ویژه به شعر دوکاج و نقد و تحلیل این شعر خواهد داشت.
وی مهلت ارسال آثار در این فراخوان را اول تیرماه سال‌جاری عنوان کرد و افزود: نوجوانان این رده سنی می‌توانند از طریق سایت kpf.ir آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال نمایند و در روز چهاردهم تیرماه همزمان باروز قلم از آثار برگزیده تجلیل خواهد شد.
مدیر‌کل کانون استان در ادامه از جمله برنامه‌های کانون را فرآیند استعداد‌یابی نوجوانان به عنوان کنشگران اجتماعی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه سن کنشگری اجتماعی در جامعه کاهش یافته است حضور و نقش نوجوانان در این فرآیندها می‌تواند مانع از آسیب‌های اجتماعی در آنها شود.
خیاط زنجانی افزود: در فاز اول فرآیند استعداد‌یابی به طور میانگین در هر مرکز ۱۰ نوجوان انتخاب شدند و آزمون علمی استعداد یابی برگزار شد و نتایج این آزمون به همراه نظرات مربیان با توجه به سوابق نوجوانان در یک پرونده استعدادی ثبت شد که امیدواریم از مهرماه سال‌جاری برای تمامی اعضا نوجوان عضو کانون انجام شود.
وی شکل‌گیری اطلس فرهنگی اجتماعی را یکی دیکر از اتفاقات خوب برشمرد و بیان داشت:تمامی مراکز کانون دارای حریم تربیتی هستند و اگر کسی در مناطق ۱۴ گانه شهر کرمانشاه بخواهد فعالیتی درحوزه کودک و نوجوان انجام دهد، اطلاعات منطقه را در اختیارش قرار خواهیم داد تا بصورت تخصصی و بر اساس ظرفیت‌ها و آسیب‌های احتمالی فعالیتش را به سرانجام برساند.
این مسئول در ادامه از برگزاری اولین فراخوان تجلیل از کودکان و نوجوانان استان در سال گذشته خبر داد و گفت: در این فراخوان از ۱۲۸ کودک و نوجوان افتخار آفرین در سطح ملی و بین‌المللی تجلیل شد و امسال نیز دومین فراخوان تجلیل را برگزار می‌کنیم و از کودکان و نوجوانانی که در عرصه‌های مختلف فعالیت داشته‌اند تجلیل خواهدشد.
وی یادآور شد: این فراخوان از ابتدای تابستان اطلاع رسانی می‌شود و کودکان و نوجوانان می‌توانند از طریق حضوری و مجازی نسبت به معرفی خود در کانون اقدام نمایند.
خیاط زنجانی در پایان از اجرای طرح هاتف در راستای کشف استعداد در مناطق روستایی و کمتر برخوردار خبر داد و گفت: در این طرح بیش از ۱۴ هزار کودک و نوجوان مناطق کمتر برخوردار و روستایی تحت پوشش قرار می‌گیرند که امیدواریم با حمایت از آن شاهد رشد کودکان در این مناطق باشیم
وی هدف اصلی استعداد سنجی کودکان و نوجوانان در این مناطق را معرفی به مراکز تخصصی و شکوفا کردن این استعددها در راستای کمک به جامعه عنوان کرد.
خبرنگار:طیبه دولت آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۵۱۲۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان