//
کدخبر: ۲۸۱۷۹۱ //

نماینده مجلس: دهه پنجم انقلاب اسلامی به زمان اقتدار اقتصادی تبدیل شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: گام دوم انقلاب اسلامی بازنگری در حوزه ماموریت‌های اقتصادی کشور است و دهه پنجم انقلاب اسلامی باید به دهه اقتدار اقتصادی تبدیل شود که بزودی این مهم محقق خواهد شد.

نماینده مجلس: دهه پنجم انقلاب اسلامی به زمان اقتدار اقتصادی تبدیل شود

محمدرضا پورابراهیمی روز یکشنبه در نشست خبری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و با اشاره به اینکه مجلس یازدهم در فضایی خاص کار خود را آغاز کرده است افزود: انتظارات مردم از مجلس با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور بیش از گذشته است. 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشی از شرایط کنونی کشور متاثر از فضای بیرونی و تحریم است تصریح کرد: اینکه تحریم‌ها در شرایط کنونی اثرگذار بوده هیچ شکی وجود ندارد اما تاثیر آنها به ۲۰ تا ۳۰ درصد نمی‌رسد . 

پورابراهیمی با بیان اینکه وی با اشاره به اینکه شوک‌های ارزی پی در پی و شاخص‌های کلان اقتصادی بخشی از آنچه به عنوان مشکلات کنونی تحت تاثیر فضای تصمیم گیری است. 

به گزارش فرتاک نیوز؛ نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال مبنی براینکه آیا مشکلات کشور در شرایط کنونی قابل حل است یا خیر گفت: به عنوان یک کارشناس اقتصادی که سال‌ها در دانشگاه تدریس داشتم و در حوزه اجرایی نیز فعالیت کرده‌ام؛ اعلام می کنم با وجود فشارهای سنگین دشمن در عرصه اقتصادی اما با اقداماتی که امروز در دستور کار قرار گرفته و بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از این گردنه سختی و شرایط فعلی عبور خواهیم کرد. 

پورابراهیمی با بیان اینکه ظرفیت اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران بالا است و اگر در هر بخش متمرکز اقدام کنیم این ظرفیت‌ها را خواهیم دید گفت: دشمن همه تمرکز خود را بر این گذاشته تا مردم را از انقلاب و نظام ناامید کند و در نگاه مردم نظام را ناکارآمد جلوه دهد و این خیانت بزرگی است به جای اینکه افراد را ناکارآمد جلو دهد اصل نظام را ناکارآمد نشان می‌دهد و  اگر کسی در مسیر جامعه به جای اینکه نگاه فکری و افراد را مورد خطاب قرار دهد اصل نظام را که برخاسته از خون شهدا خطاب قرار دهد جفا به انقلاب است. 

وی تاکید کرد: گام دوم انقلاب اسلامی بازنگری در حوزه ماموریت‌های اقتصادی کشور است و دهه پنجم انقلاب اسلامی باید به دهه اقتدار اقتصادی تبدیل شود و این مهم محقق خواهد شد. 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در بحث‌های بودجه‌ای با وضعیت نامتوازن روبرو هستیم تصریح کرد:  به محض اینکه با شوک ارزی مواجه می‌شویم بازارها به هم می‌ریزد  و آثار تورمی آن سبب کاهش قدرت خرید مردم و ایجاد اثرات روانی در جامعه می‌شود.

پورابراهیمی  کسری بودجه در نظام اقتصادی کشور را دلیل اصلی شوک ارزی عنوان کرد و گفت: این امر نیازمند این است که دولت منابع  استقراض کند و این کسری بودجه در سال ۹۷ زمانی که لایحه بودجه با تاخیر به دلیل اینکه مقام معظم رهبری بعد از مطالبه فرموده بودند که این لایحه بودجه با شرایط کنونی جنگ اقتصادی همخوانی ندارد در حالی که اصلاح ساختار بودجه اصلی ترین و مهم‌ترین و اثرگذارترین در بخش‌های بعدی است.

وی  با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور داریم گفت: حذف فرار مالیاتی در دستور کار   کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دارد. 

پور ابراهیمی با اشاره به شفافیت بنگاه‌های اقتصادی گفت: پیش نویس قانون طرح شفافیت اطلاعات اقتصادی در مجلس نهم را بنده نوشتم و نهایی شد ضمن اینکه ضمانت‌ها گذاشته شده لذا بخش عمده‌ای از شرکت‌ها بر طبق این قانون ملزم شدند و قانون در حال اجرا است.

وی در خصوص انتقال حساب‌های شرکت‌های بزرگ به استان گفت: بخشی از این کار انجام شده اما قسمتی از شرکت‌های بزرگ کامل انتقال حساب‌ها را انجام نداده‌اند که در حال پیگیری هستیم و برخی از شرکت‌ها تمکین نکردند که باید با آنها برخورد شود.

پورابراهیمی با اشاره به ۲۰ میلیون نفر در زمان اجرای سهام عدالت جزو ۶ دهک کم درآمد بودند که سهام به آنها تعلق نگرفته است افزود: بر اساس بررسی‌های انجام گرفته یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کشور از خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی در کشور فاقد سهام عدالت هستند. 

وی طرح جاماندگان سهام عدالت را در کمیسیون اقتصادی تدوین و ورود کرده‌ایم و در کمیسیون تصویب شده و گزارش به صحن علنی آمده و دولت امکان واگذاری سهام را دارد گفت: به دلیل وجود عدول از قانون و نقض قانون از واگذاری سهام عدالت از سال ۸۴ تا امروز گزارش تحقیق و تفحص واعمال ماده ۲۳۴‪و  سوال از رئیس جمهور در ارتباط با سهام عدالت در دستور کار است که در حال پیگیری آن هستیم.

وی با اشاره به حواشی ایجاد شده در انتخاب وزیر صمت و مدیرعامل گوهر زمین تصریح کرد: در انتخاب وزیر صمت مطرح شد که مجلس دنبال این بود که وزیر موردنظر خودشان رأی بیاورد این در حالی است که زمانی که آقای مدرس خیابانی برای وزارت صمت معرفی شد، علاقمند بودیم ایشان رای بیاورد و به وی رای دادیم و رسما از ایشان حمایت کردیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اشاره به ۲ تابعیتی بودن رزم حسینی گفت: درباره طرح موضوع دوتابعیتی بودن وزیر جدید صمت، ما مسئول بررسی نیستیم و این مساله به کمیسیون امنیت ملی مربوط است که آقایان کریمی قدوسی(مسئول کمیته تحقیق و تفحص در دولت دهم) و ذوالنور ۲ تابعیتی بودن رزم حسینی را رد کردند.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد:  موضوعاتی که درباره رزم حسینی و بنده در فضای مجازی عنوان شد نیازمند این است که به یک نحوه کار علمی، تخصصی و اخلاقی تمکین کنیم و هر کس هر اقدامی انجام داده و شبهه دارد، دستگاه قضایی باید پیگیری کند و محکم بایستد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات صورت گرفته برای اشتغال در استان اظهار کرد: خوشبختانه ظرفیت های ارزشمندی در استان ایجاد شده و در حوزه صنایع و معادن، کرمان قطب فولاد کشور شده و این مسیر حرکت برای توسعه جهت اشتغال جوانان در بخش های مختلف در دستور کار است.

وی افزود: یکی از کارهای بزرگی که انجام می‌دهیم ، پیوند شرکت های دانش بنیان با شرکت های بزرگ است تا از طریق فناوری و همکاری کار را با نگاه علمی و تخصصی پیش ببریم و اشتغال جدید در استان کرمان با توسعه فعالیت‌ها(همانند مس، کشاورزی، معادن و غیره) از مزیت‌های نسبی دنبال می‌شود. 

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر درخواست نمایندگان از وزیر صمت در تعیین اولویت‌های وزارتخانه گفت: از رزم حسینی درخواست کردیم تا استان کرمان را جزو نخستین مقاصد سفر خود قرار دهند زیرا ۴۰درصد از ظرفیت معادن در استان کرمان وجود دارد و از این منظر اولویت دارد. 

پورابراهیمی با اشاره به اولویت‌های نمایندگان مجلس از وزیر جدید صمت برای استان کرمان  گفت: در شرایط فعلی با ظلم سنگین در مجموعه‌های معدنی استان روبرو هستیم زیرا طرح‌های توسعه ظرفیت‌های معدنی که باید در راستای ایجاد هزاران شغل باشد به خاطر مشکلات ناشی از عدم مدیریت وزارت صمت تا به امروز مشکلاتی داشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در استان کرمان بزرگ‌ترین ذخایر سنگ آهن وجود دارد اما قیمت سنگ آهن معادل یک دوم قیمت صادراتی سنگ آهن است.

وی ادامه داد: در کشور تنها ۹ درصد از ظرفیت‌های معدنی کار شده که در این شرایط که درگیر جنگ اقتصادی هستیم باید ظرفیت‌های معدنی در اولویت قرار گیرد.

پورابراهیمی افزود: از جمله مطالبات بعدی ما از وزارت صمت تنظیم بازار و مدیریت بازار است همچنین ساماندهی بخش تجارت و بخش‌های مربوط به صادرات از اولویت‌های دیگر مجمع نمایندگان است. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تغییر و تحول در ساختار اکتشاف و نیز بهره برداری و استخراج از معادن جزو درخواست‌های دیگر ما از وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت است زیرا استان کرمان این ظرفیت را دارد که به قطب صنعتی و معدنی کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه بزرگ ترین محدودیت ما در توسعه، منابع آب بود گفت: خوشبختانه انتقال آب از خلیج فارس برای صنایع استان کرمان عملیاتی شد و آب در مخازن سیرجان قرار گرفت و خط دوم انتقال آب به زودی با حضور وزیر صمت و مجموعه شرکت های معدنی استان کلید می‌خورد. 

وی با اشاره به انتقال آب از صفارود تصریح کرد: بنده اعلام کردم با هرگونه انتقال آبی که یک مشکل را در کرمان حل کند و موجب به وجود آمدن مشکلات دیگر شود مخالفم ضمن اینکه مبنا برای تصمیم‌گیری برای انتقال آب نگاه کارشناسی و تخصصی است.

وی ناترازی نظام بانکی و کسری بودجه را از عوامل کاهش ارزش پول ملی  عنوان کرد و گفت: اگر برای آنها کاری انجام ندهیم مسائل را نمی‌توانیم مدیریت کنیم ضمن اینکه ریشه تورم حجم نقدینگی است که می‌توان برای حل آن اقدام کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: امروزه در حوزه تراز تجاری کشور هیچ چیز مهمتر از صادرات غیرنفتی در راستای افزایش توان اقتصادی کشور نیست که در این رابطه از وزیر صمت درخواست می‌کنیم تا رایزنان بازرگانی در کشورهای دیگر را فعال کند ضمن اینکه بسته مشوق‌های صادراتی خود را نیز ارائه کند. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۱۷۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان