//
کدخبر: ۳۰۸۹۹۱ //

فرماندار اردکان: سه نفر در سیل اخیر شهرستان جان باختند

فرماندار اردکان گفت: سه نفر در حوزه استحفاظی این شهرستان بر اثر بارندگی ۲۴ ساعت گذشته و نیز جاری شدن سیلاب دوشنبه شب جان خود را از دست دادند.

فرماندار اردکان: سه نفر در سیل اخیر شهرستان جان باختند
به گزارش فرتاک نیوز،

مصطفی پوردهقان‌اردکان، عصر سه شنبه افزود: یکی از جانباختگان از نیروهای راهداری شهرستان اردکان بود که در حین عملیات نجات افراد گرفتار در سیل جان خود را  از دست داد.

وی اضافه کرد: با توجه به بارندگی بهاری و جاری شدن سیلاب در بسیاری از مناطق شهرستان با وجود اطلاع‌رسانی‌ قبلی مبنی بر سفر نکردن در مناطق روستایی و ییلاقی شهرستان ، چندین دستگاه خودرو با ۹ سرنشین  که در دچار حادثه شدند از سوی گروه های امداد نجات یافتند.

 وی اضافه کرد: عملیات جست‌وجو برای پیداکردن یکی از ۲ سرنشین خودروی پراید در  جاده رباط اردکان ادامه دارد.

رییس کمیته بحران شهرستان اردکان تصریح کرد: با تشکیل این کمیته در مناطق بحرانی و حضور مدیران و اعضای ستاد در بازدید میدانی ، به‌سرعت عملیات امداد مصدومان و اعزام تجیهزات برای بازگشایی راه‌ها و رفع آبگرفتگی برخی قنات ها انجام شد.

وی اظهار کرد: بر اثر سیلاب تعدادی از راه‌های روستایی، زمین‌های کشاورزی، آثار تاریخی و دیگر زیرساخت های منطقه  دچار خسارت شد و کارشناسان در حال تخمین میزان خسارت وارده هستند.

پوردهقان‌اردکان با بیان اینکه اعضای کمیته بحران شهرستان از ساعات اولیه بارش‌ها در مناطق مختلف حضور پیدا کردند با قدردانی از تلاش نیروهای جمعیت هلال‌احمر، راهداری، شهرداری‌ها، سپاه و گردان امام‌علی‌(ع)  ودیگر نهادها در این حادثه گفت: شرایط همچنان بحرانی است، لازم است شهروندان از سفر به مناطق روستایی و ییلاقی اردکان خودداری کنند.

شهرستان ۱۱۸ هزار نفری اردکان که مرکز آن در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد، متشکل از شهرهای عقدا، خرانق،  احمدآباد و اردکان است.

همچنین مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یزد گفت: با وجود بارندگی و جاری شدن سیل در برخی مناطق در ۲۴ ساعت گذشته، هم‌اکنون با تلاش عوامل راهداری تمامی جاده‌های استان باز و ترافیک در آن روان است .

علی علیخانی عصر سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ایرنا افزود: تمامی عوامل راهداری با همکاری سایر نیروها برای خدمت به مردم و مسافران در آماده باش کامل هستند و در جاده‌ها حضور دارند  و ماموریت خود را بر حسب شرایط و نیاز انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در پی بارندگی بهاری و جاری شدن سیل شب گذشته به برخی جاده‌های استان به خصوص در مسیر رباط پشت‌بادام - بیاضه، اردکان - چوپانان، خساراتی وارد شد که کارشناسان در حال بررسی و ارزیابی میزان خسارت وارده هستند که متعاقبا این مورد اطلاع‌رسانی می‌شود.

این مسوول اظهار کرد: بر اثر بارندگی‌های بهاری و طغیان رودخانه‌ها در شب گذشته در بیشتر جاده‌های استان، سیلاب جاری و برخی مناطق هم دچار آبگرفتگی شد که در محور رباط پشت بادام - بیاضه و محور اردکان - چوپانان از شدت بیشتری برخوردار بود.

در ۲۴ ساعت گذشته به ترتیب در ایستگاه‌های هواشناسی حاجی‌آباد زرین اردکان، همیجان بهاباد، زردین تفت و منشاد مهریز، ۲۹، ۲۲.۴، ۲۱ و ۱۶ میلیمتر بارندگی گزارش شد.

میزان بارش سالانه در استان یزد ۶۵ میلیمتر و میزان تبخیر حدود چهار هزار میلیمتر است.

 یزد در منطقه گرم و خشک و کم باران قرار دارد و رودخانه سطحی قابل توجهی در آن جاری نیست  و حدود سه هزار رودخانه خشک که یزدی ها از آن با عنوان « مَسیل » یاد می کنند، وجود دارد و در موقع بارندگی شدید برای چند ساعتی آب در آن جاری می شود . 

در استان یزد به دلیل فقر پوشش گیاهی و وجود عرصه های بیابانی و برخی فعالیت های معدنی و دخالت انسان در طبیعت بر اثر بارندگی روان آب جاری و خسارت‌هایی به تاسیسات زیربنایی وارد می‌شود .

در سال‌های اخیر با تمهیدات اتخاذ شده از سوی مدیریت بحران استانداری و همکاری سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در ۱۰ شهرستان استان میزان خسارت ناشی از سیل در مقابسه با سال‌های گذشته به طرز چشمگیری کاهش یافت  و این اقدام در تقویت مهار سیلاب و منابع آب های زیرزمینی استان نقش موثری دارد.

 
برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۸۹۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان