//
کدخبر: ۳۱۶۰۵۴ //

افت ۱۴۰ سانتیمتری سطح آب‌های زیرزمینی استان لرستان

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان لرستان گفت: متوسط سطح آب‌های زیرزمینی لرستان حدود ۱۴۰ سانتیمتر افت داشته که معادل حجمی حدود ۱۰۴ میلیون مترمکعب شده که نسبت به سال گذشته بیش از ۶۰۰ درصد کاهش داشته است.

افت ۱۴۰ سانتیمتری سطح آب‌های زیرزمینی استان لرستان
به گزارش فرتاک نیوز،

داریوش حسن‌نژاد با اشاره به میزان تخصیص آب اراضی لرستان اظهار داشت: اراضی آبی تعریف شده در سامانه از طریق منابع مختلف در حال تامین  است، تخصیص‌های جدید برای اراضی بهبود و توسعه است.

وی افزود: هم اکنون آب منطقه‌ای آخرین تخصیص ابلاغی را به روزرسانی کرده و بیست و ششم خردادماه امسال  توسط معاون وزیر نیرو به شرکت آب منطقه‌ای ابلاغ شده و همچنین مجوز تخصیص‌های ابطال شده قدیمی برای انجام  مطالعات چند سد جدید اخذ شده البته تمامی مجوزهای مذکور نیازمند تامین اعتبار برای مطالعه و اجرا هستند. 

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: متوسط بارش استان براساس آمارهای سازمان هواشناسی از مهر تا خردادماه سال آبی جاری 344 میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 43 درصد و نسبت  به متوسط دوره آماری 39 درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: کاهش نزولات جوی به صورت باران و برف سبب کاهش منابع آب زیرزمینی و رودخانه‌های استان شده به طوری که دبی رودخانه‌های اصلی استان در خردادماه سال آب جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته به طور متوسط 69 درصد و در برخی رودخانه‌ها همچون کشکان، سیلاخور، مادیان رود و کاکاشرف به طور 100درصدکاهش آبدهی و عملا خشک شده‌اند. 

حسن‌نژاد گفت: رودخانه کشکان در محل پلدختر با دبی 4.2 متر برثانیه نسبت به سال گذشته که 23 مترمکعب بر ثانیه بوده  حدود 82 درصد و نسبت به خرداد سال جاری حدود87 درصد کاهش  داشته و همچنین دبی چشمه‌های انتخابی استان در خردادماه امسال نسبت به سال گذشته 58 درصد و نسبت به بلند مدت 54درصد کاهش داشته که این روندکاهش در ماه‌های آینده نیز بیشتر می‌شود. 

وی تصریح کرد: متوسط سطح آب‌های زیرزمینی استان در خردادماه امسال نسبت به سال گذشته حدود 140 سانتیمتر افت داشته که معادل  حجمی حدود 104 میلیون مترمکعب شده که  نسبت به سال گذشته بیش از 600 درصد کاهش داشته است. 

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان خاطر نشان کرد: دشت اشترینان با 350 سانتیمتر افت  سطح آب و کسری مخزن 10میلیون متر مکعب، دشت‌های بروجرد و دورود با 230 میلیمتر افت و کسری مخزن حدود44 میلیون مترمکعب بیشترین تغییرات  سطح آب‌های زیرزمینی را در خردادماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته‌اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه متولی آب استان امور آب است چرا امورآب استان جهت جلوگیری از کشت محصولات آبدوست اهرم قانونی به کار نمی‌گیرد اظهار داشت:  برخورد با متخلفان نیازمند احکام قضایی است و تمام  مدیریت‌های منابع آب شهرستان‌های استان  به طور جدی  درحال پیگیری برخورد با متخلفانی که اقدام به کشت محصولات آبدوست می‌کنند هستند. 

حسن‌نژاد افزود: لیست تمامی کشاورزان متخلفی که اقدام به برداشت غیرمجاز از چاه‌های آب می‌کنند برای شرکت برق ارسال شده  و همکاران این شرکت در حال قطع کردن برق متخلفان هستند و در بعضی  موارد ترانس‌های برق متخلفان جمع‌آوری شده است. 

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: محاسبه هزینه برق چاه‌هایی که دارای اضافه  برداشت هستند توسط شرکت برق به عنوان جریمه با نرخ آزاد، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز جدید، انسداد چاه‌های غیرمجاز موجود، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های دارای اضافه برداشت از دیگر اهرم‌های قانونی شرکت آب منطقه‌ای جهت جلوگیری از کشت محصولات آبدوست است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۶۰۵۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان