//
کدخبر: ۲۹۴۳۸۴ //
دکتر شکیبا:

۵۵ درصد انتقال ویروس کرونا از طریق افرادی اتفاق می افتد که هنوز علایم در آنان ظاهر نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اگر بتوانیم همه افراد خاموش و بدون علامت را ردیابی و شناسایی کنیم و از آنان تست «پی‌سی‌آر» بگیریم یقین بدانید این بیماری شعله‌ور نخواهد شد.

 ۵۵ درصد انتقال ویروس کرونا از طریق افرادی اتفاق می افتد که هنوز علایم در آنان ظاهر نشده است

دکتر ابراهیم شکیبا روز جمعه در نشست مدیران شبکه های بهداشت و درمان استان کرمانشاه اظهار داشت: هم اکنون در شرایط بسیار خوبی به سر می بریم و به لطف خدا و تلاش همکاران تعداد بیماران کاهش پیدا کرده است.

به گزارش فرتاک نیوز، وی افزود: باید شرایطی فراهم شود تا فرد بتواند به راحتی تست دهد زیرا ۵۵ درصد انتقال ویروس از طریق افرادی اتفاق می افتد که هنوز علایم در آنان ظاهر نشده است.

شکیبا یادآور شد، موضوع اصلی بیمارانی نیستند که خود به بیمارستان می آیند و بستری می شوند چرا که ۸۰ درصد ناقلانی هستند که یا به بیمارستان نمی آیند و یا بدون علامت هستند و حوزه بهداشت باید به این مقوله توجه ویژه داشته باشد و کار کند.

شکیبا ادامه داد: اگر فرد مثبتی شناسایی شد باید تمام افرادی که با وی ارتباط نزدیک داشته اند نیز رصد شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: با وجود اینکه کادر بهداشت و درمان به صورت شبانه روز مشغول انجام خدمت هستند و کار می کنند ولی این کار طاقت فرسا موجب نشده که انگیزه از همکاران گرفته شود.

به گفته شکیبا، در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی همه سازمان ها، نهادهای نظامی و انتظامی و به ویژه سپاه به این طرح ورود پیدا کرده اند و از این فرصت به خوبی استفاده شده است.

او ادامه داد: تقریبا به یکساله شدن این ویروس نزدیک می شویم، امیدواریم واکسن تاثیرگذاری وارد بازار شود که اگر این اتفاق بیفتد شاید پنج تا ۶ ماه دیگر این استرس ها کاهش پیدا کند.

شکیبا از مدیران شبکه های بهداشت و درمان استان درخواست کرد تا نمونه گیری هوشمند و هدفمند و ثبت سامانه را حتما مورد توجه قرار دهند و مراقبت ها و پیگیری ها را برای بیمار و اطرافیان بیمار اعمال کنند.

این مسوول عنوان کرد، ۷۴درصد مرگ های استان به علت ابتلای افراد بالای ۶۰ سال بوده و ۴۳ درصد افراد بستری شده از ابتدای شیوع ویروس نیز بالای ۶۰ سال داشته اند، زیرا بیماری های زمینه ای در این محدوده سنی بیشتر دیده می شود.

او افزود: در مناطق زرد براساس دستورالعمل، تالارهای پذیرایی که جز گروه مشاغل چهار هستند نباید بازگشایی شوند ولی به دلیل مشکلات اقتصادی تالارداران تعهد داده اند که با کمتر از ۵۰درصد ظرفیت و رعایت کامل پروتکل کار کنند.

شعار «هرخانه یک پایگاه سلامت» استمرار یابد

در ادامه دکتر امید عبدی مشاور و رییس دفتر ریاست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت:دغدغه و حساسیت های دانشگاه در اوایل بیماری کرونا موجب شد، استان کرمانشاه جزو استان های برتر کشور در زمینه کنترل و شیوع کرونا شود.

وی گفت: پیش بینی و آینده نگری ها موجب شد که دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه جزو سرآمدهای دانشگاه های کشور شود و این امر حاصل نمی‌شد جز با تلاش، همدلی و همکاری مجموعه بهداشت و درمان استان که واقعاً جای تقدیر و تشکر دارد.

او اضافه کرد، شعار «هر خانه یک پایگاه سلامت»  در قالب طرح شهید قاسم سلیمانی باید تداوم داشته باشد، زیرا این طرح از وارد شدن به پیک چهارم بیماری پیشگیری‌ می‌کند و یا از عوارض و شیوع شدید آن می کاهد.
کرونا ۲ کرمانشاهی دیگر را به کام مرگ کشاند

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با فوت ۲ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جانباختگان مربوط به بیماری کووید ۱۹ در استان به هزار و ۴۲۶ نفر رسید.

مهدی محمدی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با بیانه اینکه این ۲ نفر در شهرستان کرمانشاه فوت کردند، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ بیمار مثبت بستری و ۶۹ بیمار مثبت سرپایی شناسایی شدند.  
محمدی اظهار داشت: همچنین در این مدت ۴۰ بیمار جدید با علایم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری و ۵۹ نفر هم از بیمارستان پس از بهبودی ترخیص شدند.
وی اظهار داشت: هم اکنون ۱۷۳ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند.
به گزارش ایرنا، تعداد بستری های بیماران کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه در آبان ماه به هزار و ۲۶۰ نفر رسید و در ۲۴ آبان ۲۴ فوتی داشتیم که بیشترین آمار در یک روز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۴۳۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان