//
کدخبر: ۴۱۵۵۵۶ //

انجام اولین پیوند مغز استخوان اطفال از غیر برای اولین بار در کرمانشاه

رییس بخش پیوند مغز و استخوان بیمارستان گلستان، از انجام اولین پیوند آلوژن مغز استخوان اطفال برای اولین بار در غرب کشور در مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) کرمانشاه خبر داد.

انجام اولین پیوند مغز استخوان اطفال از غیر برای اولین بار در کرمانشاه
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر «مهرداد پاینده» افزود: امروز اولین پیوند مغز استخوان آلوژن برای دختر بچه چهار ساله ای با بیماری نادری در کشور تحت عنوان «ترومبو آستنی گلانزین» انجام شد که دهنده سلول پدر این دختر بچه بوده است.
وی با بیان اینکه بیماری‌های اطفال هم گاهی ممکن است نیاز به پیوند داشته باشند و بیماری ترمبو آستنی گلانزین نیز یک بیماری اختلال عملکرد پلاکت است، گفت: در این بیماری پلاکت که نقش کنترل انعقاد و ایجاد لخته را در بدن انجام می‌دهد کار خود را خوب انجام نمی‌دهد و برای این بیماری هم باوجود داروها که معمولاً مقطعی عمل می‌کنند پیوند مغز و استخوان نهایتاً نجاتبخش تشخیص داده شد که امروز همکاران ما به صورت کاملا حرفه‌ای سلول ها را از دهنده با دستگاه‌های جدا کننده از رگ محیطی گرفته و برای کودک مذکور تزریق کردند.
رییس بخش پیوند مغز و استخوان بیمارستان گلستان با بیان اینکه این پیوند در نوع خودش در دنیا به صورت محدود انجام می شود، افزود: سلول‌های ضعیف و معیوب این کودک که عملکرد پلاکت را ندشته با سلول‌های پدر جایگزین می‌شود و این جایگزینی در آینده سلول‌های فرزند می‌شود بنابر این پدر دوباره زندگی را در بطن این فرزند القا می‌کند و این از برکات پروردگار است که همیشه راهکاری برای انسان گذاشته است.
وی ضمن قدردانی از تیم پیوند اطفال کرمانشاه با ریاست دکتر باهوش و دکتر کامرانی که کار نوینی را در کرمانشاه رقم زده‌اند، انجام این پیوند را به همه اعضای دانشگاه، تیم سخت کوش پیوند مغز استخوان و رییس دانشگاه و معاونت درمان که با تمام توان برای محقق شدن این امر تلاش کردند تبریک گفت.
به گفته وی، حدود ۱۰ سال است که کار پیوند مغز استخوان برای بزرگسالان در کرمانشاه انجام می‌شود و بخش پیوند مغز استخوان در سال ۱۳۹۳ شروع به کار کرد و تاکنون ۳۳۹ مورد پیوند مغز استخوان در استان انجام شده که بخش پیوند اطفال نیز با توجه به نیاز جامعه و ظرفیت‌های ایجاد شده در این مرکز از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ شروع بکار کرده است.
دکتر «پرویز صوفیوند» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز ضمن تبریک این اتفاق بزرگ برای استان گفت: الحمدالله این توانایی در این بخش به کمک پرستاران و پرسنل زحمتکش انجام شده انشالله این پیوند شروعی برای پیوندهای بعدی در استان باشد.
وی با بیان اینکه ما در کل کشور در پیوند مغز استخوان بزرگسال مقام سوم کشور را داریم، گفت: اکنون با کمک اساتید بزرگی همچون دکتر پاینده و دکتر باهوش این خدمات ارزنده در حال انجام است امیدواریم این روند را در خصوص اطفال در کل کشور انجام دهیم و به استان‌های همجوار اعلام می‌کنیم آمادگی لازم را در این زمینه داریم، انشاالله که بتوانیم به استان‌های همجوار که نیازمند خدمات پیوند اطفال هستند نیز در چهارچوب تعرفه‌های دولتی ارایه خدمات نموده تا مسیری برای بهبود جامعه اسلامی ما باشد

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۵۵۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان