//
کدخبر: ۳۳۷۱۴۱ //

کیفیت هوای تهران برای گروه های حساس ناسالم است

کیفیت هوای تهران، امروز(جمعه) از لحاظ غلظت آلایندگی ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون با شاخص لحظه‌ای ۱۰۷ در شرایط ناسالم برای گروه های حساس است.

کیفیت هوای تهران برای گروه های حساس ناسالم است
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، همچنین میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت هشت صبح امروز بر روی شاخص ۱۲۱ در شرایط سالم یا قابل قبول است.

در همین مدت، غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون با شاخص ۸۶، اُزن با شاخص ۲۱، دی اکسید نیتروژن با شاخص ۱۱۵ و مونوکسیدکربن با شاخص ۴۸ ثبت شده است.

ایستگاه های شهرداری منطقه ۱۶ با شاخص ۵۶ گلبرگ با شاخص ۷۳ و اتوبان شهید محلاتی در منطقه ۱۴ با شاخص ۷۵ طی ۲۴ ساعت گذشته از لحاظ آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، کمترین میران را به ثبت رساندند.

همچنین ایستگاه شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۱۵۹,  شهرداری منطقه ۱۵  با شاخص ۱۵۳ و شریف در منطقه ۲ با شاخص ۱۴۶ طی همین مدت از لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بیشترین آلایندگی را ثبت کردند.

 

بر اساس پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، در صبح روز جمعه (۱۷ دی ۱۴۰۰) با تداوم شرایط پایدار و آرام جوی و انباشت آلاینده‌ها طی ساعات گذشته در بیشتر مناطق برقراری وضعیت ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس مورد انتظار است.

 

حاکمیت پایداری جو طی روز پراکندگی آلاینده‌ها را محدود خواهد کرد و با افزایش ترافیک شامگاهی تا اواخر وقت جمعه و نبود وزش باد موثر بر میزان غلظت ذرات معلق افزوده خواهد شد و به تبع آن برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق دور از انتظار نخواهد بود.

با افزایش نسبی تندی باد تا صبح روز شنبه ۱۸ دی تا حدودی از غلظت آلاینده‌ها کاسته خواهد شد، اگرچه با آغاز تردد خودروها در نخستین روز هفته غلظت ذرات معلق افزایش خواهد یافت و کاهش کیفیت هوا در بیشتر مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود.

کاهش تندی باد در طی روز شنبه سبب تجمع آلاینده‌ها خواهد شد و تداوم این شرایط جوی تا ساعات پایانی شنبه همراه با افزایش ترافیک شامگاهی افزایش غلظت ذرات معلق را به‌دنبال خواهد داشت و کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

از ابتدای امسال ۱۵ روز هوای پاک، ۱۸۱ روز هوای قابل قبول یا همان سالم و ۸۸ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و ۸ روز هوای ناسالم برای همه گروه ها در تهران به ثبت رسیده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۷۱۴۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان